Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 FØR "regninger er betalt", vennen.. Man har da vært student..
Vera Vinge Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 FØR "regninger er betalt", vennen.. Man har da vært student.. Jepp. Det går faktisk også fint. Men helt riktig, så er det litt mer, siden man får en større sum i begynnelsen av semesteret.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Ja, jeg har null problemer med det. Jeg pleier som regel bruke 3-4 000 kr utenom alle vanlige regninger.
Gjest Portis Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Har 4000kr jeg .... för jeg har betalt regninger. Lever enda .. tror jeg =p
aline Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 tatt vekk alt av faste regninger og utgifter, så klarer jeg meg fint på 4000,-, skulle gjerne hatt 6000,- men prøver å spare, betale ned lån og betaler ganske mye i måneden på trening, så 4000,- for holde for tiden. Og det går helt fint, føler ikke jeg trenger å kjipe på verken mat eller aktiviteter.
AnetteR Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 Jeg klarte meg helt fint med det. Min innstilling var at hverken øl på byen, fin leilighet eller sydenturer var en menneskerett når man skulle leve på lån. Trur mange studenter er litt for storforlangende, og vil ha samme standard som de hadde hjemme. Jeg mener at vi har et veldig bra system i Norge, der alle kan ta utdannelse og få lån uten å måtte betale titusener i skolepenger.
Vera Vinge Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Jeg klarte meg helt fint med det. Min innstilling var at hverken øl på byen, fin leilighet eller sydenturer var en menneskerett når man skulle leve på lån. Trur mange studenter er litt for storforlangende, og vil ha samme standard som de hadde hjemme. Jeg mener at vi har et veldig bra system i Norge, der alle kan ta utdannelse og få lån uten å måtte betale titusener i skolepenger. Jeg er enig. Jeg innser at det er forskjell på å studere i Oslo vs. et mindre sted med tanke på boutgifter, og at man derfor muligens burde få lån og stipend ut fra hvor man bor, men generelt syns jeg studenter klager for mye. Vi bor i et land hvor vi er så heldige å kunne ta utdanning uten skolepenger, og det er ikke hvilken familie man kommer fra, som (hvertfal økonomisk) avgjør hvem som skal få ta utdannelse. Man studerer forhåpentligvis noe man brenner for, og de fleste får ok jobber når de er ferdige. Selv om et samfunn trenger høyt utdannede (også), og det skal lønne seg å ta utdannelse, ser jeg det samtidig som et privilegium å bo i et land hvor det ligger så til rette for at alle som har lyst, kan utdanne seg.
momo Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Guri tenk om jeg hadde 6000 kr etter regninger til bare meg, det hadde vært fantastisk det. Her er vi to voksne og to barn, vi har 8000 kr igjen etter regninger er betalt og leve for i måneden. Og 2000 kr av dette går til diesel da mannen har lang vei til jobb. Så det vil si vi har 6000 igjen som skal dekke alt. Og vet du hva det går. Men bare såvidt. Og som jeg elsker juni måned da det er litt ekstra både med skatt og feriepenger. Bare det er 10 000 i pluss der så kan vi kose oss ekstra på sommeren. Og som man finner på lure ting for og få det man ønsker. Vi er nå desperate på en sydentur, så vi sparte 10 000 av skattepengene og ellers har vi en del ting vi skal selge nå, og jeg prøver og få spart 1000 kr i måneden. Så da kommer vi oss faktisk til syden i vinter. Men man lærer seg virkelig og bli kreativ med penger. Jeg har vært ute på byen 4 ganger i sommer og har brukt maks 100 kr, 2 av gangene ikke noe.
Gjest Snart 42 Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Etter regninger er betalt? Er det snakk om èn person eller flere? Og er det snakk om 6000,- til mat, drikke, klær, gå ut etc. eller er også bensin, service på bilen, frisør, gaver, ferie etc. også med her? (litt usikker på hvilke type utgifter du inkl. i "regninger" - om det kun er faste utgifter eller om også en del variable er tatt med)
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Jeg har 8000 før regningene er betalt. Da er boutgifter ikke med. Dette dekker to personer, klær, mat, forsikring, mobil, bil osv. Skal overhode ikke si at jeg lever fett.
Gjest StockDama Skrevet 27. august 2008 #13 Skrevet 27. august 2008 Ifølge nav skal jeg kunne lett leve på 6000 pr mnd før regningene er betalt. Får 4000 pr mnd.
NovaFlare Skrevet 27. august 2008 #14 Skrevet 27. august 2008 (endret) Da jeg var 17 ble jeg kastet ut hjemmefra og måtte få hjelp fra sosialen i 8 mnd fordi jeg gikk på skole og ikke hadde fast jobb. Etter husleie og strøm (som sosialen dekket) hadde jeg igjen 2500 kr i "livsopphold", som skulle dekke alt fra toalettpapir, busskort, kontantkort, mat, deodorant etc. Jeg er norsk. Jeg stusset over at alle utlendingene på min alder fikk så mye mer enn meg, for de fikk nærmere 4000 å leve for. Jeg fikk beskjed om at de fikk så mye mer fordi de trengte penger for å kunne "integrere" seg i samfunnet. De skulle ha penger til kino, cafebesøk, kurs, melde seg på hobbyaktiviteter osv. Jeg fikk 2500 kr fordi jeg var norsk skoleelev. Nå er det jo lenge siden så husker ikke nyansene i historien, men det var det jeg husker. Jeg kunne ikke drikke brus på cafe med venninnene mine fordi jeg måtte ha penger til dasspapir. Jeg ble litt ensom, for jeg hadde ikke råd til å bli med på noenting. Jeg ønsker ikke at utlendinger skal få mindre enn meg, men jeg syntes da at jeg kunne fått litt mer enn 2500 kr å leve for. Jeg fikk heldigvis fort jobb på sykehuset her etter gode skussmål etter praksiperioden min under utdanningen, og jeg kan love dere jeg var rask med å si fra meg "hjelpen" fra sosialkontoret. Men ja, jeg overlevde jo, men det ble mye knekkebrød med billig jordbærsyltetøy... Endret 27. august 2008 av NovaFlare
BrunetteBarbie Skrevet 27. august 2008 #15 Skrevet 27. august 2008 Det hadde jeg klart, men jeg vil ikke!
Gjest Portis Skrevet 27. august 2008 #16 Skrevet 27. august 2008 Jeg stusset over at alle utlendingene på min alder fikk så mye mer enn meg, for de fikk nærmere 4000 å leve for. Jeg fikk beskjed om at de fikk så mye mer fordi de trengte penger for å kunne "integrere" seg i samfunnet. De skulle ha penger til kino, cafebesøk, kurs, melde seg på hobbyaktiviteter osv. Jeg fikk 2500 kr fordi jeg var norsk skoleelev. Nå er det jo lenge siden så husker ikke nyansene i historien, men det var det jeg husker. Vet ikke når du var 17 år og gikk på sosialen, men jeg gikk på kun sosialpenger i fjor, fikk dekket husleie, ström og legeutgifter, og fikk da 4600kr til å leve for - andre regninger, mat, bensin, husholdningsartikler. Og jeg er norsk ...
Bomull Skrevet 27. august 2008 #17 Skrevet 27. august 2008 Om jeg hadde hatt 6000 å bruke på meg selv etter alle regninger var betalt hadde jeg klart meg strålende, men med stuidelån, huslån, billån, forsikringer osv osv, holder ikke 6000 lenge nå. Men da jeg var student jobbet jeg mye ved siden av slik at jeg kunne leve godt. Hadde jeg bodd billigere, og ikke hatt bil hadde jeg klart meg fint med 6000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå