Gå til innhold

Hva serverer dere til kaffen midt i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva serverer dere? Jeg vil helst unngå kaker/is utenom helgen, så jeg sliter litt med å finne på noe til kafffen når vi får besøk midt i uka. Jeg pleier å ende opp med fruktsalat, rundstykker med pålegg eller kjeks og ost. Men nå føler jeg at jeg begynner å gå tom for ideer. - Jeg kunne sikkert servert grønnsaker med dip, men det smaker ikke særlig bra med dip til kaffe...

Jeg vet at dette temaet har vært oppe før, men det skader vel ikke å ta en ny runde, jeg er sikker på at det er flere der ute som trenger nye impulser :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir enten bare noe enkel småkjeks eller rett og slett bra keffe. Det kommer selvfølgelig litt ann på. Får jeg besøk av en venninne jeg ikke har truffet på flere år serverer jeg noe mer enn bare kaffe og tørre kjeks selv om det skulle være mandag.

Skrevet

Vi pleier å lage store kaffe latter eller te-latte på kaffemaskinen, og ikke servere noe ved siden av.

Som regel har vi et fruktfat stående. Innimellom står det også en liten skål nøtter, drops eller liknende på bordet.

Synes ikke det skader å ikke sette frem noe ved siden av, i alle fall ikke i hverdagen.

Skrevet

Vafler er jo mulig å lage uten literen med rømme som min bestemor insiterer på å ha i. Jeg har ikke oppskrift, men grove vafler hvor man kutter ned på fettinnhold, servert med nyrørt syltetøy er vel ikke å forrakte?

Eller en skål med tørket frukt og nøtter?

Skrevet

Cognac

:ironi:

Neida. Jeg serverer ingenting til kaffen midt i uka. Det kommer stadig vekk folk deisende innom, og jeg er ikke typen som disker opp sånn spontant. Det er bare å trykke på espressomaskinen, så kommer det kaffe. Skjønner at det er annerledes når bestemor og bestefar kommer innom, men det er så sjeldent at da hadde det faktisk blitt noe ekstra godt.

Skrevet

Jeg serverer alltid noe til kaffen, må innrømme jeg synes det er stusselig når folk serverer bare kaffe. (Her går det forresten i sort kaffe eller te, har ikke espressomaskin). Men jeg vil gjerne unngå kaloribomber, for jeg ender alltid opp med å spise restene etter at besøket har dratt...

Gjest Gjest som også spiser restene
Skrevet

Vanskelig å unngå kaloribomber til kaffen, men noen alternativer kan være:

- italienske kjeks (fåes kjøpt på Olivero & co eller velass. butikker)

- tradisjonelle tekaker

- meloner i skåret i biter med honning på

- yoghurt-is har bare 2 % fett og er veldig godt med varmede bjørnebær til

- hermetisk fruktcoctail, veldig 80-talls, men saftig og godt!

- innvandrerbutikker har mye godt bl a indisk snacks av ris som er kjempegodt med krydderte m/melk til

- økologisk godteri fra natur/helsekostbutikker

Det er også mange kaker som ikke er veldig usunne, alternativt litt grovere skillingsboller/kanelsnurrer bakt med deler av fin spelt

Skrevet

Takk for mange smarte ideer! Skal bake litt i morgen og fryse ned til senere, får surfe litt etter oppskrifter på bakst med litt grovere mel nå.

Skrevet

Liten skål med Mariekjeks........men oftest bare kaffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...