Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om jeg kan sende bankoverføringer til utlandet, selv om jeg er 16 år... og evt. hvordan? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Snart 42
Skrevet

Du skal betale til en konto i utlandet? Har du nettbanktilgang? I så fall; hvilken bank bruker du? Noen banker har mulighet for overføring til utlandet, men ikke alle.

Skrevet

Skal overføre til en konto ja, til en venn... har ikke nettbank enda, bruker fokus bank...

Gjest Snart 42
Skrevet

Da må du nok oppsøke banken og få dem til å overføre derfra. Du trenger kontonr. til mottaker - tror også man må et såkalt IBAN-nr. når man skal overføre til utenlandske banker. Akkurat dette er jeg litt usikker på, men kanskje det er noen bankfolk her???

Her er priser for Fokus Bank for utenlands overførsel. Du er kanskje 24/7 eller 24/ Ung-kunde og må da se på priser i den kolonnen.

Det er ganske dyrt å overføre til utlandet. Ut fra hva jeg kan se blir gebyrene kr. 100,- + kr. 100,- + kr. 50,-.

Skrevet

Du bør skaffe IBAN (hvis du overfører til et land som har dette. Det gjelder stort sett land innen EU) og BIC (Swift) og deretter gå innom banken din. Bestem deg også for om omkostningene skal betales av deg, mottager eller deles. Det mest vanlige er at de deles, mens det billigste stort sett blir at mottager betaler omkostningene (da gebyrene som regel er en god del lavere i andre land enn Norge).

Skrevet

Glemte å forklare hva Iban og bic er i mitt forrige innlegg.

IBAN er en forkortelse for International Bank Account Number. Det er en internasjonal felles standard for bankkontonummer. Et IBAN-nummer bygges opp med to-bokstavers ISO-landkode for landet kontoen er i, to kontrollsiffer regnet ut på grunnlag av hele nummeret, og et antall siffer og/eller bokstaver i henhold til nasjonale regler.

BIC (Bank Identifier Code) er en kode som identifiserer en bestemt finansinstitusjon (bank). Denne koden kan leses maskinelt. Koden består av 8 eller 11 bokstaver og tall. Bic omtales også gjerne som Swift.

Skrevet

Så jeg kan gjøre dette selv om jeg er 16 år?

Skrevet

Ja, betale regninger kan du gjøre selv om du ikke er myndig. Det er å sette deg i gjeld du ikke kan gjøre før du er 18 år. Du må ha med deg penger eller ta ut penger av kontoen din (hvis du har en ungdomskonto som du disponerer selv) for å betale regningen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...