megseg Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Er det nok at man har samme adresse eller må man registreres som samboere? For å si det sånn, bli man registrert samboere når vi får samme adresse?
Supramundane Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 I følge folketrygden, er du samboer hvis dere har bodd sammen i 12 av de siste 18 månedene. Og såvidt jeg vet er det da inneforstått at man har samme adresse i Folkeregisteret.
Zarabi Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 hmm..detta lurer jeg på å... Mine forsikkringer gjelder viss automatisk når vi fikk samme adresse. Ringte for å sjekke.. men jeg veit ikke om det er sånn ellers..
Gjest StockDama Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Tror man må registrere selv. Selv om man deler adresse kan ikke staten anta at man er par.
megseg Skrevet 25. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2008 I følge folketrygden, er du samboer hvis dere har bodd sammen i 12 av de siste 18 månedene. Og såvidt jeg vet er det da inneforstått at man har samme adresse i Folkeregisteret. Hmm, men, vi har en leietaker.. Hun har jo samme adresse, da blir jo hun også automatisk samboer når hun har bodd her i 12 av de siste 18 mnd.. Det blir jo helt feil... For det samme blir det jo...
Supramundane Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 hmm..detta lurer jeg på å... Mine forsikkringer gjelder viss automatisk når vi fikk samme adresse. Ringte for å sjekke.. men jeg veit ikke om det er sånn ellers.. Jeg jobber med forsikring, og i vårt selskap heter det at man skal ha vært samboere i to år for å gå under samme forsikring, og med samboere menes det da å ha hatt samme folkeregistrerte adresse i to år.
megseg Skrevet 25. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. august 2008 hmm..detta lurer jeg på å... Mine forsikkringer gjelder viss automatisk når vi fikk samme adresse. Ringte for å sjekke.. men jeg veit ikke om det er sånn ellers.. Ja, vi fant ut av det vi også.. Hans forsikringer gjelder for meg og minsten.. Selv om han ikke er hans... Ringte du folkeregisteret da?
megseg Skrevet 25. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2008 Jeg jobber med forsikring, og i vårt selskap heter det at man skal ha vært samboere i to år for å gå under samme forsikring, og med samboere menes det da å ha hatt samme folkeregistrerte adresse i to år. Det sto ingenting om det i forsikringspapirene hans...
Zarabi Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Nei, har ikke snakket med folkeregisteret. Men akkurat da var forsikkring viktigst..hehe
Supramundane Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Det sto ingenting om det i forsikringspapirene hans... Ikke sikkert du har forsikring i det selskapet jeg jobber for.
Zarabi Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 Jeg jobber med forsikring, og i vårt selskap heter det at man skal ha vært samboere i to år for å gå under samme forsikring, og med samboere menes det da å ha hatt samme folkeregistrerte adresse i to år. Jeg spurte om akkurat dette, men ble fortalt at det holdt med å ha samme folkeregistrert adresse...
megseg Skrevet 25. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 25. august 2008 Nei, har ikke snakket med folkeregisteret. Men akkurat da var forsikkring viktigst..hehe Hehe, ja.. Pleier å være det Hehe... Hmmm, kanskje jeg får ta meg en telefon til folkeregisteret i morgen jeg da å finne ut av dette Litt greit å vite..
megseg Skrevet 25. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 25. august 2008 Ikke sikkert du har forsikring i det selskapet jeg jobber for. Nei, selvfølgelig ikke... Han har forsikring gjennom jernbaneverket...
Zarabi Skrevet 25. august 2008 #14 Skrevet 25. august 2008 Nei, selvfølgelig ikke... Han har forsikring gjennom jernbaneverket... Hehe..samme her
Jade Skrevet 25. august 2008 #15 Skrevet 25. august 2008 Hvis det er forsikring det er snakk om her, så ville jeg kontaktet forsikringsselskapet for å vite deres tolking av samboerskap, slik at det ikke blir noe misforståelser når dere en gang får bruk for forsikringen.
Supramundane Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Hvis det er forsikring det er snakk om her, så ville jeg kontaktet forsikringsselskapet for å vite deres tolking av samboerskap, slik at det ikke blir noe misforståelser når dere en gang får bruk for forsikringen. Enig.
Zarabi Skrevet 26. august 2008 #17 Skrevet 26. august 2008 som skrevet tidligere så har jeg alt undersøkt akkurat dette hos mitt forsikkringsselskap. Å nå viser det seg at jeg og ts deler samme, så går utifra de har samme regler for alle deres kunder. Tråden tror jeg i utgangspunktet handlet om når staten regner noen for samboere....
Heritære Skrevet 26. august 2008 #18 Skrevet 26. august 2008 Til opplysning så har NAV pr idag ikke noe system som automatisk registrerer hvem som er samboere: Samboere Vil man få tilsendt helsetrygdkort til samboer dersom man krysser av i feltet for ektefelle? Nei. Feltet for ektefelle gjelder kun ektefelle eller registrert partner. Samboere må sende inn separate bestillinger. Dette skyldes at vi i våre registre ikke har informasjon om hvem som er en persons samboer.
Heritære Skrevet 26. august 2008 #19 Skrevet 26. august 2008 Og her er det noen som tidligere har spurt om det samme til en advokat: Samboere Registrere seg som samboer Hvor kan vi registrere oss som samboer i Oslo? Vi har bodd sammen i mer enn 2 år i Oslo. Før bodde i Paris. Vi har en dokument som sier at vi er samboer, men dette ble gjort i Paris for 3 år siden. Er dette dokumentet gyldig i Norge? Hvis dere er registret på samme adresse i Folkeregisteret, dvs Oslo ligningskontor, er dere registrert som samboere. Dette utløser imidlertid ingen andre rettigheter som samboere enn at dere er det. Ønsker dere ytterligere regulering av samboerforholdet må dere opprette en egen samboeravtale. Med vennlig hilsen advokat Nina Reiersen
AnetteR Skrevet 26. august 2008 #20 Skrevet 26. august 2008 (endret) Samboere er man pr def fra da man flytter sammen. Enkelte organisasjoner krever at man har hatt felles folkeregisrert adresse en viss periode (feks 2 år i militæret.) Nå kommer det nye regler for arv, som også krever felles adresse en gitt periode. Men registrert partnerskap er noe annet. Det er noe man melder inn, og som man deretter må opplyse om i diverse offentlige papirer (blant annet likningspapirer). Endret 26. august 2008 av AnetteR
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå