Gå til innhold

Sengetøy og laken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ikke å sove i blomstrete sengetøy med alt for mange farger lenger. Har bare arvet dette hjemmefra, men ønsker å få sengen til å se litt koselig ut nå som jeg er blitt "voksen". Jeg er heller ikke så stor fan av sengetøy av krepp. Så hvor skal jeg starte nå?

Har kikket litt hos Kid og Princess, men er jo så mye å velge mellom og ingen av de ansatte klarte forklare meg forskjellen på det som koster 199kr og det som koster 799kr. Kan dere hjelpe meg?

Jeg endte med å kjøpe et sengesett hos Hemtex som var på salg. Falt for utseendet og tenkte prøve dette siden det var 70% rabatt på det. Kostet egentlig 399kr. Det er hvitt med lilla ruter (store ruter). Tenkte da å kjøpe hvitt laken, men de hadde ikke laken som passet. Jeg har 150x200 seng, mens svenskene (Hemtex og Ikea) opererer med 160x200 størrelser. Stod at sengetøyet var i sateng så lakenet burde vel også være det. Kan jeg kjøpe 160x200 laken til sengen min (det er en tynn overmadrass)? Bedre at det er litt større enn for lite? Det hadde strikk i hjørnene så jeg TROR det vil holde seg på plass men tørte ikke kjøpe det. Noen synspunkter?

Lurer også på hva jeg skal gjøre med resten av sengen. Sengetøyet og lakenet tar seg av "øverste del", men resten av sengen synes jo også og det er bare vanlige, kjedelig, Svanemadrasser. Det er rammemadrass så er to tykke "undermadrasser" og en tynn overmadrass.

Ønsker ikke å kjøpe sengetøy og laken til tusenvis av kroner, så ikke gi slike dyre, fancy tips så jeg blir overbevist :P hehe

Skrevet

Vet du.. Laken og dynetrekk i sateng blir innmari glatt! Du bør ikke ha begge deler samtidig :ler:

Og 160 går fint på 150, selvom det kan "klumpe" seg litt. Stram godt med strikk under så ser det nok fint ut.

Du kan kanskje kjøpe kappelaken til nederste del av sengen?

Skrevet

Nei, det er jo ikke sånn at man må ha satenglaken fordi om man har satengsengetøy. Jeg bruker bare vanlige jersey-laken både til vanlig bomullssengetøy og til satengsengetøyet (som også er bomull).

Er det formsydd laken du har kjøpt? Altså, ikke noe stretch, men strikk i kantene? Jeg vil tro det går bra likevel når det kun er snakk om 10 cm, men jeg har ikke slike laken selv. Våre stretchlaken har jeg i mange forskjellige størrelser, siden jeg har hatt flere sengestørrelser, og jeg bruker både større og mindre laken enn hva som er meningen.

Kappelaken er jo en idé, men jeg tror de kommer i litt forskjellige utgaver. Altså, både de med mange rynker og litt gammelmodig framtoning, og de med færre legg, slik at det ser noe mer moderne ut. Selv om kappelaken kanskje uansett ikke går for å være superhipt, men det betyr jo ingenting om man liker det. Det kan f.eks. passe veldig fint til en romantisk stil.

Skrevet

Hm, jeg har aldri tenkt på at det kan bli glatt. Har jo aldri prøvd det før.

Jeg har ikke kjøpt laken enda, bare sengetøyet. Men det jeg har sett på som er 160x200 er formsydd med strikk i kantene (ikke noe stretch).

Kappelaken med rynker, gammelmodig framtoning, færre legg - HÆ? Dette har jeg virkelig ingen peiling på..

Skrevet

Ta en titt på f.eks. Ellos sine hjemmesider. Der ser du mange forskjellige typer lakner, kappelakner, og andre løsninger.

Finnes sikkert på mange andre nettsteder også...

Skrevet

Personlig hadde jeg ikke orket kappelaken, synes det ser forferdelig gammeldags ut. I stedet er jeg fan av å re opp sengen med sengeteppe, gjør det hver eneste dag. Da synes bare madrassen når du sover, og da er det vel ikke så farlig? ;)

Det gjør ingenting at lakenet er for stort, det er bare å stramme det til.

Ang. sengetøy så vil jeg faktisk anbefale deg å gå på dyrere steder. Jeg har kjøpt Turiform-sengetøy blant annet (på Steen og Strøm og Fru Lyng i Oslo), og du kan få dem kjemperabattert. Jeg fikk 70% avslag på sengetøy som hadde kostet 900 kr per sett - fantastisk god kvalitet. De dyrere merkene er gjerne mer rabattert også, så vær på utkikk :)

Forskjellen på sengetøy til 199 og 799 er himmelstor, spør du meg. De er mye deiligere å sove i, mye mer holdbare (holder i ti år, om du vil) og de er som oftest mye finere (man ser det er bedre kvalitet). Jeg synes det er vel verdt investeringen. Hvor ofte kjøper man sengetøy? Tenk også på at man faktisk ideelt sett tilbringer åtte timer i døgnet i senga, så det er viktig at man har det behagelig der.

Hilsen sengetøy-fantast-Ciara

Skrevet

Sats på 2-3 komplette sett i god kvalitet. Jeg er fan av Turiform, Høie og Ralph Lauren. Som Ciara sier så merker man virkelig forskjell og slike gode sett holder seg pene i 5-10 år hvis de blir vasket riktig og tatt godt vare på.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har flere sett fra Lanoire God kvalitet og behagelig å sove med.

Skrevet
Har kikket litt hos Kid og Princess, men er jo så mye å velge mellom og ingen av de ansatte klarte forklare meg forskjellen på det som koster 199kr og det som koster 799kr. Kan dere hjelpe meg?

Jeg mener også at det er stor forskjell på billig og dyrt sengetøy. Synes ikke 799 er en veldig stiv pris heller..

Min erfaring er at billig sengetøy mister fasongen, fargene og kan bli nuppete rimelig raskt. Det blir også fryktelig krøllete.

Kvalitetssentetøy har man i maaaaange år - sateng synes jeg er glatt og behagelig og bruker som regel vanlige laken til. Jeg bruker også kappelaken selv om det ikke er så pent, men det er fordi jeg har masse esker under sengen som jeg synes det er penest å skjule.

Sengetøy av litt kvalitet krøller lite, og er enklere å stryke om man gidder. Har aldri opplevd løse tråder etc og det er god sømkvalitet og ikke minst passform som holder seg. Er også bedre knapper i gummi som er lette å kneppe og skikkelige sømmer rundt hullene som ikke rakner.

Jeg har dobbeltdyne og har til tilder synes at det har vært vanskelig å finne sengetøy uten psykedelisk mønster. Har derfor kun enkle og nøytrale farger uten for mye dill. Gant, Lexington, Høie, Mille Notti osv er merker med good kvalitet som varer og varer.

Kid, Princess, Jysk osv holder jeg meg langt unna når det gjelder sengetøy, har et Hemtex sett som jeg er ganske fornøyd med, et helt hvitt sateng sett med brede vevestriper. Ellers går det i Steen & Strøm, fry Lyng og Hörnan i Strömstad.

Skrevet
Kid, Princess, Jysk osv holder jeg meg langt unna når det gjelder sengetøy, har et Hemtex sett som jeg er ganske fornøyd med, et helt hvitt sateng sett med brede vevestriper. Ellers går det i Steen & Strøm, fry Lyng og Hörnan i Strömstad.

For meg er det ikke et poeng at sengesettet er kjøpt et bestemt sted. De fleste kjedene har også kvalitetssengetøy. Det du må se på er trådtettheten (der er amerikanerne mye flinkere enn de "norske" produsentene til å angi) og fastheten i materialet.

Skrevet

Vet ikke med Kid og Jysk, der har jeg bare kjøpt sengetøy på lavt budsjett, men Princess har også sengetøy av god kvalitet - det siste jeg kjøpte var satengsengetøy som har kostet ca 500 kr til fullpris, noe som er omtrent det samme som Høie sine. Kvaliteten på dette sengetøyet er bra, med skikkelige knapper til å lukke med og ordentlig vevd. Det blir sikkert ENDA bedre med Lexington etc, men om man sammenlikner Høie og de bedre produktene til Princess o.l, tror jeg man finner omtrent det samme. Jeg er forøvrig også ferdig med å kjøpe det billigste jeg finner på Ikea og Kid, og kjøper heller litt sjeldnere noe nytt (og gjerne på salg, det går nesten alltid an å finne nedsatt sengetøy). Bomullssateng er fint, det funker kjølende om sommeren og virker ikke så kaldt som vanlig bomullsvev om vinteren. Ellers kjøper vi også litt flanellssengetøy, da vi bor i et kaldt gammelt hus med omtrent uoppvarmet soverom.

Vi har kappelaken som ser omtrent sånn ut, det er nøytralt nok for meg. Jeg synes det samler støv ganske fort da.

Skrevet
Jeg mener også at det er stor forskjell på billig og dyrt sengetøy. Synes ikke 799 er en veldig stiv pris heller..

Min erfaring er at billig sengetøy mister fasongen, fargene og kan bli nuppete rimelig raskt. Det blir også fryktelig krøllete.

Kvalitetssentetøy har man i maaaaange år - sateng synes jeg er glatt og behagelig og bruker som regel vanlige laken til. Jeg bruker også kappelaken selv om det ikke er så pent, men det er fordi jeg har masse esker under sengen som jeg synes det er penest å skjule.

Sengetøy av litt kvalitet krøller lite, og er enklere å stryke om man gidder. Har aldri opplevd løse tråder etc og det er god sømkvalitet og ikke minst passform som holder seg. Er også bedre knapper i gummi som er lette å kneppe og skikkelige sømmer rundt hullene som ikke rakner.

Jeg har dobbeltdyne og har til tilder synes at det har vært vanskelig å finne sengetøy uten psykedelisk mønster. Har derfor kun enkle og nøytrale farger uten for mye dill. Gant, Lexington, Høie, Mille Notti osv er merker med good kvalitet som varer og varer.

Hvorfor holde seg borte fra Princess og Kid? Princess selger bra merker og jeg har kjøpt Kid sitt eget-produserte sateng-sengtøy og kvaliteten var faktisk utrolig bra.

Når det gjelder Turiform så har jeg så dårlig erfaring med håndklærne derfra at jeg kommer ikke til å kjøpe Turiform-sengtøy. De orange håndklærne farget av i flere år .. til slutt fant jeg ut at jeg måtte pakke dem bort og kjøpe nye ..

Skrevet
Jeg har flere sett fra Lanoire God kvalitet og behagelig å sove med.

Jeg og. I matt silke. Jeg elsker dem. Det er som å ligge å sove inni en stor klem :)

Skrevet

Mener ikke så si at alt på Kid og Princess er dritt - men for meg som har dobbeltdyne er det meget lite å velge mellom - har intrkk av at det er få nordmenn som bruker dobbeltdyne. Derfor "må" jeg velge Lexington og Gant etc for å få den kvaliteten jeg vil - det har ingenting med ønsket om å ha merkevare i sengen å gjøre. Sist jeg var på Princess hadde de 2 forsjellige dobbelttrekk - begge var av simpleste kvalitet. Det er liksom ikke mye å rope hurra for..

Det vikitgste er trådtettheten - da holder det seg bedre i fasongen og blir mindre krøllete. I tillegg er det en helt annen sømkvalitet på litt dyrere sendetøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...