Tropehus Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 De siste dagene har det rullet og gått en reklame på tv fra Matprat for tacokjøttboller. De markedsføres som et "sunt og spennende alternativ til pølser" Oppskriften går ut på å blande tavokrydder med svinekjøttdeig og lage potetmos med amerikablanding. Jeg er ingen erneringsekspert - men tacokrydder? Er ikke det mest salt og glutamater? ..det er vel ikke sunt for små barn? Og posepotetmos? Stivelse og karbohydrater? Verre er det at statens eget opplysningskontor som skal spre "kunnskap om kjøtt, ernæring og tilberedning av mat" i følge sine egne hjemmesider står bak. Er det ok å bruke skattebetalerenes penger på denne type (feilaktig)markedsføring?
Supraspinatus Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 De siste dagene har det rullet og gått en reklame på tv fra Matprat for tacokjøttboller. De markedsføres som et "sunt og spennende alternativ til pølser" Oppskriften går ut på å blande tavokrydder med svinekjøttdeig og lage potetmos med amerikablanding. Jeg er ingen erneringsekspert - men tacokrydder? Er ikke det mest salt og glutamater? ..det er vel ikke sunt for små barn? Og posepotetmos? Stivelse og karbohydrater? Verre er det at statens eget opplysningskontor som skal spre "kunnskap om kjøtt, ernæring og tilberedning av mat" i følge sine egne hjemmesider står bak. Er det ok å bruke skattebetalerenes penger på denne type (feilaktig)markedsføring? Mengden sukker/tilsetninger i tacokrydder er ganske lite. Så hvilken kjøttdeig du velger har mye mer å si for hvilken "sunnhetsprofil" man har. Når det gjelder potetmos på pose, så smaker ikke dette så veldig godt. Men det er fortsatt laget av poteter, som i seg selv ikke er usunne. Glykemisk indeks er nok ganske høy og kan derfor ha en annen påvirkning på blodsukkeret enn feks fersk søtpotet. Men i og for seg, så er jo det ikke direkte usunt. Selvsagt skal man ikke spise dette hver dag, men det er jo ingenting man spiser hver dag alikevel. Når det gjelder overvekt og da spesielt hos barn, så skal man være forsiktig å kjøre dem på dietter uten å konsultere profesjonelle. Jeg tenker da på å unngå karbohydrater osv osv. Men du er ikke nødt til å lage potetmospose, du kan lage det fra scratch. Det tar ikke spesielt lang tid om du forbereder deg litt. Sunt er det også. lykke til.
Tropehus Skrevet 25. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2008 Jeg skjønner at man ikke skal spise dette hver dag. Det jeg setter spørsmålstegn ved er om dette holder mål til å komme fra Opplysningskontoret for kjøtt som er en statlig finnansiert institusjon. Sånn sett synes jeg dette er en generell diskusjon og ikke en mat diskusjon..
Gjest Sativa Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Ang tacokrydderet, så er jeg ikke enig med deg. Det blir en såpass liten mengde krydder pr person at det ikke er vesentlig for sunnheten. Potetmosen derimot er jeg delvis enig med deg i. Jeg vil si ja til potetmos til barna, men ikke de voksne. Barn vokser og er som regel veldig aktive så de tåler litt karbohydrater, selv om potetmos har veldig høy GI. Ellers så var vel fokuset mer på at dette er en rask rett å lage tror jeg, og jeg må innrømme at tanken på at jeg skulle støtte denne reklamen på noen måte, ikke påvirker meg nevneverdig i verken positiv eller negativ retning.
Gjest Zia Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 De siste dagene har det rullet og gått en reklame på tv fra Matprat for tacokjøttboller. De markedsføres som et "sunt og spennende alternativ til pølser" Jeg har ikke sett den aktuelle reklamen, men jeg er helt enig med deg. Tacokrydder og potetmos fra pose er ikke sunt. Jeg er i det store og hele irritert på ernæringsrådene som kommer fra offentlig hold. Etter min mening er veien å gå dersom man ønsker et sunnere kosthold, å lage mer mat fra bunnen av.
Alvelin Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Hvis det skal være et godt og sunnere alternativ til pølser så er det jo langt innenfor hva som kan forsvares!
skrue Skrevet 27. august 2008 #7 Skrevet 27. august 2008 Jeg skjønner at man ikke skal spise dette hver dag. Det jeg setter spørsmålstegn ved er om dette holder mål til å komme fra Opplysningskontoret for kjøtt som er en statlig finnansiert institusjon. Sånn sett synes jeg dette er en generell diskusjon og ikke en mat diskusjon.. Slike reklamesnutter er ikke laget for folkeopplysning, men for å få solgt mer kjøtt.
Supraspinatus Skrevet 27. august 2008 #8 Skrevet 27. august 2008 Slike reklamesnutter er ikke laget for folkeopplysning, men for å få solgt mer kjøtt. Touché!
MarianneE Skrevet 27. august 2008 #9 Skrevet 27. august 2008 Nå føler jo jeg meg som en idiot som faktisk laget slike kjøttboller og serverte dem med hjemmelaget potetmos og grønnsaker. Laget kjøttbollene med kyllingkjøttdeig, og faktisk var det godt. Er det så farlig å spise slikt en gang i blant?
Supraspinatus Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Nå føler jo jeg meg som en idiot som faktisk laget slike kjøttboller og serverte dem med hjemmelaget potetmos og grønnsaker. Laget kjøttbollene med kyllingkjøttdeig, og faktisk var det godt. Er det så farlig å spise slikt en gang i blant? Ikke i det hele tatt! Ha god samvittighet. Det viktigste er at man spiser.
Gjest Zia Skrevet 27. august 2008 #11 Skrevet 27. august 2008 Nå føler jo jeg meg som en idiot som faktisk laget slike kjøttboller og serverte dem med hjemmelaget potetmos og grønnsaker. Laget kjøttbollene med kyllingkjøttdeig, og faktisk var det godt. Er det så farlig å spise slikt en gang i blant? Selvsagt er det ikke farlig. Og dessuten uttalte jeg meg om potetmospulver, og ikke om hjemmelaget potetmos. Mitt innlegg var ment som en kritikk av statens (og i dette tilfellet matprat.no's) ernæringsopplysning. Jeg synes de har altfor mye fokus på lettpølser, lettost, lettmajones, lettservelat, lettsyltetøy og lettbrus på bekostning av mat tilberedt av friske råvarer.
MarianneE Skrevet 27. august 2008 #12 Skrevet 27. august 2008 sånn og forstå.... Da skjønner jeg hva dere mener. Det som jeg har bemerket meg med disse reklamene er at de annonnserer med at alt skal gå så fort. Kjapp mat når du ha dårlig tid Fokuset er ikke på at måltidet skal smake godt, hygge rundt bordet, men at det skal kunne lages og spises i det du nærmest løper ut døra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå