Gå til innhold

Skikkelige vintersko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefal meg en skikkelig vintersko til en 2åring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorel har supre vintersko, hvis du skal ha noen som tåler skikkelig kulde.

Ellers skal vel både Viking, Ecco og Kavat være veldig bra.

Skrevet

Har brukt mye Kavat til sønnen min, og væt veldig fornøyd med det. De er litt brede i lesten da, så passer kanskje ikke så bra hvis barnet har en smal fot.

Vi har brukt Bundgaard også endel, kan anbefale de også :-D

Skrevet

Har sverget til Ecco de siste tre årene og kommer ikke til å bytte merke. De har vært 110% tørre (vestlandsvintre). Hvordan de er i "ekstrem kulde" kan jeg ikke si noe om, men Ecco vintersko er i allefall en sabla bra sko som vi bruker fra høst til langt utpå våren.

Skrevet

Kjempefornøyd med Kavat både til sommer og vinter. Fordelen med dem som vintersko er at de også kan brukes som "bysko" altså er litt penene enn kamofargete med snøring al agoretex etc.

Sorel hører jeg også skal være bra, men fortsetter nok likevel med Kavat. Dyre, men verdt det.

Skrevet

Her gikk det i Ecco gore tex når de var så små. Har bodd med barn på Lillehammer i 20 minus og masse snø, og på vestlandet med 2+ og bare slaps. Fungerer knallbra.

De var dyre, betalte 700 for dem den gangen, men lærte meg etterhvert å handle på salg i januar.

Skrevet

Friends, tror jeg de heter, fås kjøp til ca 250 kr på Coop for tiden, de kom veldig bra ut i test i fjor. Vi var veldig fornøyd med de, og vi har bare brukt dyre støvler før så var veldig skeptisk. Snakk om å bli fornøyd.

Skrevet
Friends, tror jeg de heter, fås kjøp til ca 250 kr på Coop for tiden, de kom veldig bra ut i test i fjor. Vi var veldig fornøyd med de, og vi har bare brukt dyre støvler før så var veldig skeptisk. Snakk om å bli fornøyd.

De kom veldig bra ut i test for to år siden, faktisk...

Ifjor var de helt elendige. (Tror ikke de var med i testen da.) Mange som kjøpte dem for andre gang som ble veldig skuffet.

Er derfor skeptisk til dem.

Skrevet

Sorell får man jo for bare 300,- de som tåler opp til -25. det er jo en billig vintersko da, omd en er så god!

Skrevet
Sorell får man jo for bare 300,- de som tåler opp til -25. det er jo en billig vintersko da, omd en er så god!

Hmmm... Hvor får du tak i dem til 300,-?

Har bare sett dem til 499,- og oppover jeg...

Skrevet
Hmmm... Hvor får du tak i dem til 300,-?

Har bare sett dem til 499,- og oppover jeg...

vet ikke om det er den ekte sorel da, men ser slik ut. På Sportmann. De har en utgave til 299 som tåler -25 og en som koster 499 opp til -40grader tror jeg det var.

• 2 uker senere...
Gjest Lillemor.
Skrevet

Må bare fortelle etter kunnskap nu.

En vintersko til et barn på to år må ha mange egenskaper. Sålen skal være litt stiv ikke får myk, det skal være ett godt og grovt mønster i sålen( Ingen sko er sklisikker men jo grovere jo ''tryggere'' blir det.), skoa skal også ha en stiv hælkappe, den skal være litt stiv i ankelen, å gå godt opp på leggen. Det er får at foten skal få god støtte, en toåring er ikke helt stødig på beina ennå å har lett får å vrikke foten om det er får dårlig støtte i skoen. Får dårlig støtte i skoen kan dessuten også føre til at barnet går feil med foten, trør skjevt osv. skoene skal heller ikke ha noen spesiel form får oppbygning inne i skoen. det er får at musklene i foten skal kunne vokse og utvikle seg uten å bli hemmet av noe. Skoen skal også ha en lav rist, dette er får at skoen skal sitte bedre på foten. Ecco har blandt annet to egentlig helt like modeller men forskjellen er at de har ulik høyde på risten, det er får at skoa skal passe også får de med høy rist.

Det er også viktig at skoene har noen form for tex membran i seg, gore tex er den beste av alle og har 1 års garanti. Men nå til dags så har de fleste sko merker utviklet sitt egent tex membran. Kvaliteten der varierer veldig så der er det viktig å prate litt med folk som har god erfaring med vintersko, fks. barnehagen. Kjøper du en gore tex sko skal du imprignere skoene. Helst annen hver uke om de brukes hverdag. dette er får å forsterke gore texen og vedlikeholde den. Det er også viktig at skoen er godt fôret. Det finner du lett ut med å stikke hånden ned i skoen og kjenne på fôret. Men får at barnet skal holde seg tørr på foten må du ikke bruke rent ull på foten. Du burde bruke en blanding mellom Akryl og ull. H&M har en sokk som kalles raggsokk trur prisen er 39.90 pr par. Men de er perfekte i barneskoene. Grunnen til at det ikke skal brukes rent ull er fordi ull trekker til seg fuktighet og holder på den lenge.

En viktig ting til; Ikke bruk gore tex eller andre tex støvler i slapsevær!! I slapsevær skal du bruke termosstøvler. Gore texen er utviklet får å holde vann unna ja men blir det hver dag med vassing i vann vil gore texen bli ødelagt å du har egentlig bare med å kaste skoene i søppla.

Hilsen en som jobber i skobutikk:-)

Skrevet

Kavat er de vinterskoene vi har vært desidert mest fornøyd med. De har vært brukt i naturbarnehage, ute dagen lang i den verste kulde og verste søle. Og aldri var ungen kald, svett eller bløt på bena. Alltid tørr og fin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...