missluna Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Jeg ble litt urolig i dag da jeg kledde av 3åringen min for å bade og så at han hadde et rød/blått bitemerke på skuldra. Jeg spurte han hva som hadde skjedd der og pekte på det og han svarte at "****** beit meg i barnehagen. Aoa!!" Burde ikke barnehagetantene si ifra om sånt? Bittet er veldig synlig så ungen må ha bitt han hardt, og det kan se ut som at det nesten har gått igjennom huden. Det er da veldig falig om det skulle gått hull??
kaprifolen Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 JO, dette skulle vært sagt ifra om! Siden bittet er så synlig, regner jeg med at barnet ditt begynte å gråte da det skjedde, ergo bør man anta at de ansatte visste om dette! Og hvis det ble hull i huden, skulle rutinen vært en umiddelbar stivkrampesprøyte på legevakten! Vi lærte at menneskebitt er langt verre en f.eks hundebitt, siden kroppen vår ikke har noe immunforsvar som kjemper mot disse bakteriene, siden de (selvsagt) er godt levedyktige i vårt blodomløp, og dermed ikke regnes som "fremmedlegemer" på samme måten, eller noe sånt... I barnehagen jeg jobbet i, var det en såkalt forsterket avdeling, med barn med CP og former for autisme. Det ene av disse barna var fæl til å bite, og de ansatte der måtte ha stivkrampevaksine for å få jobbe der. Dette ville jeg absolutt tatt opp!!!
Gjest StoreSky Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 Nei de gir IKKE stivkrampesprøyte automatisk til barn på legevakten. Har ringt og spurt nemlig. "nesten" hull er ikke hull. Forøvrig er det ikke alltid at barn gråter når de blir bitt, noen blir mer forskrekket og glemmer det i neste sekund. Men TS: det er vel ikke verre enn av du opplyser barnehagepersonalet om at du fant bitt på barnet ditt? Er jo veldig greit at de får vite det så de kan holde øye med de aktuelle barna.
liv Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Om barnet har fulgt vanlig vaksineprogram så er barnet dekket når det gjelder stivkrampesprøyten. Men ja - de burde sagt fra men det er fort gjort å glemme i en stressende hente situasjon der kanskje flere blir hentet samtidig og noen skal hjem.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Det er da ikke sikkert de i barnehagen så det. Eller kanskje du var så travel når du henten barnet ditt at de ikke rakk å si i fra..
Gjest *nurket* Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Bare å si fra til tantene at du syns det var dårlig at du ikke fikk beskjed om dette... Dette skjer dessverre... At tantene ikke får informert foreldrene om hendelser omgående. Ikke så rart med tanke på antall voksne som jobber der, antall barn, og skift. Hvis det feks skjedde på tidlig-skiftet, og ikke alle på sen-skiftet har fått med seg hva som skjedde. Ikke alle kan få med seg alt dessverre... Jeg har opplevd at mine barn har blitt bitt, klort, dytta, slått etc uten at jeg får noe beskjed om det av tantene. Jeg sier bare til de at jeg setter pris på å få beskjed hvis det skjer noe store ting. Som regel får jeg beskjed, men andre ganger så glipper det rett og slett. Ikke at det skjer ofte. Men det var en periode hvor en gutten min ble terrorisert av eldre barn i barnehagen (begynt på skolen nå heldigvis).
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 Jeg er pedagogisk leder på en småbarnsavdeling og i dag ble et av barna bitt av et annet. Det gikk ikke hull på huden med det ble et merke. Jeg var ikke tilstede da barnet ble hentet så jeg vet ikke 100% sikkert om moren fikk informasjon om dette. Jeg vet heller ikke om moren til det barnet som bet fikk vite om det.Det må jeg spørre de som var senvakt i dag om i morgen, for å forsikre meg. Det skal selvfølgelig gis beskjed, men med underbemanning kombinert med bleieskift og folk som er ferdig med sine vakter så hender det at vi må ta det opp dagen etter. Blir det hull i huden når et barn blir bitt så ringer vi til foreldrene med en gang. De avgjør om de vil hente barnet og ta det med til legen.
Lurvina Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 (endret) Jeg ble litt urolig i dag da jeg kledde av 3åringen min for å bade og så at han hadde et rød/blått bitemerke på skuldra. Jeg spurte han hva som hadde skjedd der og pekte på det og han svarte at "****** beit meg i barnehagen. Aoa!!" Burde ikke barnehagetantene si ifra om sånt? Bittet er veldig synlig så ungen må ha bitt han hardt, og det kan se ut som at det nesten har gått igjennom huden. Det er da veldig falig om det skulle gått hull?? Det andre er at det er ikke sikkert at de så hva som skjedde, det kan være lurt å tenke over før en begynner å beskylde de for å ha gjort noe galt. Har selv opplevd barn som gråter over et eller annet, men som ikke forklarer hva som skjedde når jeg spør. Uansett så tror jeg det lureste er å si ifra om dette til de i barnehagen, bedre det enn å gå og lure. Endret 27. august 2008 av Helen
missluna Skrevet 26. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2008 Det er det første jeg skal gjøre når jeg kjører han i barnehagen i morgen.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 (endret) Og det er helt tydelig at foreldre tror at barnehagetanter bare har deres gullunge å se etter, og er aldri underbemannet. Jeg syns faktisk det er ganske hysterisk å rette pekefinger mot barnehagen for noe som de ikke har peiling på selv hva det er som har foregått. Hadde det gått hull i huden, så hadde det helt klart vært farlig, men her sies det at "det KAN se ut som det NESTEN gikk gjennom huden".... men det gjorde det altså ikke, og da er det ikke farlig. Da er det heller ikke verre enn å ta det opp ved neste levering i barnehagen og spørre om hva som skjedde. Men neida her går vi heller inn på KG for å sette i gang en diskusjon om udugelige barnehagetanter for noe som NESTEN ble et hull i huden. DET er hysterisk, og jeg behøver ikke være barnløs for å mene det! Det fins foreldre som tar det med knusende ro med en hendelse som ikke førte til noen skade.... det fins bare veldig få av dem på KG. Endret 27. august 2008 av Helen
missluna Skrevet 26. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. august 2008 Og det er helt tydelig at foreldre tror at barnehagetanter bare har deres gullunge å se etter, og er aldri underbemannet. Jeg syns faktisk det er ganske hysterisk å rette pekefinger mot barnehagen for noe som de ikke har peiling på selv hva det er som har foregått. Hadde det gått hull i huden, så hadde det helt klart vært farlig, men her sies det at "det KAN se ut som det NESTEN gikk gjennom huden".... men det gjorde det altså ikke, og da er det ikke farlig. Da er det heller ikke verre enn å ta det opp ved neste levering i barnehagen og spørre om hva som skjedde. Men neida her går vi heller inn på KG for å sette i gang en diskusjon om udugelige barnehagetanter for noe som NESTEN ble et hull i huden. DET er hysterisk, og jeg behøver ikke være barnløs for å mene det! Det fins foreldre som tar det med knusende ro med en hendelse som ikke førte til noen skade.... det fins bare veldig få av dem på KG. Jeg for min del mener at når barnet mitt blir bitt så det kommer merker av det, så bør absolutt barnehagepersonellet si ifra om dette. De har sagt at de sier ifra dersom det skjer noe, og de har gitt meg beskjed hver gang MITT barn har enten lugget eller dyttet et annet barn, og dette setter jeg faktisk pris på de sier. Derfor håper jeg også at jeg kan få beskjed dersom det skjer noe med mitt barn. Jeg har IKKE gått til angrep på "udugelige barnehagetanter" som du kaller det, jeg spurte ett enkelt spørsmål om det ikke er vanlig å si ifra om sånne ting! Om DU ikke mener at det er noen big deal om andre unger biter ungen din så han/hun får merker av det, så får det være ditt problem. Andre foreldre behøver ikke være "hysteriske" av den grunn.
Gjest Purple Haze Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Jeg for min del mener at når barnet mitt blir bitt så det kommer merker av det, så bør absolutt barnehagepersonellet si ifra om dette. De har sagt at de sier ifra dersom det skjer noe, og de har gitt meg beskjed hver gang MITT barn har enten lugget eller dyttet et annet barn, og dette setter jeg faktisk pris på de sier. Derfor håper jeg også at jeg kan få beskjed dersom det skjer noe med mitt barn. Jeg har IKKE gått til angrep på "udugelige barnehagetanter" som du kaller det, jeg spurte ett enkelt spørsmål om det ikke er vanlig å si ifra om sånne ting! Om DU ikke mener at det er noen big deal om andre unger biter ungen din så han/hun får merker av det, så får det være ditt problem. Andre foreldre behøver ikke være "hysteriske" av den grunn. Sier de virkelig i fra HVER gang ditt barn dytter et annet barn? Oi....da må de føre logg, tenker jeg. Dytting er rimelig vanlig på småbarnsavdelingen jeg jobber på, hvert fall.
missluna Skrevet 26. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 26. august 2008 Sier de virkelig i fra HVER gang ditt barn dytter et annet barn? Oi....da må de føre logg, tenker jeg. Dytting er rimelig vanlig på småbarnsavdelingen jeg jobber på, hvert fall. Klart de sikkert ikke sier ifra HVER gang, men jeg håper og tror at biting som gir merker ikke er så innmari vanlig at de ikke kan fortelle det hver gang det skjer. Dessuten er det ikke noen stor barnehage han går i.
Gjest Augustina Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 Det kan ha blitt glemt i hyrten og styrten, og om du vil vite ALT om ditt barn må du kanskje sette av 10 minutter til hentesituasjonen for å gå igjennom hele dagen, samt finge tidlig/mellomvakten etter mellomoppdatering. Ikke meningen å være småfrekk, men jeg setter det bare litt på spissen. Snakk med barnehagepersonellet istedenfor å hause deg selv opp her inne er mitt stalltips. Lykke til.
Gjest ped.leder Skrevet 26. august 2008 #15 Skrevet 26. august 2008 (endret) Ikke sikkert at den som var der når du hentet barnet ditt visste om det, pga av vakter osv, men det er da bare å spørre når du leverer barnet ditt igjen da.Ikke verre enn det. Men såklart skal det gies beskjed om slike hendelser. Endret 27. august 2008 av Helen
Gjest *Mim* Skrevet 26. august 2008 #16 Skrevet 26. august 2008 (endret) Ta det opp på en grei måte når du kommer til barnehagen i morgen. De burde jo ha sagt fra, men det kan jo ha skjedd en glipp eller de kan ha oversett det. Endret 27. august 2008 av Helen
Minni-Mus Skrevet 26. august 2008 #17 Skrevet 26. august 2008 jeg opdaget et merke på håndleddet til datteren min her omdagen. Det er jo bitemerke tenkte jeg, rart ingen i bhg sa noe.... Men dagen etter da jeg hadde tenkt å si i fra at hun hadde bitemerke glemte jeg det. Så vi foreldre kan glemme å informere vi også. og som mange andre sier her så er det ikke sikkert at barnehagepersonalet visste om at barnet var blitt bitt, eller at den som var igjenn på jobb ikek rakk eller hsuket å få sagt det til deg osv osv, kan være utallige grunner. Jeg ville rolig og enkelt sagt i fra neste gang i bhg at jeg fant et bitemerket på barnet mitt og spurt om de vet noe om situasjonen. f.eks. I sommer kom snuppa stadig hjem med skrubb på knær osv, uten at bhg.personalet sa at ja hun ble dytta og fikk skrubbsår eller hun sprang og datt... Det er slikt som skjer det og det blri for dumt visst man krever å få vite alt slikt som forelder. men er enig i at når større alvorligere ting skjer er det greit å få beskjed om det.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #18 Skrevet 26. august 2008 Selv jobber jeg som ASSISTENT med fagbrev i barnehage. Og jeg vet godt hvor hektisk det kan være i hentesituasjon. Nå vet ikk ejeg hvordan det er i barnehager rundtomkring, men hos oss er det hver dag slik at man har alle barna sammen på slutten av dagen når en del vakter har dratt hjem såvel som mange av barna. Da er det jo også ofte at alle voksne fra den aktuelle avdelingen har dratt hjem mens de som ikek har fulgt barnet hele dagen er igjen når barnet blir hentet. Da er det desverre slik at noen hendelser ike har blitt rapportert til riktig person, og man må snakke med foreldrene dagen etter. Jeg forstår at det er vanskelig for foreldre å takle det når de ikke får en beskjed de skulle hatt pga bemanningsmangel, men slik er realiteten i norske barnehager i dag. Kan man ikke samarbeide slik mellom avdelinger må barna være alene på avdeling.... Det er jo ikke akkurat aktuelt heller? Jeg håper du har fått lagt dette så bak deg nå at du tar det opp på en ordentlig og saklig måte i morgen og sier at du fant et merke på gutten din og lurer på hva som har skjedd. Vi er mennesker alle sammen her...
missluna Skrevet 26. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 26. august 2008 (endret) Jeg forstår også at det kan være vanskelig å få informert foreldre om sånne hendelser, og det eneste jeg lurte på da jeg skrev inn var om det var VANLIG å informere om sånt, eller ikke. Endret 27. august 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #20 Skrevet 26. august 2008 og det eneste jeg lurte på da jeg skrev inn var om det var VANLIG å informere om sånt, eller ikke. Ja, det er vanlig, dersom du har barnet ditt i en barnehage hvor tantene er oppegående og følger med, og sier fra til foreldrene. Men de er kanskje ikek så fokusert som de burde være? Jeg bare spør...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå