Gå til innhold

Bekymringsmelding eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym nå.
Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at en alenemor i nærheten ruser seg på amfetamin. Jeg vet at det skjer når sønnen er borte hos sin far på samvær, annehver helg. Jeg vet ikke/tror ikke at dette skjer når hun har sønnen hjemme.

Jeg synes personlig at det er bekymringsverdig, at mor ruser seg selv om dette bare foregår når hun har barnefri. Eller er det som foregår hos mor, når barnet er borte, ingenting å melde fra til barnevernet om?

Hva synes dere andre der ute, er det bekymringsverdig at mor ruser seg på amfetamin annenhver helg? Burde jeg melde fra til barnevernet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ruse seg på amfetamin er jo mer alvorlig enn å ta seg en øl eller til og med ta seg en blås i blant (sistnevnte forsvarer jeg ikke, men jeg anser det som mindre alvorlig enn å bruke amfetamin). Er du også sikker på at hun ikke gjør det eller er påvirket av dette på en eller annen måte når barnet er hjemme også? Jeg er ingen rusekspert, men amfetamin er seriøse saker, og jeg har litt vanskelig for å tro at hun klarer å leve som normalt ellers, når hun tross alt bruker amfetamin jevnlig.

Det går jo også an å ringe anonymt til Barnevernet og høre hva de sier. Kanskje du ikke trenger å nevne deres navn i første omgang en gang, men be om råd på generelt grunnlag før du vurderer videre om du skal sende bekymringsmelding?

Skrevet

Ville du sende en bekymringmelding om du så en person du vet har barn var beruset ute på byen?

Om du ville gjort det så er svaret på spørsmålet ja.

Gjest Anonym nå. ts
Skrevet

Jeg ser på dette på begge måter som er svart over. Men forskjellen mellom amfetamin og alkohol, er at amfetamin er ulovlig. Har selv tidligere erfaring med amfetamin, og vet hvor farlig dette kan være. Og hvordan kan en mor som bedriver ulovlige aktiviteter, lære barnet forskjellen mellom rett å galt. Ikke gjør som jeg gjør, men gjør det jeg sier.

Nei, jeg vet ikke om hun er påvirket eller bruker når sønnen er hjemme. Det er derfor jeg sitter litt på gjerdet nå, og ikke vet helt. Men skal ringe barnevernet etterpå og forhøre meg litt. Sånn som du skrev Vera Vinge.

Skrevet
Jeg ser på dette på begge måter som er svart over. Men forskjellen mellom amfetamin og alkohol, er at amfetamin er ulovlig. Har selv tidligere erfaring med amfetamin, og vet hvor farlig dette kan være. Og hvordan kan en mor som bedriver ulovlige aktiviteter, lære barnet forskjellen mellom rett å galt. Ikke gjør som jeg gjør, men gjør det jeg sier.

Nei, jeg vet ikke om hun er påvirket eller bruker når sønnen er hjemme. Det er derfor jeg sitter litt på gjerdet nå, og ikke vet helt. Men skal ringe barnevernet etterpå og forhøre meg litt. Sånn som du skrev Vera Vinge.

Bra. Jeg vil også si at det er noen flere forskjeller mellom amfetamin og alkohol enn at det første er ulovlig. Jeg tror det er vanskeligere å kontrollere bruken av amfetamin og at det vil kunne påvirke hverdagen på en annen måte enn måteholden bruk av alkohol. Jeg vet hvertfall at jeg ville tatt en telefon om jeg hadde en alenemor i oppgangen min, som kom synlig rusa hjem annen hver helg.

Skrevet

Det er defintivt forskjell på amfetamin og alkohol. Syns det er greit at du prater med bv, jeg.

Skrevet

Fortell barnevernet hva du vet og la det være opp til de, som har erfaring og faglig bakgrunn til å ta avgjørelsen om det trengs å undersøkes.

Skrevet

Det er neppe noen holdepunkter for at man blir lettere avhengig av amfetamin enn av alkohol. Og amfetaminrus er nok ikke verre enn en skikkelig aloholrus.

Men ja, det er ulovlig.

Skrevet

Du må kontakte barnevernet ettersom vi desverre ikke har noen alternativ som er bedre pr idag. De vil da gjøre sin egen evaluering om det er noe de vil undersøke eller gjøre noe med. Men for din egen samvittighets skyld bør du melde fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...