Gå til innhold

Beredskapshjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst å bli beredskapshjem.

Jeg er 24 år, mannen 30. Vi har ingen barn-og ingen er planlagt i nær fremtid.

Dessverre har jeg ingen erfaringer å vise til, og er redd jeg kommer til å møte et avslag hos kommunen?

Jeg er veldig interessert i å kunne gi noen en bedre hverdag, og til å kunne bruke mitt liv til noe positivt for noen som trenger det.

Er det noen her som kjenner noen eller som selv har vært/er beredskapshjem som kan fortelle hvordan de er som familie og berolige meg med at jeg kan ha mulighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,kjenner flere som har tatt til seg barn for å hjelpe og de trenger dere sårt så løp å søk kan aldri innbille meg at du skal få avslag.Lykke til.

Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at kommunene kan velge og vrake blant villige beredskapshjem, slik at dere vil helt sikkert bli realitetsvurdert dersom dere ellers har rent rulleblad og sånn.

Men du vet vel at å være beredskapshjem ikke er å ta til seg et barn? Det er en nødhavn for en kort periode, og de barna som får komme i beredskapshjem har vel gjerne en riktig akutt og vond situasjon i bagasjen.

Ære være deg for at du vil påta deg denne viktige og vanskelige oppgaven! Jeg håper du er godt mentalt rustet for å møte barn med erfaringer som ingen burde ha.

Skrevet
Jeg har ikke inntrykk av at kommunene kan velge og vrake blant villige beredskapshjem, slik at dere vil helt sikkert bli realitetsvurdert dersom dere ellers har rent rulleblad og sånn.

Men du vet vel at å være beredskapshjem ikke er å ta til seg et barn? Det er en nødhavn for en kort periode, og de barna som får komme i beredskapshjem har vel gjerne en riktig akutt og vond situasjon i bagasjen.

Ære være deg for at du vil påta deg denne viktige og vanskelige oppgaven! Jeg håper du er godt mentalt rustet for å møte barn med erfaringer som ingen burde ha.

Jeg er kjent med at beredskapshjem er et akutt hjem for sårt trengende, og kan ikke tenke meg en mer givende (og selvfølgelig samtidig krevende) jobb.

Jeg skal ringe dem i morgen og høre..dere to har inspirert meg :) Tusen hjertelig takk!

Skrevet

Jeg skal være ærlig med deg og si at det er lite trolig at dere kommer i betraktning som beredskapshjem. Både pga av alderen og pga deres manglende erfaring med barn. Har du utannelse i som er relevant for jobben?

Berdskapshjem blir gjerne rekruttert fra tidligere fosterhjem, som innehar nødvendig erfaring og kompetanse på området barnevern.

Å være beredskapshjem er tøft både psykisk og fysisk. Det er vanskelig å godta at man inniblandt må sende tilbake barn til opplagt vanskelige familieforhold. Og der er vanskelig å takle at det plutselig kan stå et nytt barn i døra midt på natta som er traumatisert og trenger omsorg.

Hvis du ønsker å jobbe innen dette feltet, anbefaler jeg deg å prøve å bli avlastningsforeldre. Det er et skrikende behov for slike hjem, og der er ikke kravet til erfaring med barn så høyt. Dette er en flott inngangsport for videre barnevernsarbeid.

Jeg ønsker ikke å ta fra deg motet, men unngå at du blir veldig skuffet hvis du får et negativt svar.

Hilsen en tidligere fostermor

Skrevet
Jeg skal være ærlig med deg og si at det er lite trolig at dere kommer i betraktning som beredskapshjem. Både pga av alderen og pga deres manglende erfaring med barn. Har du utannelse i som er relevant for jobben?

Berdskapshjem blir gjerne rekruttert fra tidligere fosterhjem, som innehar nødvendig erfaring og kompetanse på området barnevern.

Å være beredskapshjem er tøft både psykisk og fysisk. Det er vanskelig å godta at man inniblandt må sende tilbake barn til opplagt vanskelige familieforhold. Og der er vanskelig å takle at det plutselig kan stå et nytt barn i døra midt på natta som er traumatisert og trenger omsorg.

Hvis du ønsker å jobbe innen dette feltet, anbefaler jeg deg å prøve å bli avlastningsforeldre. Det er et skrikende behov for slike hjem, og der er ikke kravet til erfaring med barn så høyt. Dette er en flott inngangsport for videre barnevernsarbeid.

Jeg ønsker ikke å ta fra deg motet, men unngå at du blir veldig skuffet hvis du får et negativt svar.

Hilsen en tidligere fostermor

Tusen takk for et kjempeflott innlegg :)

Ja, jeg skjønner at det er krevende og at kompetanse er viktig. Og jeg er lei for at jeg dessverre ikke strekker langt akuratt på det pungtet foreløpig.

Jeg skal gå sosionom studier senere tenkte jeg, men dersom jeg skulle påta meg besøkshjems ansvar ville jeg satt utdannelse litt til siden for å kunne benytte de ressusjene jeg har her og nå.

Jeg får infinne meg med at jeg kan starte på studiene mine, og dermed øke min kompentanse og mulighet til å kunne hjelpe noen som har behov for dette.

Nok en gang, tusen takk for at du tok deg tid :)

Gjest Gjest_Calvin 1_*
Skrevet

Det er forskjellig praksis fra kommune til kommune.

Erfaring med barn er aldeles ikke nødvendig da dere vil få kursing samt tett oppfølging/veiledning.

Mennesker med tid og energi til denne type arbeid er en sjelden vare. Synes det er flott av deg. Kontakt din kommune og hør hvilke behov de har samt evt hvor behovet er størst. Avlastning, fosterhjemsordning evt beredskapshjem ved kriser vil nok se verdien av et ungt par har tid og ønske til å hjelpe.

Det er og satt av midler i hver kommune til slike hjelpetiltak.

Lykke til:)

Skrevet
Det er forskjellig praksis fra kommune til kommune.

Erfaring med barn er aldeles ikke nødvendig da dere vil få kursing samt tett oppfølging/veiledning.

Mennesker med tid og energi til denne type arbeid er en sjelden vare. Synes det er flott av deg. Kontakt din kommune og hør hvilke behov de har samt evt hvor behovet er størst. Avlastning, fosterhjemsordning evt beredskapshjem ved kriser vil nok se verdien av et ungt par har tid og ønske til å hjelpe.

Det er og satt av midler i hver kommune til slike hjelpetiltak.

Lykke til:)

Beredskapshjem er ikke kommunalt, men statlig. Noen av de store byene har kommunale beredskapshjem, men det er unntaket og ikke regelen. Så hvis du ikke bor i en av de store byene, er det statens barnevern du skal kontakte.

Hilsen tidligere fostermor

Gjest Gjest_Calvin 1_*
Skrevet

Tror jeg sa det er forskjellig praksis fra kommune til kommune...

Men takk likevel som påpeker dette. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...