gattissima Skrevet 26. august 2008 #1 Del Skrevet 26. august 2008 Samboeren min og meg er veldig, veldig glad i katter. Vi har stor leilighet, men kan ikke ha utekatt fordi vi bor langt oppe i etasjene og har ingen mulighet for at katten kan komme og gå som den vil. Vi er inne på Finn.no hver dag og ser på annonser for katter og er avogtil bare minutter unna fra å kaste oss i bilen for å hente oss en pus. Vi har som sagt stor leilighet og masse plass for en katt å boltre seg på. Men jeg er litt usikker på endel ting. Hva med åpne vinduer/balkong? Hvordan sikre at katten ikke detter ut? Vi liker å ha mye åpne vinduer på sommerstid, og er veldig mye på balkongen. Hva med inventaret i leiligheten? Må jeg regne med at alt blir herpet av katteklor og katt som river ned pynteting, klatrer på malerier mm? Julepynt/juletre? Har en slags idè om at kattene er veldig aktive og skader mye på inventaret når de er liten, og blir roligere etterhvert. Så hva med å ominnrede leiligheten etterhvert som katten vokser til? Ta bort alle ting som ikke kan erstattes og heller ta dem frem igjen senere? Sikkert mange dumme tanker, men.... Noen innekatt-eiere som kan gi meg argumenter for og i mot å skaffe oss pus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisu Skrevet 26. august 2008 #2 Del Skrevet 26. august 2008 Her står det en del om å ha innekatt ihvertfall. Benytter samtidig muligheten til å anbefale dere å kontakte FOD eller DOOA hvis dere skal anskaffe katt. Nå er det maaange katter som venter på nye hjem!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gattissima Skrevet 26. august 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 26. august 2008 Her står det en del om å ha innekatt ihvertfall. Benytter samtidig muligheten til å anbefale dere å kontakte FOD eller DOOA hvis dere skal anskaffe katt. Nå er det maaange katter som venter på nye hjem!! Takk, Sisu Her var det veldig mye nyttig lesestoff. Vedr. å skaffe katt fra FOD eller DOOA, er jeg veldig åpen for det. Men min samboer vil absolutt at vi skal ha kattunge, og mitt inntrykk er at de du nevner stort sett har voksne katter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisu Skrevet 26. august 2008 #4 Del Skrevet 26. august 2008 Det er mange kattunger inne også, ta en titt på FODs nettsider og se! En fordel med omplasseringskatter er at de er ferdig ID-merket og vaksinerte, voksne katter er også kastrerte. Mener DOOA også kastrerer kattunger før de omplasseres. Det sparer man penger på, samtidig som det er ansvarlig. Har selv en voksen katt fra DOOA, og det anbefaler jeg veldig... De blir jo så fort store uansett... Dere kan jo ringe dem eller ta en tur innom og spørre Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 26. august 2008 #5 Del Skrevet 26. august 2008 Takk, Sisu Her var det veldig mye nyttig lesestoff. Vedr. å skaffe katt fra FOD eller DOOA, er jeg veldig åpen for det. Men min samboer vil absolutt at vi skal ha kattunge, og mitt inntrykk er at de du nevner stort sett har voksne katter. DOOA omplasserer kun kattunger til å være innekatter uansett. Voksenkattene er funnet ute og skal derfor være utekatter. Det har vært i hvert fall 6 kattunger der til enhver tid i hele sommer, så det pleier å være nok å velge i. Alle katter og kattunger hos DOOA er kastrert, chippet og vaksinert og koster 600 kr. Ellers er jeg av den oppfatning at innekatter alltid skal være to. Å ha en katt inne for seg selv synes jeg er litt dårlig gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteR Skrevet 26. august 2008 #6 Del Skrevet 26. august 2008 Hei=) Så spennende med pus, trur ikke dere kommer til å angre. Jeg er personlig av den meningen at katter kan være helt lykkelige som innekatt. Har kun erfaring fra inne-kattunger, som må holdes inne til de er 8 måneder. Dette med sikring av dører/vinduer er et lite problem ja... De er som regel nysgjerrige på hva som er utenfor, og mange høydemeter er lett glemt om de ser noe spennende. De fleste vinduer kan man "låse" slik at det blir litt for trangt for katten å komme gjennom. Rom som soverommet der vinduet innimellom står på vidt gap, har vi lukket (men er lett å glemme seg...). Hvis dere har en stor veranda kunne det vært en ide å få satt ut et slag bur, katter liker å få litt frisk luft. Vi har også brukt løpestreng fra terassen og inn i stua. Det vil alltid gå utover inventaret til en viss grad. Men er du helt konsekvent slutter selv kattunger raskt å klore på møbler og gardiner. Potteplanter tar det imidlertid lang tid å få en katt til å holde seg unna, men med voksene katter har det aldri vært noe problem. Ting som kan knuses (vaser, glasskunst, lamper osv) ville jeg ryddet bort. Selv om det stort sett går bra, har jeg opplevd at pus har hoppet etter fluer og glemt at det står noe i vinduskarmen. Malerier har jeg aldri hatt problemer med. Er enig i at det er en god ide å tilpasse leiligheten etterhvert som katten vokser til. Og de første par årene må du regne med at juletreet er "den beste katteleken som noen gang er tatt inn i huset", noen jeg kjenner bandt det fast til taket et år Ellers støtter jeg tips om FOD og DB, mange flotte katter her. Jeg vil anbefale deg å få en katt som har vært hos moren til den er 12 uker, og sørge for ormekurer og vaksine. Og med innekatt er det fortsatt viktig med kastrering - dette gir roligere katter som ikke markerer. Ofte kan det å ha to katter også føre til mindre adferdsproblemer, da de har hverandre å leke med. Oi, det ble masse skravling fra meg... Håper du får noe fornuftig ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gattissima Skrevet 27. august 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 27. august 2008 To katter kan absolutt bli aktuelt. Jeg har også hørt at det er bedre å være to for innekatter. Supert tips om juletreet Binde det fast i taket er sikkert lurt. Og kutte ut den fineste julepynten det første året. En venninne sa at hennes foreldre har problemer med komfyren pga. katten. Den liker seg på kjøkkenbenken, og er ofte på induksjonskomfyren. Og komfyren slår seg stadig på fordi det er berøringsstyrt panel. Litt skummelt, synes jeg. Vi har også komfyr med berøringsstyrt panel. Det er sikkert mange av tankene mine som ikke bare gjelder innekatt, men å ha katt generelt. Men en utekatt bruker nok innemiljøet mindre enn en innekatt. Tanten min har utekatt, og det eneste den gjør innendørs er å sove, gå på do og få kos. Den er helt uinteressert i å hoppe opp på hyller og bord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteR Skrevet 27. august 2008 #8 Del Skrevet 27. august 2008 To katter kan absolutt bli aktuelt. Jeg har også hørt at det er bedre å være to for innekatter. Supert tips om juletreet Binde det fast i taket er sikkert lurt. Og kutte ut den fineste julepynten det første året. En venninne sa at hennes foreldre har problemer med komfyren pga. katten. Den liker seg på kjøkkenbenken, og er ofte på induksjonskomfyren. Og komfyren slår seg stadig på fordi det er berøringsstyrt panel. Litt skummelt, synes jeg. Vi har også komfyr med berøringsstyrt panel. Det er sikkert mange av tankene mine som ikke bare gjelder innekatt, men å ha katt generelt. Men en utekatt bruker nok innemiljøet mindre enn en innekatt. Tanten min har utekatt, og det eneste den gjør innendørs er å sove, gå på do og få kos. Den er helt uinteressert i å hoppe opp på hyller og bord. Mine får ikke gå på kjøkkenbenken, mtp hygiene. Men induksjonsovnen min piper da i vei om jeg setter noe på den? Kan aldri tenke meg at den vil skru seg på om en katt går oppå? En av de viktigste argumentene for induksjonsovn er jo at den er barnesikker, da barn kan legge handa på den uten at den er varm, og platen skrur seg av med en gang gryta fjernes? Kan forresten lønne seg å investere i et klartre/klorestativ, gjerne sånn med flere nivåer som går helt opp til taket. Da går det mindre ut over inventaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. august 2008 #9 Del Skrevet 27. august 2008 Når det gjelder å hoppe opp på hyller og bord så er dette noe som kan avlæres, de fleste katter er nok nyskjerrige, men ingen av mine hopper opp der de ikke får lov lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gattissima Skrevet 27. august 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har ufattelig mange spørsmål, og for hvert jeg får svar på dukker det opp minst to nye. Så ha tålmodighet med meg Samtidig synes jeg det er viktig å tenke nøye igjennom alle sider ved å skaffe katt. Det er jo en avgjørelse for mange, mange år fremover. Så jeg spør videre til alle dere kloke kattevenner: Kan kattedoene stå på vaskerommet eller er katter redd for sentrifuge/vaskemaskin? Kattene bør vel ha hver sin do? (hvis vi kjøper to katter). Flere skriver at kattene ikke får lov til å gå på kjøkkenbenk, bord mm. Det er nok mulig å lære kattene at dette ikke er lov, men hva skjer når man ikke er hjemme? Det forbudte frister sikkert? Nå har jeg nettopp vært inne på nettsidene til FOD og DOOA, og har funnet kattunger begge steder. Utrolig mange vakre puser, problemet er bare å velge... Har funnet ihvertfall 20 som jeg bare må ha Bade små og store. Det virker helt umulig å bestemme seg for "bare" to av alle de flotte kattene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteR Skrevet 27. august 2008 #11 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har ufattelig mange spørsmål, og for hvert jeg får svar på dukker det opp minst to nye. Så ha tålmodighet med meg Samtidig synes jeg det er viktig å tenke nøye igjennom alle sider ved å skaffe katt. Det er jo en avgjørelse for mange, mange år fremover. Så jeg spør videre til alle dere kloke kattevenner: Kan kattedoene stå på vaskerommet eller er katter redd for sentrifuge/vaskemaskin? Kattene bør vel ha hver sin do? (hvis vi kjøper to katter). Flere skriver at kattene ikke får lov til å gå på kjøkkenbenk, bord mm. Det er nok mulig å lære kattene at dette ikke er lov, men hva skjer når man ikke er hjemme? Det forbudte frister sikkert? Nå har jeg nettopp vært inne på nettsidene til FOD og DOOA, og har funnet kattunger begge steder. Utrolig mange vakre puser, problemet er bare å velge... Har funnet ihvertfall 20 som jeg bare må ha Bade små og store. Det virker helt umulig å bestemme seg for "bare" to av alle de flotte kattene. Er hjemme syk i dag, så var perfekt da å sitte å svare på kattespørsmål på... Kattene mine får ikke gå fritt når jeg ikke er hjemme, da er problemet med at de da gjør ulovlige ting løst. I utgangspunktet går det greit med en do. Du kan heller revurdere om en eller begge ikke vil bruke kassen, dette er individuelt. Katter liker ro når de er på toalettet, i teorien. Mine katter derimot, jakter til og med på støvsugeren, og bryr seg ikke noe om hva som skjer i rommet når de er på do... Jeg ville prøvd å ha doen på vaskerommet, men fulgt med på om de var usikre og redde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. august 2008 #12 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har doene til kattene på badet og der er det også vaskemaskin og tørketrommel og ingen av de bryr seg noe særlig om de bråker eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gattissima Skrevet 27. august 2008 Forfatter #13 Del Skrevet 27. august 2008 Kattene mine får ikke gå fritt når jeg ikke er hjemme, da er problemet med at de da gjør ulovlige ting løst. Hva gjør du med kattene når du ikke er hjemme? Er de på et eget rom? Jeg hadde tenkt å la kattene ha tilgang til hele leiligheten (5 rom) 24 timer i døgnet, bortsett fra soverommet vårt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteR Skrevet 27. august 2008 #14 Del Skrevet 27. august 2008 Hva gjør du med kattene når du ikke er hjemme? Er de på et eget rom? Jeg hadde tenkt å la kattene ha tilgang til hele leiligheten (5 rom) 24 timer i døgnet, bortsett fra soverommet vårt. Jeg har et ekstra soverom. Der er det do, klorestativ, seng, vinduskarm å ligge i, leker og mat. Her er pusene når vi er borte eller sover, og det går helt fint. Katter sover ca 16 timer i døgnet, så har inntrykk av at de sover hver gang vi ikke er her. Men i og med at en av oss jobber mye skift og begge jobber litt hjemmefra, har de gjerne selskap på dagtid. Årsaken til at jeg gjør det sånn er todelt. Jeg er glad i å ha et ryddig hjem med potteplanter, og det er derfor lettere å oppdra kattene når de ikke har fri tilgang når jeg er borte. I tillegg føler jeg det er tryggere for kattene, har opplevd alt fra at de har skjært seg på knust glass og satt seg fast i et gitter, samt falt ned i dusjsluket. Kattunger kan også finne på å spise alt mulig de finner og tygge over ledninger. Det er mange som ikke er enig i meg, og mener særlig innekatter bør ha så mye rom som mulig. men jeg føler det er en ordning som fungerer for oss, så får andre velge hvordan de vil ha det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gattissima Skrevet 27. august 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har et ekstra soverom. Der er det do, klorestativ, seng, vinduskarm å ligge i, leker og mat. Her er pusene når vi er borte eller sover, og det går helt fint. Katter sover ca 16 timer i døgnet, så har inntrykk av at de sover hver gang vi ikke er her. Men i og med at en av oss jobber mye skift og begge jobber litt hjemmefra, har de gjerne selskap på dagtid. Årsaken til at jeg gjør det sånn er todelt. Jeg er glad i å ha et ryddig hjem med potteplanter, og det er derfor lettere å oppdra kattene når de ikke har fri tilgang når jeg er borte. I tillegg føler jeg det er tryggere for kattene, har opplevd alt fra at de har skjært seg på knust glass og satt seg fast i et gitter, samt falt ned i dusjsluket. Kattunger kan også finne på å spise alt mulig de finner og tygge over ledninger. Det er mange som ikke er enig i meg, og mener særlig innekatter bør ha så mye rom som mulig. men jeg føler det er en ordning som fungerer for oss, så får andre velge hvordan de vil ha det Dette er nyttig info. Noe av det du skriver er akkurat det jeg er usikker på. Hva kan skje når vi ikke er hjemme? Ledninger, elektriske apparater, brann, knust glass. Ser for meg at katter kan uforvarende forårsake uhell som kan være farlige både for dem og andre. Samtidig vet jeg om folk som har katt og som har nydelige, elegante hjem med mange lekre møbler, lange gardiner, dyre pynteting, blomster o.s.v. der man ikke overhodet merker at det er katt i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteR Skrevet 27. august 2008 #16 Del Skrevet 27. august 2008 Dette er nyttig info. Noe av det du skriver er akkurat det jeg er usikker på. Hva kan skje når vi ikke er hjemme? Ledninger, elektriske apparater, brann, knust glass. Ser for meg at katter kan uforvarende forårsake uhell som kan være farlige både for dem og andre. Samtidig vet jeg om folk som har katt og som har nydelige, elegante hjem med mange lekre møbler, lange gardiner, dyre pynteting, blomster o.s.v. der man ikke overhodet merker at det er katt i huset. Her er det nok viktig å skille mellom kattunge og voksen katt som er godt oppdratt. Med voksene katter er det utrolig skjelden det skjer uhell. De klorer aldri på møbler eller gardiner, og river meget skjeldent ned ting. Når det gjelder sikkerheten har jeg aldri hørt om eller opplevd at det har skjedd noe alvorlig. Følg med på ledninger, da kattunger liter å tygge, men det er neppe noen brannrisiko. De klarer heller ikke å skru på elektriske apparater eller putte støpsel stikkontakter Egen sikkerhet går også som regel greit. I begynnelsen var jeg redd for peis, varme plater/stekovn og stearinlys, men har aldri vært noe problem. Men ville nok fulgt godt med da de var små. Siden mine har vært litt viltre når de var små, har jeg brukt løsningen med kattesikkert rom, også har det vært veldig greit å fortsette med det når de er voksene. Største skrekkopplevelsen min var knust glass på baderomsfliser. Men der satt lille nøstet helt stille oppi kaoset, og ventet til jeg løftet henne bort :rødme: Trur hun forstod at dette var noe man ikke måtte tråkke over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gattissima Skrevet 27. august 2008 Forfatter #17 Del Skrevet 27. august 2008 Her er det nok viktig å skille mellom kattunge og voksen katt som er godt oppdratt. Med voksene katter er det utrolig skjelden det skjer uhell. De klorer aldri på møbler eller gardiner, og river meget skjeldent ned ting. Når det gjelder sikkerheten har jeg aldri hørt om eller opplevd at det har skjedd noe alvorlig. Følg med på ledninger, da kattunger liter å tygge, men det er neppe noen brannrisiko. De klarer heller ikke å skru på elektriske apparater eller putte støpsel stikkontakter Egen sikkerhet går også som regel greit. I begynnelsen var jeg redd for peis, varme plater/stekovn og stearinlys, men har aldri vært noe problem. Men ville nok fulgt godt med da de var små. Siden mine har vært litt viltre når de var små, har jeg brukt løsningen med kattesikkert rom, også har det vært veldig greit å fortsette med det når de er voksene. Største skrekkopplevelsen min var knust glass på baderomsfliser. Men der satt lille nøstet helt stille oppi kaoset, og ventet til jeg løftet henne bort :rødme: Trur hun forstod at dette var noe man ikke måtte tråkke over. Jeg synes det mest skremmende var i et tidligere innlegg fra deg (baderomssluket). Vi har et sånt plastsluk som ligger ganske løst. Sikkert lett for en nevenyttig (potenyttig?) pus å få løs. Men det er en god ide å ha eget katterom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisu Skrevet 27. august 2008 #18 Del Skrevet 27. august 2008 Nå har jeg nettopp vært inne på nettsidene til FOD og DOOA, og har funnet kattunger begge steder. Utrolig mange vakre puser, problemet er bare å velge... Så flott! Husk at de som omplasserer kan gi tips og veilede dere om hvilke katter som kan egne seg til nettopp dere, boligen deres etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #19 Del Skrevet 27. august 2008 Når det gjelder spørsmålet om du kan la katten gå løs i leiligheten mens dere er borte, må jeg si et klart ja til det. Jeg har hatt katt i 14 år, og det har aldri vært noen problemer med å la henne være alene hjemme i huset/leiligheten. De ALLER fleste katteeiere lar katten få gå løs hjemme alene. Det pleier å gå helt fint. Nå fikk jeg en ny kattunge for 2 måneder siden, og det har bare gått bra å ha henne alene hjemme i leiligheten når jeg er ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 29. august 2008 #20 Del Skrevet 29. august 2008 Nå har jeg bare skumlest gjennom her, men er det rasekatt du skal ha? Da må du huske at det er stor forskjell på de også, hehe. Noen er mer turbo enn andre. Turner gjerne i gardinene, mens andre helst bare sover En Bengal er gjerne mer aktiv enn for eksempel en Ragdoll. Men innen rasene er det jo også forskjell på de ulike individene, og det blir jo igrunn bare en sjanse man må ta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå