Gå til innhold

Aksjer - noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Gjest cybergirl
Skrevet

Er det noen som kan forklare meg veldig enkelt hva det vil innebære å eie aksjer? Må man føre på selvangivelsen, må man betale skatt bare ved å ha aksjer, eller gjelder det først når man eventuelt selger? Er det andre nødvendige ting man må vite?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må føres på et eget skjema, deretter føres summert verdi og eventuelt tap/gevinst inn på den vanlige selvangivelsen.

Betaler ikke noe spesielt for å eie aksjer, men de teller i likhet med bankinnskudd, biler, hus etc. som grunnlag for formuesskatt. Som regel har man jo kjøpt aksjene for egne penger, om man har en million på sparekonto eller aksjer verd en million er fra i år det samme i forhold til formuesskatt. Frem til og med 2007 var det rabatt på aksjer, for 2007 var aksjenes formuesverdi bare 85% av markedsverdi, men nå er det slutt.

28% skatt på gevinst, tilsvarende fradrag for tap. I tillegg kommer den såkalte skjermingsrenten, et nymotens påfunn som gjør at du ikke må skatte av hele kursoppgangen, bare det som overstiger den prosentsatsen skatteetaten har bestemt, typisk 3-4%.

Inntektsskatt er ikke aktuelt før du mottar utbytte eller selger, men du kan oppleve plutselig formuesskatt. Hvis aksjene dine stiger og du ikke selger trenger du ikke betale inntektsskatt på stigningen, men formuen din vil uansett øke slik at formuesskatten kan gå opp. Den er heldigvis ganske liten.

Gjest cybergirl
Skrevet

okei... skjønner at det er for innviklet til at jeg vil ha de aksjene som jeg kan få gratis. Takk for opplysningene :)

Skrevet

Får du aksjer gratis så synes jeg du bør kaste deg over det og heller se på det som en måte å lære noe på :) Hvis du bare sitter på aksjene år etter år er det kun det første året at det er noe særlig arbeid, deretter får du sannsynligvis tilsendt ferdigutfylte skjema som du bare trenger å kontrollere.

Det er først når man handler aktivt at papirarbeidet blir slitsomt, blander inn utenlandske aksjer osv.

Eller du kan ta imot gratis aksjer og gi dem til meg, så tar jeg papirarbeidet :gjeiper:

Skrevet

Er det snakk om børsnoterte aksjer er det nesten like enkelt i forhold til selvangivelse og praktiske ting som å ha en bankkonto. Er det ikke-børsnoterte, men verdipapirregistrerte akjer er det noe mer å sette seg inn i.

Er aksjen ikke reistrert i VPS er det et rent helvete. Jeg har noen av de siste. Det er mulighet for at de kan bli verdt ganske mye penger. Men likevel lurer jeg hver vår på om det er verdt det eller om jeg skal forsøke å få gitt dem bort eller emigrere til et skatteparadis eller bare gi faen og håpe ikke fengselstraffen for å ikke oppgi rett opplysinger til likningsvesenet er altfor lang.

Gjest cybergirl
Skrevet
Får du aksjer gratis så synes jeg du bør kaste deg over det og heller se på det som en måte å lære noe på :) Hvis du bare sitter på aksjene år etter år er det kun det første året at det er noe særlig arbeid, deretter får du sannsynligvis tilsendt ferdigutfylte skjema som du bare trenger å kontrollere.

Det er først når man handler aktivt at papirarbeidet blir slitsomt, blander inn utenlandske aksjer osv.

Eller du kan ta imot gratis aksjer og gi dem til meg, så tar jeg papirarbeidet :gjeiper:

hehe..ja ikke sant. Du har allerede klart å overbevise meg i ditt første innlegg om at jeg ikke vil ha aksjer.

Gjest cybergirl
Skrevet
Er det snakk om børsnoterte aksjer er det nesten like enkelt i forhold til selvangivelse og praktiske ting som å ha en bankkonto. Er det ikke-børsnoterte, men verdipapirregistrerte akjer er det noe mer å sette seg inn i.

Er aksjen ikke reistrert i VPS er det et rent helvete. Jeg har noen av de siste. Det er mulighet for at de kan bli verdt ganske mye penger. Men likevel lurer jeg hver vår på om det er verdt det eller om jeg skal forsøke å få gitt dem bort eller emigrere til et skatteparadis eller bare gi faen og håpe ikke fengselstraffen for å ikke oppgi rett opplysinger til likningsvesenet er altfor lang.

ja livet er av og til en kamp mot det offentlige. Det var utenlandske aksjer det dreide seg om for min del.

Skrevet
ja livet er av og til en kamp mot det offentlige. Det var utenlandske aksjer det dreide seg om for min del.

Må være første gang i mitt liv, at jeg har hørt om noen som ikke vil ha en slik gave.

Og jeg har levd en stund (og drevet med aksjer i mange år)

Gjest cybergirl
Skrevet
Må være første gang i mitt liv, at jeg har hørt om noen som ikke vil ha en slik gave.

Og jeg har levd en stund (og drevet med aksjer i mange år)

Det er sikkert greit for deg som har peiling og har drevet med det i mange år, jeg hadde håpet at det ikke var så mye arbeid rundt det å eie aksjer, men tydeligvis så er det mye papirarbeid som følger med. Alt gratis trenger ikke være noe positivt. Eller er det noen som har noe å si som jeg gjør at jeg kan vurdere å ombestemmer meg?

Skrevet

Har du lyst å si hvor store summer det dreier seg om?

Hvorfor får du disse gratis?

Skrevet
Det er sikkert greit for deg som har peiling og har drevet med det i mange år, jeg hadde håpet at det ikke var så mye arbeid rundt det å eie aksjer, men tydeligvis så er det mye papirarbeid som følger med. Alt gratis trenger ikke være noe positivt. Eller er det noen som har noe å si som jeg gjør at jeg kan vurdere å ombestemmer meg?

Jeg skjønner det at dette kan høres vanskelig ut.

Jeg skal ikke hovere å si at "det er ikke noe vanskelig det"...

Jeg som har drevet med det noen år.

For de som aldri har vært borte i det, så kan det virke totalt kryptisk.

Jeg vet heller ikke hvordan du eventuelt får adgang til disse aksjene og det gratis.

Om det er noterte papirer på Oslo børs. (også utenlandske aksjer, kan være notert der)

Hva slags papirer det i det hele tatt er, størrelsen på posten...osv.

(er den av en viss størrelse, så kan du jo "kjøpe" hjelp til papirarbeidet)

Masse du ikke har opplyst om dette.

Men om du altså har fått et tilbud om denne aksjeposten, så fatter jeg ikke hvorfor du er negativ etter bare noen innlegg her?

Om altså denne aksjeposten, bare dundrer ned i fanget på deg.

Kjenner du ikke noen som kan noe om dette?

Men som sagt. Når vi ikke vet noen detaljer, så er det umulig å svare noe videre konstruktivt, om hva det vil si med hensyn til din skatt og andre ting.

Gjest cybergirl
Skrevet
Har du lyst å si hvor store summer det dreier seg om?

Hvorfor får du disse gratis?

For å si det sånn så kan ikke hvem som helst få de gratis, det dreier seg om 20 aksjer i et milliard konsern. Børsnotert, utenlandske aksjer. Jeg må si at jeg ikke kjenner til hvorfor jeg har fått denne muligheten.

Gjest cybergirl
Skrevet
Jeg skjønner det at dette kan høres vanskelig ut.

Jeg skal ikke hovere å si at "det er ikke noe vanskelig det"...

Jeg som har drevet med det noen år.

For de som aldri har vært borte i det, så kan det virke totalt kryptisk.

Jeg vet heller ikke hvordan du eventuelt får adgang til disse aksjene og det gratis.

Om det er noterte papirer på Oslo børs. (også utenlandske aksjer, kan være notert der)

Hva slags papirer det i det hele tatt er, størrelsen på posten...osv.

(er den av en viss størrelse, så kan du jo "kjøpe" hjelp til papirarbeidet)

Masse du ikke har opplyst om dette.

Men om du altså har fått et tilbud om denne aksjeposten, så fatter jeg ikke hvorfor du er negativ etter bare noen innlegg her?

Om altså denne aksjeposten, bare dundrer ned i fanget på deg.

Kjenner du ikke noen som kan noe om dette?

Men som sagt. Når vi ikke vet noen detaljer, så er det umulig å svare noe videre konstruktivt, om hva det vil si med hensyn til din skatt og andre ting.

Jeg frykter at det kan følge med mye uventet som jeg ikke har kjennskap til nå, f.eks. høy formueskatt, og alle skjemaer som må utfylles riktig. Kjenner ingen som kan noe om dette, og det gjør det bare enda verre. Tror ikke jeg selv vet hva det dreier seg om en gang. Har et par uker til jeg må bestemme meg.

Skrevet
For å si det sånn så kan ikke hvem som helst få de gratis, det dreier seg om 20 aksjer i et milliard konsern. Børsnotert, utenlandske aksjer. Jeg må si at jeg ikke kjenner til hvorfor jeg har fått denne muligheten.

Kjenner du dem som gir deg disse aksjene ?

Skrevet

At det er 20 aksjer sier oss fint lite. Jeg har en post på 2000 aksjer i et firma som er verd mindre enn de 200 jeg har i et annet firma, da de førstnevnte er verd NOK 4.90/stykk og de sistnevnte NOK 70/stykk. Ca hvor mange kroner dreier det seg om? Svaret på dette har også betydning for de skattemessige konsekvensene. Hvis det dreier seg om en samlet verdi på f.eks. 10,000 kr så vil den økte formuesskatten av dette havne helt bak komma.

Det mamut spør om er også viktig. Du vet ikke hvorfor du får dette tilbudet? Normalt er gratis aksjer kun aktuelt for ansatte i firmaet, hvis du får dette tilbudet uten å egentlig ha noen bånd til firmaet er det muligens noe muffens på gang. Hvordan ble du gitt tilbudet? Følger det med noen forpliktelser ved å motta? Hadde du overhode kjennskap til firmaet før du fikk tilbud om aksjer i det?

Skrevet

20 aksjer...

hm...

Det sier ganske lite.

I de fleste børsnoterte firma er 20 aksjer, en veldig liten sum.

(Nærmest uansett pålydende)

20 aksjer, betyr altså ingen ting....

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor du stiller disse spørsmålene.

Har du problemer?

Du har litt forklaringsproblem, for hvorfor dette med aksjene nærmest har blitt et problem.

Jeg har bestandig ment at ingen spørsmål er "dumme"

Bare "dumme" folk som ikke spør.

Så inntil videre tror jeg at jeg avstår.

Og heller henleder oppmerksomheten i annen retning.

Gjest cybergirl
Skrevet

Har forklaringsproblemer fordi jeg selv ikke vet hva det dreier seg om, hvorfor gir et firma aksjer til ansatte?

Det finnes også opplysninger som jeg ikke ønsker å si her, skjønner at det blir vanskelig for dere å forklare uten å vite det, men nå har jeg generelt sett fått inntrykk av at det følger med mye papirarbeid så jeg kommer til å takke nei.

Skrevet

Firma gir aksjer gratis eller sterkt rabattert til ansatte for å få dem til å yte bedre. Hvis firmaet leverer gode resultater vil aksjekursen stige, så kan de ansatte selge med gevinst. Hvis firmaet bare går sånn passe greit vil aksjekursen ikke stige, og de ansatte vil ikke tjene noe særlig på å selge. Skattemessig er det mye greiere å selge aksjer enn å motta bonus kontant, i tillegg til at det motiverer til langsiktighet og samarbeid. Microsoft har mange multimillionærer som aldri har hevet spesielt fantastisk lønn, men de har vært lojale ansatte siden 80-/90-tallet og har gjennom et slikt aksjeprogram fått være med på selskapets eventyrlige vekst.

Hvis det er et utenlandsk milliardkonsern burde det ikke være noe problem å oppgi firmanavnet her.

Det er så mye som skurrer i historien at jeg mistenker at du blir forsøkt svindlet/rekruttert til en eller annen variant av pyramidespill. Det er ikke nødvendigvis slik at den som har kontaktet deg er klar over at det er svindel/pyramidespill heller, det er dessverre altfor mange historier de siste årene om folk som har rekruttert venner og familie til opplegg de ikke selv forstod.

Gjest cybergirl
Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at det ikke er noe lureri. Har god kjennskap til firmaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...