Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Jeg er en ganske fersk jogger, har et program jeg følger som skal hjelpe meg til kondis. Programmet er ikke spesielt hardt, under 20 minutter med gange og løping 3 ganger i uka. Jeg startet på bunnivå formmessig og syns det har gått veldig bra hittil og jeg føler framgang nå etter et par måneder. Problemet mitt nå er at jeg føler meg veldig slapp og umotivert, jeg føler på ingen måte at jeg får noe mer overskudd av den lille treningen jeg driver med. Vanligvis spiser jeg en tidlig og lett middag, f.eks salat og brød eller pasta, så jogger jeg etter et par timer. Etter trening spiser jeg kveldsmat bestående av frukt og f.eks wrap eller salat med kylling. Jeg spiser også frokost hver morgen, 4-korn eller lignende. Er det vanlig å føle seg slapp i perioder når man prøver å komme i form? For meg er dette ganske uventet siden jeg ikke syns jeg trener spesielt hardt og trodde jeg spiste riktig i forbindelse med treningen. Det er heller ikke aktuelt å bruke mer tid på treningen foreløpig, styrketrening orker jeg ikke begynne med siden jeg syns det er forferdelig kjedelig og siden jeg avskyr treningssentre.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 At man er slapp og umotivert kan være et tegn på overtrening. Skjønt med den lille treningsmengden du har, er kanskje ikke dette noen sannsynlig forklaring. Kanskje du spiser for lite?
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Kan jo være at jeg spiser for lite/dårlig enkelte dager i uka. Men jeg trodde at en banan og proteiner etter trening skulle gjøre susen. Hvor mye protein trenger man egentlig daglig? Selv om treningsmengden min er ganske liten så kan det jo hende at det blir litt i overkant for min kropp? Jeg har startet "et nytt og bedre liv", sluttet å røyke og å drikke så mye alkohol nå etter den glade studietiden. Jeg er ikke akkurat tjukk men ganske tung, jeg er høy og kraftig, og etter mange år med drålig livsstil og kostohld (studentbudsjett) så var jo utgangspunktet mitt heller dårlig. Mulig jeg må være mer tålmodig og la være å øke forholdet løping/gange på en stund...
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Det hjelper ikke å spise en banan og litt proteiner etter trening hvis du spiser for lite/for dårlig resten av dagen. Regn ut hvor mange kalorier du får i deg pr dag. Det bør ligge på mellom 1700 og 2000 hvis du er gjennomsnittlig høy og tung. Hvor mye protein man trenger er omdiskutert, men de fleste "med peil" pleier å anbefalle ca 2 g proteiner pr kg kroppsvekt. Så hvis du veier f.eks 60 kg, bør du få i deg 120 gram proteiner pr dag. De fleste i Norge får i seg for lite proteiner, og selv om dette i seg selv ikke nødvendigvis gir helseproblemer, vil det i hvertfall hemme muskelvekst og restitusjon betraktelig. Alle som trener bør passe på å få i seg nok proteiner. Hvis du har vært i ekstremt dårlig form kan det hende du er overtrent til tross for den lave treningsmengden. Hvis du har økt intensiteten for fort kan det hende kroppen ikke har rukket å tilpasse seg. Det høres ut som en god idè å fortsette en stund på samme intensitetsnivå som du er for øyeblikket, og se om du føler deg bedre etterhvert. Lykke til.
Supraspinatus Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Mengde protein per kg kroppsvekt gjelder jo selvfølgelig for hele dagen, og med alle typer proteiner. Det er nok med 1,5-2g per kg kroppsvekt. Det er ikke krise om du får i deg for mye eller for lite en dag. Noe som ble nevnt her, men det ikke virker som du tok helt seriøst er det med overtrening. Det er lett å overtrene om man aldri har trent før. Det du kan gjøre er å ta en ukes pause uten å trene og se om det hjelper. Det gjør ingenting å ta en pause i blant. En annen ting kan være målene dine. Kanskje du har stilt for høye krav til deg selv? Kanskje du har målet for nært frem i tid? Når det gjelder fastsetting av treningsmål, så må du først og fremst vite hva som er realistisk. Så må du sette målene med noen intervaller. F.eks. mål etter 10 uker, mål etter 20 uker, 50 uker osv osv. Det tredje jeg tenker på er type trening. Personlig så synes jeg jogging er dritkjedelig. Det går sakte og jeg jogger samme stedet hver dag. Asfaltdekke og regn. Slike tanker ødelegger også motivasjonen til akkurat det. Kan det hende du har slike tanker? Kanskje du skulle variert treningen mer. Drive med noe mer lysbetont. Feks sykling, rulleski/rollerblades, orientering, gå i fjellet, svømming osv. Det jeg vil frem til er at det finnes mange måter å trene på. Lykke til videre!
skanky Skrevet 27. august 2008 #6 Skrevet 27. august 2008 Jeg følte meg også ganske slapp da jeg begynte å trene, trodde man liksom skulle få masse overskudd men i stedet endte jeg ofte opp med å slokne på sofaen midt på dagen! Det tok en stund å komme inn i det, det som var viktig for meg var å lage litt rutiner. Hadde dårlig døgnrytme (søvnproblemer) og spiste ujevnt, så jeg gikk inn for å både sove, spise og trene på relativt faste tidspunkt. Jeg hadde også samme utgangspunkt som deg, gikk rett fra det late studentliv til en pangstart med sunn kost og masse trening. Kanskje kroppen trenger litt tilpasningstid?
Gjest ts Skrevet 27. august 2008 #7 Skrevet 27. august 2008 Takk for tips! Tror ikke jeg skal endre treningsform. Jeg syns all trening er dritkjedelig og må derfor bare velge en ting. Jogging er bra fordi det bare er å ta på seg joggeskoene, lav terskel for å komme seg på trening, man trenger ikke holde på i timesvis, og dessuten er det effektivt på både fettforbrenning og kondisjon. Jeg går også en del siden jeg ikke har bil, men det ser jeg ikke på som trening. Å gå som trening tar alt for lang tid - altså for kjedelig. Jeg tror jeg skal prøve å fortsette på samme intensiten en stund, og så skal jeg få i meg mer proteiner så går det forhåpentligvis litt bedre etter hvert. Jeg har skal uansett ikke gi opp
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #8 Skrevet 27. august 2008 Det kan være du får i deg for lite karbohydrater, da kan ofte musklene føles tunge og slappe...men det høres jo ikke sånn ut heller på hva du selv sier. Tror ikke du trener for mye, men kanskje for ensidig? Du belaster jo de samme musklene hele tiden.... Kanskje du gjør mer utenom treningen nå enn før? slik at totalbelastningen med skole, jobb, husarbeid blir for stor? Uansett, alle har tunge perioder i blant og de går ofte over av seg selv. Bare å være tålmodig
Gjest Gjest_Bella_* Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Vet du hva? Alle er trøtte og slappe for tiden, det er fordi det blir mørkere og kaldere nå, sommeren er over. Det er ikke sikkert det har noe med treningen å gjøre. :-) Kroppen forbereder seg på å bli vinterdeprimert, ha ha. ;-) Jeg er en ganske fersk jogger, har et program jeg følger som skal hjelpe meg til kondis. Programmet er ikke spesielt hardt, under 20 minutter med gange og løping 3 ganger i uka. Jeg startet på bunnivå formmessig og syns det har gått veldig bra hittil og jeg føler framgang nå etter et par måneder. Problemet mitt nå er at jeg føler meg veldig slapp og umotivert, jeg føler på ingen måte at jeg får noe mer overskudd av den lille treningen jeg driver med. Vanligvis spiser jeg en tidlig og lett middag, f.eks salat og brød eller pasta, så jogger jeg etter et par timer. Etter trening spiser jeg kveldsmat bestående av frukt og f.eks wrap eller salat med kylling. Jeg spiser også frokost hver morgen, 4-korn eller lignende. Er det vanlig å føle seg slapp i perioder når man prøver å komme i form? For meg er dette ganske uventet siden jeg ikke syns jeg trener spesielt hardt og trodde jeg spiste riktig i forbindelse med treningen. Det er heller ikke aktuelt å bruke mer tid på treningen foreløpig, styrketrening orker jeg ikke begynne med siden jeg syns det er forferdelig kjedelig og siden jeg avskyr treningssentre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå