Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilke yrker tjener man over 500 000 som startlønn? Og hvor man kan jobbe seg oppover mot en million etterhvert som man får erfaring.

Jeg er ikke intressert i typiske medisin og jus-yrker forresten. Kanskje noe kreativt.. Hvor mye tjener en gjennomsnittlige arkitekt f.eks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I hvilke yrker tjener man over 500 000 som startlønn? Og hvor man kan jobbe seg oppover mot en million etterhvert som man får erfaring.

Jeg er ikke intressert i typiske medisin og jus-yrker forresten. Kanskje noe kreativt.. Hvor mye tjener en gjennomsnittlige arkitekt f.eks?

Hva med flygeleder eller flyger? De har god begynnerlønn. (I sistnevnte er utdannelsen ganske kostbar, og det er ikke så lett å få jobb).

http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Flygelederutdanning

Skrevet

Takk for tipset, men jeg er livredd for å fly og misliker alt som har med tekniske greier og motorer .. og fly å gjøre. :sjenert:

Skrevet
Takk for tipset, men jeg er livredd for å fly og misliker alt som har med tekniske greier og motorer .. og fly å gjøre. :sjenert:

jobbfeber.no her kan du lese om en haug yrker og se hva slags lønn de har

Skrevet
I hvilke yrker tjener man over 500 000 som startlønn?

Marinejeger, hvis du er heldig med tjenesten du blir tildelt. I tillegg har man der full lønn fra 2. år i utdanningen, eller allerede fra første dag hvis du allerede har gjennomført førstegangstjeneste, i motsetning til vanlige jobber hvor man må studere 3-5 år uten inntekt før man tjener noe. Man skal tjene godt etter studiene for å veie opp for årene man gikk uten inntekt. Eneste haken er at det hver sommer stiller 100-200 personer i svært god fysisk form og med viljestyrke utenom det vanlige, men innen snøen smelter er det bare 0-10 som fortsatt holder ut, så det er et trangt nåløye.

Ikke jus, ikke medisin og misliker alt teknisk, altså ikke ingeniør? På NTNUs sider om arkitektutdanningen nevner de litt om innholdet i første semester:

"Temaene som behandles er: lastberegninger, likevektslære, fasthetslære, enkel bygningsstatikk, avstivning av konstruksjoner samt dimensjonering av konstruksjonselementer av tre, stål og betong." Jeg synes det ser teknisk ut!

Eneste muligheten jeg kan tenke meg da er økonomi, men gjennomsnittlig startlønn er trolig rundt 100k mindre enn det du setter som minimum.

Arkitekt står forøvrig med 330-350k i snitt som startlønn, med økning til ca 430k etter 10 år. Det er kun et fåtall som blir virkelig rike på dette.

Skrevet

Tar du en 5 års siviløkonomutdannelse nå og samtidig gjør det kjempebra, vel så er det ikke utenkelig at du kan få 500.000 i startlønn.

Skrevet
Tar du en 5 års siviløkonomutdannelse nå og samtidig gjør det kjempebra, vel så er det ikke utenkelig at du kan få 500.000 i startlønn.

Ei ikke hvis man tar hensyn til at det er minst 6 år til ts er ferdig.

Skrevet

flygeledere sitter på bakken, eller i tårn (det finnes flere typer flygeledere).

Det er ikke et teknisk yrke. Hadde du sett på linken jeg gav deg hadde du sikkert sett det ;)

ville bare oppklare, er ikke ment sint altså ;)

Skrevet
flygeledere sitter på bakken, eller i tårn (det finnes flere typer flygeledere).

Det er ikke et teknisk yrke. Hadde du sett på linken jeg gav deg hadde du sikkert sett det ;)

ville bare oppklare, er ikke ment sint altså ;)

Beklager. Jeg vet sånn ca hva flygeleder er. :) Men jeg trodde de opererete en rekke instrumenter (radarer og slike ting, for å lokalisere og styre flyene?), og da blir det jo litt "teknisk".

Ulempene er at deler av utdannelsen er i utlandet, og man må bo nær en flyplass for å jobbe. Pluss at selve jobben høres noget kjedelig ut. Ønsker meg en jobb hvor jeg får brukt mine kreative evner (kunstner blir jeg nok aldri dog. ;P)

Skrevet
Beklager. Jeg vet sånn ca hva flygeleder er. :) Men jeg trodde de opererete en rekke instrumenter (radarer og slike ting, for å lokalisere og styre flyene?), og da blir det jo litt "teknisk".

Ulempene er at deler av utdannelsen er i utlandet, og man må bo nær en flyplass for å jobbe. Pluss at selve jobben høres noget kjedelig ut. Ønsker meg en jobb hvor jeg får brukt mine kreative evner (kunstner blir jeg nok aldri dog. ;P)

Såvidt jeg vet bruker de datamaskiner som viser ulike data og informasjon om flyene.

Radaren er bare en skjerm og drives automatisk. Skjer det noe med den finnes det teknikere som tar seg av det.

Om jobben er kjedelig vet jeg ikke. Men det meste går ut på å finne og bruke løsninger på hvordan man klarer å avvikle flytrafikken mest effektivt uten at det går ut over sikkerheten.

men det er ikke for alle. Som du sier er utdannelsen i utlandet og man må bo i nærheten av en flyplass eller kontrollsentral.

lykke til med andre yrkesvalg :)

Skrevet

Kreative jobber med startlønn på 500k er ikke overraskende ekstremt sjeldne. Kreative jobber med lønn over 500k selv etter mange års praksis er det heller ikke mange av.

Hvis du utdanner deg til industridesigner kan det tenkes at du tjener meget bra etter at du har bevist at du er kreativ og dyktig, men startlønnen er trolig et stykke under 500k.

Finnes det egentlig noen "normal" utdanning hvor det er rimelig å anta startlønn på minst 500k? Såvidt jeg kan se er det ikke aktuelt for jus, medisin, flyver, odontologi, sivilingeniør eller siviløkonom, da er jeg tom for idéer.

Skrevet
Kreative jobber med startlønn på 500k er ikke overraskende ekstremt sjeldne. Kreative jobber med lønn over 500k selv etter mange års praksis er det heller ikke mange av.

Hvis du utdanner deg til industridesigner kan det tenkes at du tjener meget bra etter at du har bevist at du er kreativ og dyktig, men startlønnen er trolig et stykke under 500k.

Finnes det egentlig noen "normal" utdanning hvor det er rimelig å anta startlønn på minst 500k? Såvidt jeg kan se er det ikke aktuelt for jus, medisin, flyver, odontologi, sivilingeniør eller siviløkonom, da er jeg tom for idéer.

Av de yrkene så kan vel siv. ing. og siv. økonom starte på det, spesielt om de er veldig dyktige, eller spesialisert seg på noe som er gode penger i. I disse yrkene er det ikke totalt uvanlig med sign-on-fee og bonus for de flinkeste heller.

Skrevet
Av de yrkene så kan vel siv. ing. og siv. økonom starte på det, spesielt om de er veldig dyktige, eller spesialisert seg på noe som er gode penger i. I disse yrkene er det ikke totalt uvanlig med sign-on-fee og bonus for de flinkeste heller.

Absolutt mulig om de er veldig dyktige, men jeg ville ikke begynt en femårig utdanning med en antakelse om at jeg kommer til å bli blant de beste i klassen.

I mitt felt er det ikke uvanlig med knappe 400k i startlønn for bachelor, men det kan likevel være tungt å nå opp til 500k det første året. For å ta konkrete tall fra en jeg kjenner med snitt mellom B og C: 360k i fastlønn, de siste 5 årene har bonusutbetalinger vært i størrelsesorden 50-100k. Mao. en årslønn på 460k forutsatt like stor bonus som det beste året av de siste 5.

Teoretisk mulig med startlønn på 500k? Ja.

Fornuftig å anta det når man velger utdanning? Nei.

Oljearbeidere har gode muligheter til å tjene over 500k, men jeg lurer på om ts som er så skeptisk til tekniske ting og dessuten ikke vil ta en utdanning hvor deler foregår i siviliserte utland vil være interessert i en jobb på en diger teknisk innretning hvor helikoptertur er eneste normale transportmiddel til og fra.

Skrevet
Oljearbeidere har gode muligheter til å tjene over 500k, men jeg lurer på om ts som er så skeptisk til tekniske ting og dessuten ikke vil ta en utdanning hvor deler foregår i siviliserte utland vil være interessert i en jobb på en diger teknisk innretning hvor helikoptertur er eneste normale transportmiddel til og fra.

Hehe sant nok, men hun kan jo alltids sitte på med et supplyskip og bli hente av en lastebøyle :fnise: For dem som ikke vet hva det er, så er det et trådbur som man holder seg fast i på utsiden mens en kran løfter en opp oå riggen. (PS. ingen sikring)

Skrevet

Haha. :ler: Nei.. oljeindustrien våger jeg meg ikke ut på... :) Men siviløkonomi fanget min interesse. Skal lese litt mer om dette. Takk for tips/svar folkens. :)

Skrevet

Jeg synes vel selv at jeg har en ganske kreativ jobb; den er i hvert fall veldig variert med mange interessante utfordringer. Jeg har nå 6 år med fartstid etter utdannelsen, er 32 år, og jeg er åpenbart on topic ettersom jeg har fastlønn på 550’+. Med noe bonusgreier så kan vi kjekt runde av til 600’.

Sett i arbeidsmengde (les: sene kvelder) er min nåværende jobb et steg tilbake i karrieren, men det er et valg jeg har tatt fordi jeg har to småbarn (0 og 2 år). Jeg søkte for øvrig aldri på jobben, men fikk et sted mellom 50’ og 100’ for å takke ja…

Stillingstittelen min er forretningsutvikler, selv om det sant nok er noe jeg har fått bestemme selv. Jeg jobber i et konsulenthus som primært driver med markedsovervåkning og -analyse, vi er i mine øyne et lite selskap (20-30 ansatte), og som forretningsutvikler blir man edderkoppen som sitter i midten av nettet.

Min viktigste oppgave er produktutvikling, både å utvikle nye og ikke minst å videreutvikle den eksisterende produktporteføljen. Dette medfører mye kontakt med kunder, for det er jo krevende (i positiv forstand) kunder som er den viktigste drivkraften for utvikling.

I mange tilfeller agerer jeg således prosjektselger, ved at jeg er med selger ut til kunde hvor jeg blir fagpersonen som skisserer hva vi kan få til og hvordan det må gjøres. Jeg jobber derfor tett med teknisk ”avdeling” (vi har én utvikler), og må vite veldig godt hva som lar seg gjøre til hvilken kostnad.

Hvis salget går i boks, så blir jeg prosjektleder for utviklingsarbeidet som må gjøres. Heldigvis har jeg tidligere jobbet både som teknisk prosjektleder og produktansvarlig i softwarebransjen, og er en habil hobbyprogrammerer.

Jeg er også pådriver for gode rutiner og prosesser i firmaet, og særlig riktig anvendelse av ny teknologi er en av mine kjepphester. Erfaring med to så forskjellige ting som organisasjon og personal, samt drifting og konfigurering av servere, er derfor kjekt å ha. Sant nok er det lite teknisk drift jeg utfører selv, men når vi leier inn ekstern kompetanse så er det jeg som vet hvordan vi skal ha det. Det er også ofte at jeg blir vårt kontaktpunkt mot leverandører, særlig hvis det er et snev av tekniske ting involvert i leveransen.

Forretningsstrategi, prismodeller, lønnsomhetsanalyser etc. er andre oppgaver som ligger hos meg, så 3- og 4-serien i regnskapet (salgsinntekter og direkte vare- og produksjonskostnader) lander under min lupe. Jeg har for øvrig bakgrunn som business controller fra internasjonalt konsern, hvilket er en fordel til slike oppdrag.

I tillegg er det selvfølgelig bøttevis av andre ting som lander på min pult, slik blir det fort når man jobber i et lite selskap hvor rollene ofte kan flyte litt og hvor hierarkiet glimrer med sitt framvær. Andre hatter jeg har vært innom i karrieren, og som jeg kan dra veksler på i hverdagen, er journalist i webredaksjon (i akersgata), b2b-salg i mediabransjen, undervisning på høgskolenivå pluss at jeg har et lite enkeltmannsforetak hvor jeg selger meg selv til høystbydende.

Men, dersom du hverken ønsker teknikk eller tall, så blir nok jobben min veldig feil, for her må du kort sagt være tusenkunstner for å se resultater og ikke minst for å ha det gøy. Jeg tror nok også at min type jobb ikke er noe du kan utdanne deg til, i hvert fall ikke på ett og samme sted. Man bør ha noen varierte jobber på baken for å fungere i en slik stilling.

Ser forresten at dette ble hysterisk langt, og det kan jo fort nesten mistolkes for å være en søknad. Det er det altså på ingen måte, for jeg trives veldig godt i jobben jeg har. =)

Hvis jeg like fullt skulle kunne ønske meg noe gøy for neste gang jeg bytter jobb, så tror jeg at jeg kunne tenke meg noe i retning rådgiver innen private equity, alternativt konsernutvikling i et stort konsern med aktiv oppkjøpspolitikk av små gründerbedrifter. Før jeg kommer dit, så bør jeg nok dog få mer ledererfaring på høyt nivå, gjerne ispedd mer kompetanse rundt finans- og investeringsanalyse.

Ps: Hva gjelder utdannelse så er jeg høgkolekandidat i økonomi og administrasjon (to-årig), og tok på tredjeåret en bachelor i markedsføring.

Skrevet (endret)

.

Endret av pittie
Skrevet

Mann23: jeg ville kanskje vært litt forsiktig med å antyde at 500' i startlønn som siviløkonom er vanlig. Jeg er selv nyutdannet sivøk fra NHH og ikke en eneste jeg kjenner til har gått ut i en slik begynnerlønn.

Mange går ut i en grei begynnerlønn med mulighet for bonus allerede første året som gjør at en kanskje kommer opp i 500', men bonus er jo ikke garantert. Og veldig mange stiger voldsomt i lønn fra år 1 til år 2. Men begynnerlønn på 500' er IKKE vanlig. Hvertfall ikke blandt mine medstudenter fra NHH

Skrevet
Mann23: jeg ville kanskje vært litt forsiktig med å antyde at 500' i startlønn som siviløkonom er vanlig. Jeg er selv nyutdannet sivøk fra NHH og ikke en eneste jeg kjenner til har gått ut i en slik begynnerlønn.

Mange går ut i en grei begynnerlønn med mulighet for bonus allerede første året som gjør at en kanskje kommer opp i 500', men bonus er jo ikke garantert. Og veldig mange stiger voldsomt i lønn fra år 1 til år 2. Men begynnerlønn på 500' er IKKE vanlig. Hvertfall ikke blandt mine medstudenter fra NHH

Mener du det er usannsynlig at hun får 500.000 i start hvis hun begynner på siv. økonom studier i 2009, ferdig i 2014 og samtidig gjør det bra??? Jeg har da aldri sagt at det er vanlig pr idag, det forekommer nok, men vanlig er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...