Gå til innhold

Lisens, peiling og parabol

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_annie_*
Skrevet

Har en diskusjon gående.

Kan nrk peile, eller kan de ikke ?

Om man har en diger parabol på taket, kan man blånekte for at den er i bruk ?

Nrk har vel ikke krav på å gå inn i andres hus for å sjekke.

Sender canal digital og viasat opplysninger om kunder til nrk ?

Om man ikke betaler kan man bli straffet, står det på sidene til nrk - hva betyr det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NRK kan neppe kreve å komme inn i huset ditt... det er det vel bare politiet med loven i hånd som kan.

Og mulig de kan straffe deg, men da skal de nok ha ganske sterke bevis for at du har "svindlet" ;)

Skrevet

Nei, de kan ikke peile! (du har sett for mye på den "sketsjen" der en innkrever med antenne braser inn i stua til noen og tar imot betaling som en annen busssjåfør...)

De baserer seg på lister over husstander som HAR betalt. Alle husstander som IKKE står på den lista, risikerer et besøk. De kan ikke kreve å komme inn, men de kommer vel gjerne på besøk igjen, da. Du får et forklaringsproblem når "Hotel Cæsar" vingnetten ljomer og du står og sier at du ikke har TV...

Skrevet

Tror jeg vil anbefale å bare ikke åpne døra hvis de ringer på...

Jeg har ikke TV, men NRK tar utgangspunkt i at hver eneste husstand i landet har TV. Så med noen års mellomrom sender de lisenskontrollører som ringer på.

De kan ikke på noen måte kreve å slippe inn, men det er ikke akkurat det inntrykket de prøver å gi deg! De tar utgangspunkt i at du er en skurk, de har rett, og de er i sin fulle rett til å oppføre seg uforskammet, trakasserende og smått truende. Ikke folk jeg under noen omstendigheter ville slippe inn i huset.

Etter en usannsynlig lang diskusjon (Nei, jeg har ikke tv. Nei, jeg slipper ikke fremmede mennesker inn i huset. Glem det. Gå hjem. Finn noen andre å plage.) og trusler om å sende meg lisensgiro likevel (pokker så frekt!), har jeg rett og slett begynt å late som om jeg ikke er hjemme når de dukker opp. De dundrer jo på døra som om de prøver å rive den ned, men ærlig talt: Vi har ikke noe uoppgjort, men de oppfører seg som om jeg er en forbryter - ikke en konfrontasjon jeg vil anbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...