Gå til innhold

Forlovelse og alt jeg sier er hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt hjelp her!

Jeg skal fri til min samboer om ikke lenge, men jeg har ikke peiling på hva jeg må ha og ikke ha osv.

1. Er det vanlig i Norge å fri med en forlovelses ring eller gifte ring?

Hvis forlovelses ring, byttes denne da ut mot en ny ring på bryllupsdagen?

Hvis gifte ring, skal hun da gå med denne til vi gifter oss?

Hva med meg, skal jeg har ring når vi er forlovet og så evt bytte denne også ut på bryllupsdagen til en gifte ring?

PS! De jeg har spurt gir meg helt forskjellige svar og nå trenger jeg det mest konservative, tradisjonelle og vanlige svaret dere kan gi meg!

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/357249-forlovelse-og-alt-jeg-sier-er-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LindaKristin
Hei.

Jeg skal fri til min samboer om ikke lenge, men jeg har ikke peiling på hva jeg må ha og ikke ha osv.

Hva med meg, skal jeg har ring når vi er forlovet og så evt bytte denne også ut på bryllupsdagen til en gifte ring?

PS! De jeg har spurt gir meg helt forskjellige svar og nå trenger jeg det mest konservative, tradisjonelle og vanlige svaret dere kan gi meg!

Hei du:)

Du har tre muligheter:

1) Fri med ring.Dette blir da hennes forlovelsesring,du har ingen.Dere setter på gifteringer i kirka

2) Fri uten ring-gå sammen og velg ut de dere vil ha:)Da har begge forlovelsesring.Ringer settes ikke på under vielsen(hvis dere ikke bestemmer dere for å gjøre det i tillegg)

3)Fri med forlovelsesringer-da har du allerede valgt ut ringene deres.

Jeg fridde til gutten min:)Vi dro sammen og valgte ut.Jeg for min del synes det er veldig kos at vi begge har ring under forlovelsesperioden:)

Håper det var forståelig!

Lykke til :)

Hei.

Min kjære fridde til meg uten ring. Det dro vi sammen for å kjøpe:) Til begge to.

Vi skal bruke de samme ringene når vi gifter oss.

Noen velger også og ha en ring når man frir (dette er mer en amerikansk tradisjon som jeg har forstått). Velger man dette er det ofte sånn at det bare er jenta som går med ring. Og at man kjøper nye ringer man setter på i bryllupet.

Masse lykketil!!! :blomst:

Endret av zilje_k

Jeg er redd for at det ikke er et helt konkret svar... Vi opererer gjerne med to metoder i Norge (sikkert flere også, men disse er vel de mest vanlige)...

1. Du frir med gifteringer og dere begge har disse i forlovelsestiden og etter dere er gift.

2. Du frir med en forlovelsesring/diamantring. Dette betyr gjerne da at bare hun går med ring i forlovelsestiden og at det da er vanlig å kjøpe nye gifteringer til vielsen. Da kan hun enten bruke begge etter giftemålet eller ha forlovelsesringen ved kun spesielle anledninger...

Fra gammelt av tror jeg det var mest vanlig med gifteringer for begge under hele forlovelsestiden og ikke bytte dem ut. Da var det heller ingen ringsermoni i kirken. Etterhvert som vi har blitt litt mer amerikaniserte har mange tatt ibruk diamantringen til forlovelsesring og nye ringer i ringsermoni i kirken... Men dette er helt valgfritt.

Kanskje du kan vurdere litt utfra hvilken type kjæresten din er?? Noen jenter ønsker seg jo veldig diamantring, mens andre synes det blir for mye dill...

Vi har forøvrig selv gjort det slik at jeg har diamantring under forlovelsestiden og vi kjøper sammen nye gifteringer til vielsen :)

Annonse

Min samboer fridde også, og så kjøpte vi ringene sammen noen dager etter. Veldig koselig - og jeg vil nå helst være med å velge ut den ringen jeg skal ha på for resten av livet selv. ikke sikkert at han helt vet min smak i ringer... ;)

Ja, vi skal altså ha de samme ringene når vi gifter oss.

Hei du:)

Du har tre muligheter:

1) Fri med ring.Dette blir da hennes forlovelsesring,du har ingen.Dere setter på gifteringer i kirka

2) Fri uten ring-gå sammen og velg ut de dere vil ha:)Da har begge forlovelsesring.Ringer settes ikke på under vielsen(hvis dere ikke bestemmer dere for å gjøre det i tillegg)

3)Fri med forlovelsesringer-da har du allerede valgt ut ringene deres.

Jeg fridde til gutten min:)Vi dro sammen og valgte ut.Jeg for min del synes det er veldig kos at vi begge har ring under forlovelsesperioden:)

Håper det var forståelig!

Lykke til :)

Hei.

Ok Alle svarene jeg har fått har vært til stor hjelp!

Når jeg da velger å fri med diamant ring, så kjøper vi da nye før vi gifter oss.

Da er vi over på fase 2:

Hvor mye er vanlig å bruke på en forlovelses ring?

(vi har felles økonomi, så må bruke litt tid og list her)

Henger meg også på at det ikke er noen spesiell pris... Det kommer helt an på hvor stor diamant du skal ha og her avhenger det jo igjen av hva man har råd til og ikke minst hva du føler at hun vil like... :) Jeg har en stor ring og elsker det, men de aller fleste av mine venninner ville foretrukket de mer små diamantringene...

Konklusjon: du kan få diamantringer fra 3000-30 000 (og mye mer), men jeg vil garantert tro at hun vil bli lykkelig uansett hvilken prisklasse du henger deg på... Ta noe du har økonomi til :)

Jeg er forøvrig enig i de ovenforstående svarene at mellom 5-10 000 er det mest vanelige...

Endret av Solstrålejenta

Annonse

For min del syns jeg det er best at min kjære går med forlovelsesring også. Da kan folk se at vi skal gifte oss ihvertfall :) Hadde følt meg litt ensom på et vis hvis ikke, hehe..

Jeg var så heldig at jeg fikk en diamantring før jeg ble fridd til så nå har jeg begge deler :fnise:

jeg synes også at det er naturlig (iallefall for oss) at vi begge hadde ring i forlovelsestiden. viser vi hører sammen, om dere forstår. Og så var det veldig koselig å kjøpe ringer sammen også :-)

Men, min forlovelsesring har en diamant :-) vi har de samme ringene fortsatt etter at vi giftet oss. Og så var jeg så heldig å få en alliansering i morgengave da ;-)

Jeg fridde til mannen min med en egen ring. 2 uker etterpå fikk jeg en diamant ring av han:) Vi skal kjøpe nye gifteringer sammen.

Selv brukte jeg 7000 kr på ringen hans, den er håndlaget med støpning fra oseberg skipet. Jeg regnet med at han brute ca det samme på meg. Egentlig bryr jeg meg ikke hvor dyr ringen er..det er tanken bak den som teller...å bruke 10 000 kr på en ring er litt drøyt. Men så lenge den er orginal og som forteller henne hvor høyt hun betyr for deg..er det viktigste... Personlig:)

Annonse

Jeg må innrømme at jeg får litt angst ved tanken på at en mann skal velge ut en dyr ring alene. Ser for meg at det kan bli mye rart...

*fordomsfull* :sjenert:

Så jeg tror jeg ville gått for enten vanlige gifteringer til forlovelsen, eller droppe ring helt- og heller kjøpe sammen etterpå. Dette er jo gjerne ringer som sitter på en stund (får vi håpe) så da er det greit at man virkelig liker den.

Hun blir nok uansett glad, skal du se! :)

Gjest Eplejenta

En frierring behøver da ikke å være så dyr!

Da min kjære fridde til meg fikk jeg en ring i hvitt gull med tre ganske store topazer (lyseblå) med tre bittesmå diamanter på hver side. Jeg har fått utrolig mange komplimenter for ringen, som kostet den nette sum av 1300 kroner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...