Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med katten vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en katt på 5,5 år som jeg nå ikke vet hva vi skal gjøre med.

Den kom til oss når den var ca 1 år utsultet og uten et sted å bo.

Vi hadde en katt fra før, men tok denne inn til oss og siden har den bodd der:)

De ble veldig gode brødre og var alltid sammen.

Problemene startet da vi fikk vår datter for 2 år siden.

Den katten vi hadde tatt til oss begynnte å markere i huset. (han er kastrert, men fy så det lukter likevel)

Den katten vi hadde fra tidligere døde for rundt 1 år siden og den andre katten letet etter han i lang, lang tid.

Etter det ble det mye værre. I stede for å markere av og til gjør han dette nå gjerne flere ganger om dagen.

Han står faktisk å ser på oss samtidig som han gjør det.

Vi har forsøkt det meste, til og med feromoner som ble anbefalt av dyrlegen.

Det ble da noe mindre, men likevel markerte han.

Det stinker nå kattetiss i hele huset vårt og vi vet ikke vår arme rå.

Vi kan ikke fortsette å ha det sånn og lurer på om det finnes noen annen utvei enn den siste man har :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han rett og slett prøver å få mer oppmerksomhet fra dere, at det er derfor han gjør det? Ikke vet jeg, men det var en tanke som falt meg inn...

Skrevet

TS her.

Vi forsøker med det også.

Prater med han, koser med han, han ligger på fanget å koser seg i lang tid før han går ut.

Men før han går ut ser han gjerne på oss og markerer.

Er det virkelig mulig ??? (han er liksom på vei ut en åpen dør)

Huff, blir motløs av dette:(

Gjest Gjest rangi
Skrevet

Jeg syns nesten dere skulle vurdere avlivning av katten før den ødelegger hele leiligheten deres! Det tror jeg at jeg hadde gjort, dette hadde jeg ikke orka.

Lykke til, uansett hva dere velger:)

Skrevet

Har dere vært hos veterinær og utelukket urinveisinfeksjon eller annen sykdom? Jeg hadde ikke avlivet et familiemedlem for å spare leiligheten. Men jeg skjønner klart at det er slitsomt for dere.

Skrevet

Min gamle katt gjorde dette som gammel. Vi ble motløse og veldig irriterte.

I etterkant har jeg hørt at katter som gjør dette, ofte gjør det for å fortelle at de er syke - gjerne urinveisinfeksjon eller nyrer - noe som har med tiss å gjøre. Vi gikk ikke til dyrlegen, bare prøvde å si at det ikke var greit. Han sluttet ikke og døde ett år etter av nyresvikt, så ikke umulig at det kunne vært noe der...

Skrevet

I en slik situasjon, så tror jeg egentlig faktisk jeg ville vurdert dyrekommunikasjon. Aner ikke om det er noe der, men tror personlig på det.

Skrevet

Som flere har nevnt, har du vrt hos vetrinær?

Har selv opplevd katt som markerte pga sykdom.

Skrevet (endret)

et tips, har han faste markeringsplasser og dere har sjekka han for sykdommer hos dyrlegen hadde jeg lagt sitron (på et papir) de stedene han markerte seg. eventult ta han på fersk gjerning og kast han ut. dere er sjefene, sett rammene ( dette er en forutsetning for at han er frisk)

jeg gjorde dette med sitron i de hjørnene katten min markerte seg, og han slutta med dette da.. vasket først med salmiakk ( for å få bort lukten) og la sitron skiver og spruta litt dråper der, og da skal jeg si deg han stoppa raskt. de hater nemdlig sitron lukt, og skyr dette. samt at dette fjerner sin egen revir lukt.

men jeg fant ut dette tipset litt for sent, så i visse hjørner lukter det hvis jeg går nærme innpå. menmen, dette er noe jeg valgte å leve med.

hvis dere ikke er intr. å ha katten lenger ville jeg lagt ut annonse på finn.no med bilder og skrevet litt om han. til adopsjon. ikke valive pga han tisser...

en venninde av venninde av meg gjorde dette, pga hennes nye kjæreste skulle flytte inn og var super allergisk. og fikk gitt bort begge kattene innen 3 dager. mange dyrekjære og gode mennesker der ute som vil ha en voksen katt, uten å begynne med dotrening og overdreven leking og herjing på møbler. både småbarns familier og gamle mennesker tar gjerne til seg.

Endret av Helen
Skrevet

Hei TS. Fant denne linken jeg. Kanskje du finner noen råd der? Håper inderlig det ordner seg til det beste med katten deres...

Skrevet

TS her

Tusen takk for alle svar.

Skal ta han med til dyrlegen for å utelukke sykdom og ta det derfra.

Takk til Sisu for linken:)

Kom gjerne med flere tips/råd om dere har.

Skrevet

Jeg vil også bare gjerne gi deg litt støtte. Jeg er veldig glad for at du ikke velger "enkleste utvei", det er alt for mange som ser på katter som en bruk og kast ting. Tar man på seg ansvaret for en katt, er man etter min mening også ansvarlig for å følge opp atferdsproblemer og sykdommer.

Jeg er ening med mange av svarene du har fått.

Fysiske årsaker: Kastrerte katter får ofte urinveisproblemer. De er spesielt sensible for salt, og det er viktig å gi kvalitetsfor (kjøpt hos vet eller i dyrebutikk) Jeg har flere ganger vært borti katter som urinerer foran eierne for å fortelle at de er syke. Så bra du følger opp rådene og tar en tur til dyrlegen=)

Psykiske årsaker: Ny baby kan være traumatisk for etthvert familiemedlem=) katters urinering kan være et markeringsbehov, den vet kanskje ikke helt hvordan den skal takle den lille? Fortsett å gi pus masse oppmerksomhet, ikke skrik når den urinerer, men si nei og løft den bort. Vask så grundig, og prøv med sitrus eller get off spray for å holde den unna. Jeg har faktisk erfart gang på gang at katter gjør ugagn for å få oppmerksomhet, så det å til en viss grad overse/bare løfte pus bort i stedet for at begge hopper i været og roper etter katten kan hjelpe.

Skrevet
Jeg syns nesten dere skulle vurdere avlivning av katten før den ødelegger hele leiligheten deres! Det tror jeg at jeg hadde gjort, dette hadde jeg ikke orka.

Lykke til, uansett hva dere velger:)

Er du tulen menneske??

Ønsker deg og pusen lykke til. Siden han ikke har holdt på slik hele livet er det nok en sykdom/infeksjon eller fase vil jeg tro :)

Forstår veldig godt at du er lei, men hva gjør vi vel ikke for dyrene våre.

Skrevet

De andre har nevnt viktige ting allerede vedr. sykdomsjekk, sjalusi osv. så jeg skal ikke skrive mer om det.

Et lite tips i tillegg - ikke vask med Klorin eller Salmiakk. Det oppfordrer bare pus til å tisse på de gitte stedene på nytt.

Jeg skjønner at pus går både inne og ute, men har han tissekasse inne også? vi har hatt "utekatter" som også hadde kasse inne. Har han det kan dere få muligheten til å skryte av han når han går på do rett sted.

Men først av alt må sykdom utelukkes. Katter er finurlige dyr, og endringer i familien/huset kan lett vippe dem av pinnen.

Skrevet

TS her igjen.

Var innom dyrlegen i går for å høre hva de mente.

De rådet oss til å kjøpe feromoner igjen som vi plugger i stikkontakten for å se om han sluttet da.

Om han ikke gjorde det skulle vi komme for å få undersøkt han.

Kommer til å gjøre dette og om ingenting fører frem må vi forsøke å gi han bort:(

Skrevet

For en merkelig dyrlege? Når du har en katt som kanskje er syk bør de jo gi deg time for å få tatt en skikkelig sjekk på ham med en gang, og er det ikke noe galt - DA kan de anbefale deg å prøve disse feromenene.

Skrevet

Det høres kanskje ut som om TS egentlig ikke har hatt time med dyrlegen overhodet, men bare sput og fått svar..?

Uansett: jeg beklager litt det jeg skal si til TS nå, men: Dere valgte selv å skaffe dere katt, og jeg mener personlig at den eneste ordentlige måten er å beholde katten. Man kan ikke bare skyve problemet over på andre eller avlive, bare fordi man har problemer med oppførselen. Hele poenget med en katt er at den skal bo hos deg til den dør og være en del av familien. Ville du/dere gjort det samme for et annet familiemedlem, bare fordi dere hadde problemer med oppførselen?

Med mindre katten gis bort fordi den regelrett mistrives, er dette bare totalt misforstått. Det samme er avlivning. Begge disse løsninger vitner om bruk-og-kast mentalitet, bare i det ene tilfellet dreper man dyret som man ikke liker oppførselen på og i det andre så skyver man problemet over på noen andre (med mindre, som sagt, katten mistrives hos dere).

ER jeg den eneste som reagerer????

Gjest Nishiki
Skrevet

Jeg ville tatt katten til dyrlegen for en sjekk, feromoner ville jeg ikke kastet bort tiden på før jeg viste om katten var syk eller ikke.

Skrevet
Jeg ville tatt katten til dyrlegen for en sjekk, feromoner ville jeg ikke kastet bort tiden på før jeg viste om katten var syk eller ikke.

Enig! Greit å eliminere sykdom først, slik at man ikke risikerer at katten blir enda dårligere mens man venter på at feromonene (kanskje) skal virke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...