Gå til innhold

Vi har bare 21 års fengsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et veldig sykt spørsmål for mange, men bare lurer.

Hvis en person går rundt i et boretslag, bryter seg inn midt på natten og skyter alle i hvert hus i det boretslaget med en maskinpistol med lyddemper.

Det vil sikkert ta litt tid før det blir oppdaget. På formidagen neste dag så står samme person midt i byen på et av de områdene det er flest folk og skyter på alle han ser med et maskingevær, går det tomt for amunisjon så har han flere våpen og kuler på lager.

Så kaster han noen håndgranater her og der før han overgir seg til politiet.

Om politiet for tak i den personen i livet, hva vil da skje med han? Vil han bare få 21 års fengsel? Kan han få mer når vi ikke har det?

Vil han noen gang bli sluppet ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

21års fengsel er det meste i norge. men om han er snill er han vel ute om 10. haha

Skrevet

21 år regnes som livstid og man får derfor ikke lengre straff.

En kamerat av meg voldtok lillesöstra til en venn, drepte henne og voldtok henne igjen... han fikk 18 år, men slipper ut etter 12.

Sykt? Ja absolutt, men slik er Norges lover

Skrevet

sjukt :nei: de skulle så absolut ikke fått vist seg ute i dagslys resten av livet.... Møkkamennesker!!!

Skrevet
21års fengsel er det meste i norge. men om han er snill er han vel ute om 10. haha

Feil.

Vedkommende kan idømmes forvaring, og det kan bety at h*n må være isolert fra samfunnet resten av livet.

(Lær deg litt om det du svarer på før du svarer).

Skrevet
Feil.

Vedkommende kan idømmes forvaring, og det kan bety at h*n må være isolert fra samfunnet resten av livet.

(Lær deg litt om det du svarer på før du svarer).

Betyr det at h*n må være eller kan være? Har hørt at man bare kan idømme forvaring for 5 år av gangen, men at man kan få 5 år på nytt og på nytt. Eller er jeg helt på bærtur her?

Skrevet
Betyr det at h*n må være eller kan være? Har hørt at man bare kan idømme forvaring for 5 år av gangen, men at man kan få 5 år på nytt og på nytt. Eller er jeg helt på bærtur her?

Man kan idømmes forvaring for lenger enn fem år, men jeg husker ikke hva som er grensen.

Ingen kan idømmes forvaring for resten av livet her i Norge, uten at det vurderes underveis. Men man kan altså, både i teori og praksis, måtte være isolert fra samfunnet resten av livet selv om det vurderes med jevne mellomrom.

Skrevet

I første omgang kan man dømmes til forvaring i 21 år, men deretter er det mulig å forlenge 5 år om gangen. Hver gang man ønsker å forlenge forvaringen skal det vurderes om det er gjentakelsesfare. Såvidt jeg vet må det dokumenteres at vedkommende har endret seg til det bedre for å unngå forlenget forvaring, noe jeg tror er enestående i norsk rett.

Skrevet

Er det noen som vet om noen i Norge i nyere tid som har sittet inne hele livet eller som mest sansynlig kommer til det? Og hvor gamle var de da de ble dømt og døde?

Skrevet
I første omgang kan man dømmes til forvaring i 21 år, men deretter er det mulig å forlenge 5 år om gangen. Hver gang man ønsker å forlenge forvaringen skal det vurderes om det er gjentakelsesfare. Såvidt jeg vet må det dokumenteres at vedkommende har endret seg til det bedre for å unngå forlenget forvaring, noe jeg tror er enestående i norsk rett.

Har du en link som sier noe om dette med fem år?

Jeg tror nemlig ikke det er riktig. Jeg husker spesielt fra Nokasrettsaken hvor påstanden om forvaring var lenger enn fem år.

Ellers er det du skriver riktig, bare synd det skal trekkes inn påstander om tid som ikek er riktig. Innlegget ditt hadde stått seg mye bedre hvis du hadde droppet den første setningen.

Det seriøse i det du skriver dempes av feilinfoen.

Skrevet
Er det noen som vet om noen i Norge i nyere tid som har sittet inne hele livet eller som mest sansynlig kommer til det? Og hvor gamle var de da de ble dømt og døde?

Nei, loven om forvaring er for nye til det. Likevel kan det være at det er lovbrytere som har vært isolert fra samfunnet for resten av sitt liv pgs psykiske forhold.

Husker jeg leste faguttalelse om at man antar Viggo fra baneheiasaken kommer til å sitte inne for alltid. Han ble først dømt til sikring (husker ikke hvor mange år) i tillegg til fengselsstraff, men var dum (for egen del) og anket. I mellomtiden kom loven om forvaring, og han ble da idømt forvaring istedenfor sikring ved neste rettssak (og takk for det).

Skrevet

Da er forvirringen rundt dette med fem år oppklart.

I dom på forvaring skal retten fastsette en tidsramme som vanligvis ikke bør overstige 15 år, og ikke kan overstige 21 år. Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil 5 år av gangen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring

Skrevet

En jeg kjenner var meddommer i en sak der en person som var dømt til forvaring prøvde å bli prøveløslatt. Han ble ikke funnet skikket til dette, og hoveddommeren mente at dette sannsynligvis var en person som aldri kom til å slippe ut av fengsel.

Så det fins nok noen mennesker som vil tilbringe resten av livet sitt i fengsel også i Norge, ja.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg kjenner ei som intervjuet en person som satt inne i forvaring, og han hadde sittet i fengsel i over 25 år. han drepte noen, ble dømt, så drepte han en person til på permisjon (faktisk en betjent). og det er meget stor fare for gjentagelse. men han er nok den eneste.

i norge så kan du drepe 50 stk og alikevel slippe ut etter 10 år pga "god oppførsel", men en ting skal sier, drapsmenn er faktisk en av de flinkeste/beste innsatte.....

Skrevet
Jeg kjenner ei som intervjuet en person som satt inne i forvaring, og han hadde sittet i fengsel i over 25 år. han drepte noen, ble dømt, så drepte han en person til på permisjon (faktisk en betjent). og det er meget stor fare for gjentagelse. men han er nok den eneste.

i norge så kan du drepe 50 stk og alikevel slippe ut etter 10 år pga "god oppførsel", men en ting skal sier, drapsmenn er faktisk en av de flinkeste/beste innsatte.....

Mener å hørt det selv før, men hva skyldes det? :klø:

Skrevet
Mener å hørt det selv før, men hva skyldes det? :klø:

det skyldes nok at "vanlige" mennesker foretar ofte drap i norge, uten å nødvendigvis ha noen kriminell bakgrunn fra før. det kan skyldes sjalusi, hevn, ulykke osv.

det er ikke mange drapsmenn i norge som har foretatt mer enn et drap. lite massemordere her. altså det betyr at de i grunn har hatt et vanlig liv, normal familie, lønn, jobb før de begikk dette. de levde ikke i en kriminelt miljø fra før som ofte narkosmuglere, tyver osv gjør. og faren for gjentagelse i drapssaker i norge er relativt liten, grunnet nettopp at det plutselig "klikker" for vanlige mennesker, og de kun skjer en gang.

håper det var godt nok svar hehe

Skrevet

Hvis en dreper kongefamilien da? Og statsministeren? Får en "bare" 21 års fengsel da også? Eller er deres liv mer verdt enn vanlige borgere, slik at de får lengre straff?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...