Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 jeg har katt selv og elsker katten min:) Men jeg er så lei av at uansett hva man spør om når det gjelder katter, så ender det opp med at man får masse svar hvor det høres ut som at katten skal behandles som mennesker. Det blir bare for dumt!!!
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Og hvorfor er det slik at hver gang noen gjør noe med katten sin, som av andre blir sett på som menneskliggjøring, så blir disse sett på som idioter??
Brunhilde Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 jeg har katt selv og elsker katten min:) Men jeg er så lei av at uansett hva man spør om når det gjelder katter, så ender det opp med at man får masse svar hvor det høres ut som at katten skal behandles som mennesker. Det blir bare for dumt!!! Hvorfor finner du ikke et annet sted å spørre da? Du vil ikke behandle katten som et menneske, men om andre vil, så får det jo være opp til dem?
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Jeg menneskeliggjør min katt og har du et problem med det, så vær så god! Jeg synes du er like dum som avfeier at det kan være noe mer ved dem enn det vi ser med vårt blotte øye. -Så det så!
BillyBoy Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Jeg hører til kategorien som TS er i. Og jeg er veldig glad i katten min Men, han er tross alt "bare" en katt.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Jeg har katt, og er utrolig glad i han og blir urolig om han ikke kommer hjem i løpet av et døgn. MEN! Det er et stort men her. Jeg lar han få lov til å være katt på hans premisser så langt det lar seg gjøre. Han er ute når han vil, og inne når han vil. Han sover når han vil, han koser når han vil. Jeg har riktignok halsbånd på han og han er chipet og kastrert slik at jeg skåner andre og jeg kan finne han igjen om han forsvinner om noen andre finner han selvfølgelig. Jeg syns det blir feil å anskaffe seg katt om man ikke har mulighet for å la katten leve et katteliv. Dvs å løpe ute fritt og jakte slik instinktet sier. Å leke med en tøymus bli ikke det samme for en katt uansett hvordan man vrir og vender på det. Men det er min mening da..
maisve Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 Jeg har to katter som jeg elsker mer enn noe annet. De er ute når de vil og inne når de vil og jeg er veldig enig i det innlegget over. Jeg syns katter burde få være katter så mye som vi klarer, hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Katten min får være så mye katt hun bare vil. Jeg menneskeliggjør henne allikevel, ved å observere at hun er intelligent, blir lei seg, er sosial, legger planer for hvordan hun skal få viljen sin osv. Jeg antar at det er dette TS sikter til og jeg skammer meg ikke for å si at jeg på den måten menneskeliggjør henne. Min samboer kritiserte meg for dette i begynnelsen, ettersom hun "bare er en katt", men det tok ikke lang tid før han observerte det samme som meg. Det betyr ikke at hun ikke får være katt. Det får hun!
pittie Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Jeg behandler kattene mine som det de er. Levende vesener. Det er ingenting som heter "bare" en katt. Den er like levende som oss. Jeg har grenser og ting er ulovlig. Men de har fritt for å komme å gå som de vil og være som naturen skapte dem. Det å behandle katter som mennesker er å kle på dem og drikke te med dem, ikke å tolke dem.
girlypai Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Jeg behandler kattene mine som det de er. Levende vesener. Det er ingenting som heter "bare" en katt. Den er like levende som oss. Jeg har grenser og ting er ulovlig. Men de har fritt for å komme å gå som de vil og være som naturen skapte dem. Det å behandle katter som mennesker er å kle på dem og drikke te med dem, ikke å tolke dem. skriver under på denne!
Gjest Nishiki Skrevet 31. august 2008 #11 Skrevet 31. august 2008 Hva vil det si å menneskeliggjøre en katt da?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #12 Skrevet 31. august 2008 Katter skal chipmerkes, vaksineres, kastreres, få kvalitetsfôr osv osv. Menneskeliggjøring fører ofte til at disse nødvendige tingene faller bort. Dyr har det nok best når de får tilfredsstilt de behovene deres EGEN art har. Å tro at man gjør en katt godt ved å behandle den som man ville behandlet en menneskebaby, er rett og slett å tro feil.
mysan Skrevet 1. september 2008 #13 Skrevet 1. september 2008 Hva vil det si å menneskeliggjøre en katt da? Det lurer jeg på også... :klø: Katter skal chipmerkes, vaksineres, kastreres, få kvalitetsfôr osv osv. Menneskeliggjøring fører ofte til at disse nødvendige tingene faller bort. Dyr har det nok best når de får tilfredsstilt de behovene deres EGEN art har. Å tro at man gjør en katt godt ved å behandle den som man ville behandlet en menneskebaby, er rett og slett å tro feil. Hva er det du snakker om, og er du samme gjest som alltid kommer med sånne korte, tildels agressive svar i en hver tråd som omhandler hvordan folk tar vare på dyrene sine?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå