Villa2000 Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Jeg kom over følgende artikkel der en gutt på 15 må betale barnebidrag. Det som er kanskje mest oppsiktsvekkende er at kvinnen han hadde sex med var 19 og blir tiltalt for å utuktig omgang med en mindrårig. Allikevel så gjelder barnebidraget. Er dette riktig? Hvordan skal dette går for seg? Gutten er jo rent lovmessig ikke myndig engang og hvordan skal man da kreve inn disse pengene? Jeg har en sønn på snart 12 og jeg kan ikke forestille meg at han skal bære et slikt økonomisk ansvar om tre år, langt mindre forholde seg til et samvær på syv timer i uka. Det finnes et uttrykk som heter at "Det er lov å bruke huet!", og i sak som dette så mener jeg at det skal være rom for å legge ting til rette istedenfor å presse et lovverk ned over ørene på en gutt på 15. Andre synspunkt?
Leo Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Dette er en sak fra USA som har en helt annen oppbygning av lovgivningen enn det vi har i Norge og bygger den bl.a. mye mer på rettspraksis. I Norge ville denne saken ha blitt "realitetsbehandlet" (Det blir den sannsynligvis i Ohio også... ), så jeg tror din femtenåring kan føle seg helt trygg... På den annen side fratar ikke en voldtektsdom noen fra ansvaret ved et farskap her heller, så kanskje det i bunn og grunn ikke er så merkelig ...
Noli Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 Det er forskjell på utuktig omgang med mindreårige og voldtekt. Jeg kan ikke se for meg at man kan voldta en gutt og bli gravid av det, det må jo skje en sædutløsning til for at noen skal kunne bli gravide. Og selv om det er utuktig omgang med mindreårige kan det ha vært frivillig. Skal barnet da straffes for dette? Det er merkelig at man ser på det å måtte betale barnebidrag som en form for straff, når det er til barnets beste.
Leo Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Det kan utmerket godt ha foregått en voldtekt uten sædutløsning og omvendt. En mann/gutt kan rett og slett ha ufrivillig sædutøsning. Forutsatt at dette hadde skjedd i Norge. Lovene i det aktuelle området i USA kjenner jeg ikke i detalj.
Far til 2 Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Jeg kom over følgende artikkel der en gutt på 15 må betale barnebidrag. Det som er kanskje mest oppsiktsvekkende er at kvinnen han hadde sex med var 19 og blir tiltalt for å utuktig omgang med en mindrårig. Allikevel så gjelder barnebidraget. Er dette riktig? Hvordan skal dette går for seg? Gutten er jo rent lovmessig ikke myndig engang og hvordan skal man da kreve inn disse pengene? Jeg har en sønn på snart 12 og jeg kan ikke forestille meg at han skal bære et slikt økonomisk ansvar om tre år, langt mindre forholde seg til et samvær på syv timer i uka. Det finnes et uttrykk som heter at "Det er lov å bruke huet!", og i sak som dette så mener jeg at det skal være rom for å legge ting til rette istedenfor å presse et lovverk ned over ørene på en gutt på 15. Andre synspunkt? Mye tyder på at det finnes land som kan ha et like vanvittig lovverk som Norge på en del områder som omhandler barn. Hvordan det kan løses i andre land kjenner jeg desverre ikke til, men vet at "Fathers 4 justice" har klart å markere seg ganske bra i England . Hadde dette skjedd i den 3.verden kunne jeg forstått det (men ikke akseptert det). At det skjer i vår del av verden viser at vi ikke har kommet så langt som vi selv ønsker å tro.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Syns trådstarter har et merkelig resonnement. Gutten er 15, og er blitt far. Med farskapet følger et ansvar både i forhold til oppfølging og økonomi. Det at gutten ikke var "lovlig" er etter min mening irrelevant. Se for deg motsatt scenario: Gutt på 19 og jente på 15 blir foreldre. Skal da jenta fritas for alt ansvar? Tenker jenta må både gå gravid og føde, samt stille opp som mor etterhvert som tiden går. Det er dessverre mange 15 åringer, og yngre, som plutselig må bære et sånt ansvar. - og det ansvaret guttene må bære, er MYE mindre enn jentenes. Når det gjelder kommentaer om voldtekt, så kommer det ikke frem i artikkelen at samleiet på noe vis hadde vært påtvunget.
Villa2000 Skrevet 26. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2008 Start gjerne et scenario eller tyve i andre tråder. Det er ikke det det er spørsmål om her. Jada..Jeg vet at jenter er gudinner her inne og alltid tar mest ansvar når det gjelder barn, men det er ikke det det gjelder.. Jeg prøver igjen.... Et barn har hatt samleie med en person som muligens er over det man kan kalle på likt nivå. Det har ingenting med saken å gjøre om det er voldtekt eller ei. Dersom hun blir dømt så har det vært et overgrep. Skal denne gutten da bli økonomisk ansvarlig for et overgrep mot ham? Jeg kan være med på at han kan bli det når han blir myndig, men i første instans så mener jeg at dersom hun blir dømt så burde hun bli idømt en erstatning mot ham. Er litt merkelig at når en gutt blir utsatt for overgrep så er det helt i orden, men når det er en jente så er det lynsjestemning
Bellatrix Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Syns trådstarter har et merkelig resonnement. Gutten er 15, og er blitt far. Med farskapet følger et ansvar både i forhold til oppfølging og økonomi. Det at gutten ikke var "lovlig" er etter min mening irrelevant. Se for deg motsatt scenario: Gutt på 19 og jente på 15 blir foreldre. Skal da jenta fritas for alt ansvar? Tenker jenta må både gå gravid og føde, samt stille opp som mor etterhvert som tiden går. Det er dessverre mange 15 åringer, og yngre, som plutselig må bære et sånt ansvar. - og det ansvaret guttene må bære, er MYE mindre enn jentenes. Når det gjelder kommentaer om voldtekt, så kommer det ikke frem i artikkelen at samleiet på noe vis hadde vært påtvunget. Ja, blir man forelder - far eller mor - så blir man det og da er det et ansvar og ta. Hvis man ikke klarer å ta det ansvaret får man eventuelt be barnevernet om hjelp. MEN: Start gjerne et scenario eller tyve i andre tråder. Det er ikke det det er spørsmål om her. Jada..Jeg vet at jenter er gudinner her inne og alltid tar mest ansvar når det gjelder barn, men det er ikke det det gjelder.. Jeg prøver igjen.... Et barn har hatt samleie med en person som muligens er over det man kan kalle på likt nivå. Det har ingenting med saken å gjøre om det er voldtekt eller ei. Dersom hun blir dømt så har det vært et overgrep. Skal denne gutten da bli økonomisk ansvarlig for et overgrep mot ham? Jeg kan være med på at han kan bli det når han blir myndig, men i første instans så mener jeg at dersom hun blir dømt så burde hun bli idømt en erstatning mot ham. Er litt merkelig at når en gutt blir utsatt for overgrep så er det helt i orden, men når det er en jente så er det lynsjestemning Nettopp. Det høres helt høl i huet ut at hun skal betale han og så skal han betale henne, for noe hun har gjort. Hvis hun først har sex (prevensjon kan svikte) med en person hun vet hun ikke har lov til å ha sex med så må hun ta konsekvensene av det. Uavhengig av om det var en voldtekt eller om de var kjærester og hun "tilfeldigvis" var 4 år eldre. Hun visste vel at det ikke var lov?
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Se for deg motsatt scenario: Gutt på 19 og jente på 15 blir foreldre. Skal da jenta fritas for alt ansvar? Tenker jenta må både gå gravid og føde, samt stille opp som mor etterhvert som tiden går. Jenta kan ta abort om hun blir voldtatt og dermed fritas fra alt ansvar. Gutten har jo ingen mulighet til alene å forhindre at barnet blir født og må derfor bære ansvaret om jenta velger å bære frem barnet. Det henger overhodet ikke på greip.
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Ja, blir man forelder - far eller mor - så blir man det og da er det et ansvar og ta. Hvis man ikke klarer å ta det ansvaret får man eventuelt be barnevernet om hjelp. MEN: Nettopp. Det høres helt høl i huet ut at hun skal betale han og så skal han betale henne, for noe hun har gjort. Hvis hun først har sex (prevensjon kan svikte) med en person hun vet hun ikke har lov til å ha sex med så må hun ta konsekvensene av det. Uavhengig av om det var en voldtekt eller om de var kjærester og hun "tilfeldigvis" var 4 år eldre. Hun visste vel at det ikke var lov? Det at det er ulovlig for en som er over 16 å ha sex med en som er under 16 er en del av straffeloven. Dvs. at man kan bli straffet for å ha sex med en mindreårig. At denne sexen fører til barn har ingenting med straffeloven å gjøre. Ansvarlig for barnet er de begge to - både hun og han - i form av at de blir mor og far! At en 15 åringen skal betale bidrag fordi han har blitt forført av en eldre jente - ja det høres selvfølgelig feil ut. Men når han er 30 og ungen de har fått er 15 år så kan man mer tenke seg at, ja, han er FAR! For det er han jo selv om han har blitt det frivillig eller ei. Urettferdig kan det nok være - for her er det jo den eldre jenta som kanskje var ansvarlig både for at de hadde sex og for at hun valgte å få barnet. Men nå synes kanskje jeg at en 15 år gammel gutt burde være gammel nok til å vite hva som kan skje når man har sex! 15 åringer bør også vite at man skal bruke kondom!
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #11 Skrevet 26. august 2008 Det kan utmerket godt ha foregått en voldtekt uten sædutløsning og omvendt. En mann/gutt kan rett og slett ha ufrivillig sædutøsning. Forutsatt at dette hadde skjedd i Norge. Lovene i det aktuelle området i USA kjenner jeg ikke i detalj. Måtte bare le litt av denne.... Det er ikke så mye ufrivillig sædutløsning i USA altså.... Sorry - avsporing.....
Gjest Hall Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Det at det er ulovlig for en som er over 16 å ha sex med en som er under 16 er en del av straffeloven. Dvs. at man kan bli straffet for å ha sex med en mindreårig. At denne sexen fører til barn har ingenting med straffeloven å gjøre. Ansvarlig for barnet er de begge to - både hun og han - i form av at de blir mor og far! At en 15 åringen skal betale bidrag fordi han har blitt forført av en eldre jente - ja det høres selvfølgelig feil ut. Men når han er 30 og ungen de har fått er 15 år så kan man mer tenke seg at, ja, han er FAR! For det er han jo selv om han har blitt det frivillig eller ei. Urettferdig kan det nok være - for her er det jo den eldre jenta som kanskje var ansvarlig både for at de hadde sex og for at hun valgte å få barnet. Men nå synes kanskje jeg at en 15 år gammel gutt burde være gammel nok til å vite hva som kan skje når man har sex! 15 åringer bør også vite at man skal bruke kondom! Hvis det er en mann på 20 år som blir forført av en dame på 30 og hun blir gravid - kan han også si at han ikke var med på at det skulle bli barn av det??? Hadde det vært noe annet om gutten hadde vært 16 år? Altså over den seksuelle lavalder? Eller tenker man at man må være voksen og myndig for å bli pålagt å betale barnebidrag? I Norge aner jeg ikke hvordan noe sånt skulle bli gjennomført... Bidragsfogden forskuterer kanskje pengene til barnemoren og så skylder gutten penger til bidragsfogden når han begynner å jobbe?
Bellatrix Skrevet 26. august 2008 #13 Skrevet 26. august 2008 Hvis det er en mann på 20 år som blir forført av en dame på 30 og hun blir gravid - kan han også si at han ikke var med på at det skulle bli barn av det??? Hadde det vært noe annet om gutten hadde vært 16 år? Altså over den seksuelle lavalder? Ja, det hadde vært noe annet enn om gutten hadde vært 16. Det er ikke forbudt for 19-åringer å ha sex med 16-åringer. Det er forbudt for 19-åringer å ha sex med 15-åringer. I en relasjon mellom en 15-åring og en 19-åring er det 19-åringens ansvar å unngå at de har sex.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 Men nå synes kanskje jeg at en 15 år gammel gutt burde være gammel nok til å vite hva som kan skje når man har sex! Hvis man synes det synes man samtidig at han er gammel nok til å ha sex med hvem han vil. Og sånn er jo ikke loven.
Bellatrix Skrevet 26. august 2008 #15 Skrevet 26. august 2008 Hvis begge hadde vært 15 mener jeg at også barnefaren måtte tatt ansvar. Hvordan det skulle blitt gjort i praksis i fohold til bidrag er jeg usikker på. Ta av pengene han får for å gå med avisen? Foreldrene hans? Jeg er usikker.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #16 Skrevet 26. august 2008 Og som vanlig blir det faktisk barnet skøvet helt ut på sidelinjen og glemt... eller foreslått avlivet.
Jalp Skrevet 26. august 2008 #17 Skrevet 26. august 2008 Det er forskjell på utuktig omgang med mindreårige og voldtekt. Jeg kan ikke se for meg at man kan voldta en gutt og bli gravid av det, det må jo skje en sædutløsning til for at noen skal kunne bli gravide. Og selv om det er utuktig omgang med mindreårige kan det ha vært frivillig. Skal barnet da straffes for dette? Det er merkelig at man ser på det å måtte betale barnebidrag som en form for straff, når det er til barnets beste. Hvis man tiltvinger seg seksuell omgang, er det voldtekt. Det er en stadig tilbakevendende misforståelse å tro at det må gjennomføres samleie for at en mann skal være offer for voldtekt. Seksuell omgang er mer en penetrering. I tvangsbegrepet ligger det fysisk såvel som verbal tvang som f.eks. trusler. Utuktig omgang som er tiltvunget ved bruk av fysisk eller verbal makt, kan være voldtekt. I dette tilfellet er det snakk om en mindreårig gutt,- altså et barn. Sånn sett altså et seksuelt overgrep mot en mindreårig. Hvis det i tillegg er brukt tvang/ trusler, er det også voldtekt. Å forlange barnebidrag av et barn som er utsatt for en alvorlig staffbar handling, er etter min mening uhørt. Og det forbauser meg at noen kommer trekkende med "barnets beste" i denne sammenhengen.
Gjest Piper Skrevet 26. august 2008 #18 Skrevet 26. august 2008 Uansett så er barnet uskyldig i dette, og begge foreldrene har forsørgeransvar enten barnet ble til på den eller den måten.
Gjest Piper Skrevet 26. august 2008 #19 Skrevet 26. august 2008 Hvis man tiltvinger seg seksuell omgang, er det voldtekt. Det er en stadig tilbakevendende misforståelse å tro at det må gjennomføres samleie for at en mann skal være offer for voldtekt. Seksuell omgang er mer en penetrering. I tvangsbegrepet ligger det fysisk såvel som verbal tvang som f.eks. trusler. Utuktig omgang som er tiltvunget ved bruk av fysisk eller verbal makt, kan være voldtekt. I dette tilfellet er det snakk om en mindreårig gutt,- altså et barn. Sånn sett altså et seksuelt overgrep mot en mindreårig. Hvis det i tillegg er brukt tvang/ trusler, er det også voldtekt. Å forlange barnebidrag av et barn som er utsatt for en alvorlig staffbar handling, er etter min mening uhørt. Og det forbauser meg at noen kommer trekkende med "barnets beste" i denne sammenhengen. I dette tilfelle er det snakk om en mindreårig, altså en ungdom. Og det er stor forskjell på et barn og en ungdom, og de to tingene kan ikke sammenlignes i det hele tatt. baby fra 0-1 år, barn fra 1-12 år, ungdom fra 13-18 (tenåring fra 13- 19) og voksen fra 18-? Så en på 15 er ikke et barn, og bør derfor ikke sees på som et barn heller. Men han er mindreårig, men kan like fullt være med på å betale for barnet sitt. Finnes flere tenåringer som har blitt foreldre i den alderen, og de må ta seg av barna sine. Og barnet skal ikke bli lidende for noe moren har gjort.
Gjest dora-mora Skrevet 26. august 2008 #20 Skrevet 26. august 2008 Start gjerne et scenario eller tyve i andre tråder. Det er ikke det det er spørsmål om her. Jada..Jeg vet at jenter er gudinner her inne og alltid tar mest ansvar når det gjelder barn, men det er ikke det det gjelder.. Jeg prøver igjen.... Et barn har hatt samleie med en person som muligens er over det man kan kalle på likt nivå. Det har ingenting med saken å gjøre om det er voldtekt eller ei. Dersom hun blir dømt så har det vært et overgrep. Skal denne gutten da bli økonomisk ansvarlig for et overgrep mot ham? Jeg kan være med på at han kan bli det når han blir myndig, men i første instans så mener jeg at dersom hun blir dømt så burde hun bli idømt en erstatning mot ham. Er litt merkelig at når en gutt blir utsatt for overgrep så er det helt i orden, men når det er en jente så er det lynsjestemning Slik det virker på meg: En gutt på 15 har frivillig hatt sex med en jente på 19. De kan ha vært i et forhold. Men loven er altså sånn at å ha sex med en under 16 år er ulovlig. På grunn av det kan hun bli dømt ja. Men om de har hatt et forhold og frivillig hatt sex med hverandre er ikke det et overgrep! To personer har et kjærlighetsforhold og et seksuellt forhold også skal jenta betale en erstatnig til han, fordi han var 15 istedenfor 16 og noen anmeldte han. Som f.eks. mora hans. Nei, det hadde vært helt på tryet! Skjønner du tankegangen min??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå