Gå til innhold

Når er det mest ideelt å få nummer 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på to år og jeg er ikke klar for å få en til helt enda.

Ønsker å høre fra dere med erfaring vedr når det er best å få nummer to med tanke på at barna skal ha glede av hverandre som venner og lekekamerater?

Vi har nå en datter på 2 år og jeg selv er 30.

(er vel lurt å evt få nr 2 før man er 35 med tanke på at svangerskap etter det kan bli noe risikofylt?

Takker for alle innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har en på 4,5 mnd, og vi skal prøve på nr. 2 om et par mnd.

Endret av imli
Skrevet

Spør du meg finnes ikke noen ideell intervall mellom barna - det kommer an på familien som helhet og barn og voksnes egen personlighet. De av barna våre som har tre år mellom seg, leker fint sammen, men jeg vet om flere som har fem år mellom søsknene og er fornøyd med det. Da får man kanskje konsentrert seg mer om hvert enkelt barn.

Vent til dere er klare, du, men husk at det kan være vanskeligere å bli gravid etterhvert. Jeg er nå 36 år og gravid, og får ingen spesiell oppfølging. Merker ikke noe til spesiell risiko, heller.

Skrevet

Det er mest ideelt å få nummer to når man er klar for det...

Alle familier er forskjellige, og det som er ideelt for noen, passer ikke for andre. Selv har jeg to med 1 års mellomrom, og syns det er helt greit, men travelt har det vært helt siden jeg gikk gravid, og nå er de 7 og 8 år... En familie jeg kjenner har 3 barn med 6 års mellomrom på alle tre, og de synes det er helt supert! Så her må man vel bare finne ut hva man selv vil :)

Skrevet

Min lege sa til meg før vi bestemte oss for at det var lokket på for flere barn, at det er ikke slik at risikoen i svangerskap går gradvis oppover fra 35 år. Det er slik at fra ca 38-års alderen går risikoen rett til værs, og DA får man ekstra oppfølging.

Den risikoen du vil møte som 35-åring er de vanlige, samt at du faktisk ikke er like sprek som før. En venninne av meg fikk nå barn nr. 2 som 38-åring. Hun følte seg egentlig sprek som en fole, men hun sier selv at det overhodet ikke kan sammenlignes med barn nr. 1 som hun fikk for 8 år siden!

Skrevet

Jeg har to barn med 4 års mellomrom, det har ikke fungert særlig bra, men det kan ha andre årsaker. Nå får jeg en til, der det blir 9 år mellom yngste og nest yngste, og 13 år mellom yngste og eldste. Spennende.

Skrevet
Jeg har to barn med 4 års mellomrom, det har ikke fungert særlig bra, men det kan ha andre årsaker. Nå får jeg en til, der det blir 9 år mellom yngste og nest yngste, og 13 år mellom yngste og eldste. Spennende.

Hvorfor gikk det ikke så bra med 4 års mellomrom.

Var det mye sjalusi fra den eldste?

Skrevet

Nei, han var kjempesnill. Helt til hun yngste ble så stor at hun kunnne utnytte det. Da skjønte jo storebror at den lille jenta ikke var en engel...Da skar alt seg, og etter ni år er de fortsatt ikke venner.

Skrevet

Mellom mine er det 1,5 år. De har vært gode venner fra yngstemann var 1,5 omtrent. Da snakket og gikk minsten og de begynte å leke på samme nivå. Men før det var eldstemann mye sjalu. Selv om hun ikke viste det så mye, har mye stolthet. Men føler at jeg mistet mye tid med henne. Jeg gikk gravid da hun begynte å vokse til og trengte meg mest, og var opp liksom opptatt med amming og skrikerunge etter det. Har fortsatt dårlig samvittighet jeg. :sjenert: Men det hjelper å se at de er så glade i hverandre nå, og sammen i tykt og tynt. Bruker likevel hver dag på å gjøre opp for meg at jeg erstattet henne med baby mens hun fortsatt var så liten.

Jeg tror alle aldre kan fungere fint mellom søsken, fra ett år til ti-tolv. Bare på forskjellige måter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...