Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Jeg er 18 år, kommer rett fra videregående og skal ut i arbeidslivet. Jeg har søkt på diverse jobber noen uker nå (på egenhånd, ikke gjennom NAV), men det er visst vanskelig å få seg noe. Jeg bor sammen med kjæresten min, vi flyttet sammen i leiligheten hans i sommer og sånn det er nå må han forsørge meg. Jeg innser at jeg trenger hjelp til å komme meg ut i arbeidslivet, så jeg kommer til å gå på NAV. Hvordan stiller det seg med ledighetstrygd til meg? Har jeg rett på det? Jeg har prøvd å søke det opp på nettet, men finner ikke ut av det. Jeg har lyst til å vite litt mer før jeg snakker med NAV, sånn at jeg vet hva jeg har å forhole meg til. Det er ikke sånn at jeg bare vil ha trygd, jeg vil aller helst jene penger, alså. Men det er vanskelig å greie seg på bare en lønn, og jeg er redd for at det kan ta lang tid å få seg noe. Er det noen som kan hjelpe meg?
mann23 Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Du får vel tilnærmet ingenting som 18åring. Du kan vel få dagpenger, er nok ikke mye, og du må tiltre hvilken som helst jobb som dumper ned i fanget ditt. De vil vel mest sannsynligvis prøve å få deg til å avslutte VGS
Alison Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 For å få dagpenger må du har tjent over en viss sum året før (rundt 100.000 ?). Kommer du rett fra videregående så har du sannsynligvis ikke tjent nok til å ha rett på dagpenger. Da er det sosialkontoret som blir løsningen fram til du får deg jobb.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Du får vel tilnærmet ingenting som 18åring. Du kan vel få dagpenger, er nok ikke mye, og du må tiltre hvilken som helst jobb som dumper ned i fanget ditt. De vil vel mest sannsynligvis prøve å få deg til å avslutte VGS Jeg er ferdig med videregående. Det er derfor jeg leter etter en jobb.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 For å få dagpenger må du har tjent over en viss sum året før (rundt 100.000 ?). Kommer du rett fra videregående så har du sannsynligvis ikke tjent nok til å ha rett på dagpenger. Da er det sosialkontoret som blir løsningen fram til du får deg jobb. Nei, huff sosilkontoret går jeg ikke på. Da får vi heller spise nudler til midag når det er dårlig med penger. Nå har jeg fått to svar, og de sier forskjellig. Hvem har rett, da? Er det ingen som vet sikkert om dette her?
liv Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Du har dessverre ikke rett på dagpenger - men du kan få kurspenger, dvs om du finner et kurs nav holder så kan du få penger for å gå på det.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 Du har dessverre ikke rett på dagpenger - men du kan få kurspenger, dvs om du finner et kurs nav holder så kan du få penger for å gå på det. Det er ikke værst at man kan få penger for å gå på kurs, da. Jeg får lære noe, det gir meg større muligheter for å få jobb, og atpåtil betaler de meg? Det virker jo veldig bra!
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Hei:) Du har ikke rett på dagpenger fordi du ikke har vært i arbeid. Rettigheter du har nå er hos sosial kontoret. Alle må begynne ett sted, vil anbefale å ta kontakt med ulike vikarbyråer, levere skriftlige søknader til diverse mat butikker og andre steder der du kunne tenke deg å arbeide, tenk målrettet få arbeidserfaring og bygg opp cv en din. Lykke til, alle har vært ny en gang:)
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Det er ikke værst at man kan få penger for å gå på kurs, da. Jeg får lære noe, det gir meg større muligheter for å få jobb, og atpåtil betaler de meg? Det virker jo veldig bra! Det er ikke mye kursstønd man får, du får kanskje arbeide videre etter 3 mnd i praksis hvis du er heldig men vil ikke anbefale den løsningen, mulig midlertidig til du får deg en annen jobb.
Gjest StockDama Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Du har ikke rett på dagpenger da du ikke har tjent nok for å opprette retten til det. Du kan søke på livsoppholdspenger via sosialkontoret, da får du husleie, strøm,mat og livsforsikring dekket. Du kan også be nav om å få gå på kurs, ala truckfører, datakortet osv. Dette får du ca 30kr timen for. Om du vil ha jobbpraksis har nav noe som heter praksisplass. Da får du jobb i en bedrift hvor du jobber fulle dager, men tjener igjen bare ca 30 kr timen. Litt surt, men det kan hende du får fast ansettelse i bedriften. Ellers så er nav ikke veldig hjelpsom på å finne vanlig arbeid. De hjelper faktisk ikke i det heletatt. De sier bare "søk på jobb, så får du". Selv om man sier rett ut at man trenger hjelp.
Gjest strykebrett Skrevet 27. august 2008 #11 Skrevet 27. august 2008 Er riktig som flere her sier, at dagpenger (ledighetstrygd)er en rettighet man opparbeider seg ved å arbeide. Sosialhjelp har man rettigheter på selv om man ikke har opparbeidet seg rett til dagpenger. Den gode nyheten er at hvis man er arbeidsvillig så tar det noemalt ikke lang tid å komme i jobb. Vikarbyrå er kjempefint å begynne med, har selv fått fast ansettelse etter å ha stått på for vikarbyrå før. Lykke til med jobbjakt
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #12 Skrevet 27. august 2008 Hei, meg som startet tråden her. Jeg hadde litt inntekt både høsten 07 og fram til sommeren -08 fordi jeg jobbet litt ed siden av skolen. Jeg har nok ikke tjent mer enn ca 20.000 på den tiden, men det teller kanskje ikke med tanke på ledighetstrygd?
Rosalie Skrevet 27. august 2008 #13 Skrevet 27. august 2008 Hei, meg som startet tråden her. Jeg hadde litt inntekt både høsten 07 og fram til sommeren -08 fordi jeg jobbet litt ed siden av skolen. Jeg har nok ikke tjent mer enn ca 20.000 på den tiden, men det teller kanskje ikke med tanke på ledighetstrygd? Altfor lite, ja. Her kan du lese om arbeidsledighetstrygd.
Gjest Skrevet 27. august 2008 #14 Skrevet 27. august 2008 Det er ikke værst at man kan få penger for å gå på kurs, da. Jeg får lære noe, det gir meg større muligheter for å få jobb, og atpåtil betaler de meg? Det virker jo veldig bra! Eller så sender de deg på veien til arbeid kurs, da får man ca 195 kr pr dag om jeg ikke tar feil.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #15 Skrevet 27. august 2008 Jeg var i samme situasjon som deg. Klarte ikke skaffe meg jobb, og hadde ikke rett på dagpenger. Jeg meldte meg som arbeidssøker hos NAV og fikk tilbud om å gå på et jobbsøkerkurs. Der lærte jeg kjempemasse og fikk ca 10.000 for å gå på kurset. Tror det varte 4-6 uker. Mens jeg gikk på kurset fikk jeg innkalling tilo mange intervjuer, og fikk meg en fast, god betalt jobb:) Vikarbyrå burde du også kontakte:) Ikke noe kjekt å gå arbeidsledig... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #16 Skrevet 27. august 2008 Syns tipsene om vikarbyrå virker fornuftige. De formidler jobber innen mange fagfelt. Hva har du utdannet deg som? (Går ut i fra at du har tatt en yrkesrettet utdannelse siden du skal ut i jobb rett etter videregående)
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #17 Skrevet 27. august 2008 Syns tipsene om vikarbyrå virker fornuftige. De formidler jobber innen mange fagfelt. Hva har du utdannet deg som? (Går ut i fra at du har tatt en yrkesrettet utdannelse siden du skal ut i jobb rett etter videregående) Jeg har gått allmenfag, og orker ikke mer skole nå. Jeg skal kanskje begynne å studere om ett par år. Vikarbyrå var en bra ide, takk!
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #18 Skrevet 27. august 2008 Jeg var i samme situasjon som deg. Klarte ikke skaffe meg jobb, og hadde ikke rett på dagpenger. Jeg meldte meg som arbeidssøker hos NAV og fikk tilbud om å gå på et jobbsøkerkurs. Der lærte jeg kjempemasse og fikk ca 10.000 for å gå på kurset. Tror det varte 4-6 uker. Mens jeg gikk på kurset fikk jeg innkalling tilo mange intervjuer, og fikk meg en fast, god betalt jobb:) Vikarbyrå burde du også kontakte:) Ikke noe kjekt å gå arbeidsledig... Lykke til! Tusen takk for de gode rådene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå