Gå til innhold

3-åringen min klager på "vondt i tissen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 år, og han har nettopp sluttet med bleie. Da vi sto opp idag gikk vi på do og tissa som vanlig, før vi gikk på kjøkkenet for å lage frokost. Plutselig liksom "stivnet" han midt på gulvet og sa at han hadde vondt i tissen. han dro ned trusa og tuppen på penis var litt hoven og ganske rød. Hva er dette? skal jeg ta han til lege? kommer det til å gå over av seg selv?

Han klager ikke over vondt nå lenger, men tuppen er fortsatt rød og litt hoven...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Calvin 1_*
Skrevet

Om du er hjemme med ham utover dagen vil du se reaksjonen neste gang han tisser. Eller at du ber de som skal ha tilsyn følge med. Om hevelsen ikke går ned bør du få en lege se å det. Kan være alt fra et lite rift som er betent til uvi.

Skrevet

Det kan ev. være forhudbetennelse, og da gjør det forferdelig vondt å tisse!

Snakk med lege om det ikke er bedre utover dagen!!

Om det er en betennelse, tror jeg legen vil/bør behandle det.

Lykke til, og god bedring til 3-åringen!

Skrevet

Takk. :) Nei, Han skal i barnehagen nå straks, og jeg må på jobb... Får be dem om å følge med.

Skrevet
Takk. :) Nei, Han skal i barnehagen nå straks, og jeg må på jobb... Får be dem om å følge med.

Ja, det må de nok gjøre!

Når min 3-åring hadde forhudbetennelse gikk han til "tissestreik" (noe som selfølgelig førte til at det "gikk i miss").

Skrevet

Jeg hadde nok tatt ham til legen ja - i det minste blitt og fulgt med selv. Stakkars lille, når en treåring har vondt og ting hovner opp, skal man ta det på alvor, mener nå jeg.

Skrevet
Jeg hadde nok tatt ham til legen ja - i det minste blitt og fulgt med selv. Stakkars lille, når en treåring har vondt og ting hovner opp, skal man ta det på alvor, mener nå jeg.

Absolutt. Jeg ville tatt turen til legen før barnehagen.

Skrevet

Nå har jeg ringt og fått legetime til lille. Huff, det ser ikke bra ut det der :\

Skrevet
Nå har jeg ringt og fått legetime til lille. Huff, det ser ikke bra ut det der :\

Det går nok fort over når bare han får behandling.

Lykke til!

Gjest Gjest_jj_*
Skrevet

Har vært igjennom det samme.

Vi havnet på legevakten fordi de trodde det var urinveisinfeksjon. Prøven var negativ og vi fikk utrolig kjapt time (tror det var dagen etter) på sykehuset. Han hadde for trang forhud og det var en infeksjon. Måtte sprøyte salve inn under forhuden. Han ble fort bra.

Fordi forhuden var for trang så fikk vi time til "omskjæring". Skriver det i hermetegn for det de gjorde var kun å lage et snitt i forhuden slik at den kunne trekkes tilbake. Ikke noe forhud ble fjernet. Har aldri hatt problemer siden.

• 3 uker senere...
Skrevet
Hvordan gikk det med lille-gutten...?

Han hadde forhudbetennelse ja.

Har vært igjennom det samme.

Vi havnet på legevakten fordi de trodde det var urinveisinfeksjon. Prøven var negativ og vi fikk utrolig kjapt time (tror det var dagen etter) på sykehuset. Han hadde for trang forhud og det var en infeksjon. Måtte sprøyte salve inn under forhuden. Han ble fort bra.

Fordi forhuden var for trang så fikk vi time til "omskjæring". Skriver det i hermetegn for det de gjorde var kun å lage et snitt i forhuden slik at den kunne trekkes tilbake. Ikke noe forhud ble fjernet. Har aldri hatt problemer siden.

Legen sa til oss at i første omgang skulle vi bare rense med natriumklorid, og hvis det ikke ble bedre skulle vi få salve. Dersom dette var et engangstilfelle skulle de ikke gjøre noe mer med det, men hvis det skjedde igjen og igjen, så kunne de gjøre som du forteller, å lage et snitt i forhuden.

Han ble bedre allerede i løpet av dagen, og det var over på 2-3 dager. I går skjedde det samme igjen.. Var rød og hoven når vi sto opp. Vi har bare gjort som de sa sist, renset med natriumklorid. Lurer på om jeg skal gå til lege med han eller ikke... Han er nesten helt bra igjen i dag, men ettersom det skjedde igjen tyder det jo på at han har for trang forhud. Vi har god hygiene her i huset, så det har iallefall ikke noe med det å gjøre! ;)

Tror jeg venter. Dersom det skjer en tredje gang går jeg til lege igjen... Har liksom ikke lyst å begynne å kutte der nede hvis det ikke er nødvendig..

Hvordan foregår det der? Jeg antar at man får bedøvelse og sånn, men hvordan blir det i dagene etterpå med tissing og sånt? Må de bandasjere? Må de sy?

Skrevet
I går skjedde det samme igjen.. Var rød og hoven når vi sto opp. Vi har bare gjort som de sa sist, renset med natriumklorid. Lurer på om jeg skal gå til lege med han eller ikke... Han er nesten helt bra igjen i dag, men ettersom det skjedde igjen tyder det jo på at han har for trang forhud. Vi har god hygiene her i huset, så det har iallefall ikke noe med det å gjøre! ;)

Tror jeg venter. Dersom det skjer en tredje gang går jeg til lege igjen... Har liksom ikke lyst å begynne å kutte der nede hvis det ikke er nødvendig..

Hvordan foregår det der? Jeg antar at man får bedøvelse og sånn, men hvordan blir det i dagene etterpå med tissing og sånt? Må de bandasjere? Må de sy?

Så fint å få tilbakemelding fra deg.

I.o.m. det har kommet tilbake etter så kort tid, kan det vel tyde på trang forhud (uten at jeg er ekspert på området)? Blir han ikke raskt bra nå, ville jeg ha kontaktet legen igjen. Og skulle det skje tredje gang, i løpet av kort tid så.. ja, kontakt lege!

Håper din gutt slipper flere betennelser, slik at han slipper operasjon. :klem:

Er så lenge siden min gutt var igjennom dette, så jeg husker ikke i detalj fra operasjonen. Men det var innleggelse på sykehus (måtte vente på plass/time), operasjon under full narkose. Vi var vel der i tre - fire (?) dager etter operasjonen, for at de skulle se at "alt fungerte" (ma. ta til seg mat og væske. Min gutt ble veldig dårlig av narkosen, klarte ikke å ta til seg væske, og de måtte gi væsketilførsel intravenøst. For såpass små barn var det viktig at de fikk i seg væske igjen raskt, sa de).

De første dagene var det vondt å tisse (egentlig naturlig, i.o.m. "åpent" sår). De hadde sydd et par sting, men av typen som "forsvant" av seg selv. Var bandasjert like etter operasjonen, men senere ren "bandasje" som låg i trusa, som vi skiftet jevnlig.

Men kan trøste deg med at disse barna våre kommer seg igjen utrolig raskt! Og, heldig vis, glemmer de også hva de var igjennom!

God bedring til gutten din! Og :klem: til dere begge! Tenker på dere!

Ser gjerne at du kommer med tilbakemelding, her i tråden, på hvordan det går...

Skrevet

Du kan bade han i grønnsåpevann, det funker fint mot forhudsbetennelse.

Skrevet
Så fint å få tilbakemelding fra deg.

I.o.m. det har kommet tilbake etter så kort tid, kan det vel tyde på trang forhud (uten at jeg er ekspert på området)? Blir han ikke raskt bra nå, ville jeg ha kontaktet legen igjen. Og skulle det skje tredje gang, i løpet av kort tid så.. ja, kontakt lege!

Håper din gutt slipper flere betennelser, slik at han slipper operasjon. :klem:

Er så lenge siden min gutt var igjennom dette, så jeg husker ikke i detalj fra operasjonen. Men det var innleggelse på sykehus (måtte vente på plass/time), operasjon under full narkose. Vi var vel der i tre - fire (?) dager etter operasjonen, for at de skulle se at "alt fungerte" (ma. ta til seg mat og væske. Min gutt ble veldig dårlig av narkosen, klarte ikke å ta til seg væske, og de måtte gi væsketilførsel intravenøst. For såpass små barn var det viktig at de fikk i seg væske igjen raskt, sa de).

De første dagene var det vondt å tisse (egentlig naturlig, i.o.m. "åpent" sår). De hadde sydd et par sting, men av typen som "forsvant" av seg selv. Var bandasjert like etter operasjonen, men senere ren "bandasje" som låg i trusa, som vi skiftet jevnlig.

Men kan trøste deg med at disse barna våre kommer seg igjen utrolig raskt! Og, heldig vis, glemmer de også hva de var igjennom!

God bedring til gutten din! Og :klem: til dere begge! Tenker på dere!

Ser gjerne at du kommer med tilbakemelding, her i tråden, på hvordan det går...

Oj! Ganske omfattende tiltak det der altså..! :overrasket:

Huff, håper ikke det bli nødvendig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...