Gå til innhold

Nedbetaling av pant i leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må selge leiligheten min da han som leier den, ikke betaler husleien. Det medfører at jeg ikke har råd til å sitte med den, da jeg nå tjener dårligere enn tidligere. Ønsker å selge før det evt går så langt at den blir solgt på tvangsauksjon.

Problemet er at jeg nå vil gå i nokså stort tap på den. Jeg har ingen til å stille kausjonisk eller annen form for sikkerhet på det som blir igjen, dermed vil ikke banken godta salget.

jeg skjønner ikke dette. Det var tross alt banken som ga meg dette lånet i utgangspunktet (grunnen til at det er så høyt er at jeg fikk slått sammen et annet lån i huslånet). Og dersom de tar leiligheten, så vil jeg jo tape enda mere, og dermed ha enda større gjeld til de. Derfor skønner jeg ikke hvorfor ikke salg vil bli den letteste veien for alle parter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å skjønne problemstillingen må jeg vite følgende:

- hva kjøpte du boligen for?

- hva har du i lån med pant i boligen idag?

- hvor mye vil du kunne få solgt leiligheten for?

Du bor ikke i boligen selv. Betyr det at du selv leier en annen bolig eller eier du en annen bolig? Har du isåfall mulighet til å øke lånet på den boligen? Har du mulighet til å øke husleien som leieboeren din betaler?

Skrevet

Du kan vel få inn en ny, betalende leieboer? Banken ønsker nok at andre muligheter skal prøves før du selger boligen med tap. Det å sitte med et usikret lån (som du jo må gjøre hvis du selger denne leiligheten med tap) vil bli fryktelig dyrt for deg. Du bør derfor se på andre muligher først.

Skrevet

Jeg kan i verste fall bli sittende igjen med litt over 200 000. Skjønner at dette er svært mye uten sikkerhet.

Megler har satt en lav prisantydning, da han ønsket å trekke folk. Men det hjelper meg svært lite, da banken kun går utfra prisantydning. Like leiligheter har faktisk en prisantydning på opptil 150 000 mere, men da annen megler.

Nå bor jeg til kjæresten min nokså langt unna. Tjener dårligere og har derfor ikke råd til å sitte med den så lenge leietaker ikke betaler. problemet med å skaffe ny leietaker, er at han som bor der nå har alle rettigheter på sin side. mao jeg kan ikke kaste han ut, selv om jeg har en oppsigelsestid på to mnd:(

Skrevet

Ubetalt leie over en periode er gjør at du kan heve leieavtalen, jfr. husleielovens §9-9 pkt a. Da kan du faktisk kaste ut leietaker på dagen, og fortsatt kreve h*n for utestående husleie.

§ 9-9. Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,

b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,

c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,

d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller

e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...