Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er normalt, ikke sant?

Nå har vår lille gutt vært hos oss i 6 dager, og en lettere overnervøs førstegangsmamma begynner å lure. Men ingen har reagert på dette hittil, og han har jo gått fra fang til fang hele helga, mellom besteforeldre og sånn, og de skal jo ha babyerfaring, så de hadde sikkert reagert om det vart unormalt?

Han ligger der og sover sin uskyldige søvn, og plutselig begynner han å puste mye raskere. Drømmer han noe skummelt? Er han for varm, eller kald, eller? Er dette noe normalt?

Av og til puster han så stille at jeg ikke kan høre det, og fristes til å ta på ham for å se at han rører seg. Så kan jeg plutselig sitte to meter unna og høre ham puste, raskt. Så går det over, og han sover rolig videre, uten at det later til å plage ham.

Jeg har bare glemt ut at jeg skulle spørre noen om dette... Helt til han gjør det igjen... og nå er her ingen å spørre... så da spør jeg her...

Skrevet

Det er vanlig at små babyer puster ujevnt i alle fall. De kan puste raskt, eller veksle mellom rakst og sakte, eller ha "opphold" (skummelt for foreldre, men ikke farlig) i pustinga. Så bebisen din er nok helt normal vil jeg tro!

Gjest StoreSky
Skrevet

Små babyer har mye raskere pustefrekvens enn voksne. Se på lommelegen eller lignende så ser du tallene.

Skrevet

Sånn husker jeg at mine har vært, i alle fall. :)

Skrevet

Bestryggende.

Jeg vet jo at babyer puster fortere enn oss, det er bare disse plutselige raske, høylytte pusteperiodene, som forsvinner like fort som de dukker opp, som jeg ikke kunne huske å ha lest om.

Men som sagt, jeg antar han har hatt dem hele helga når han har sovet i armene på ulike besteforeldre også, og ingen av dem har sagt noe i alle fall...

Skrevet

Min pustet også sånn. Ble så nervøs at jeg ringte barselavdelingen for å høre om det var normalt :) Mye man bekymrer seg for ja.

Skrevet

MYE man bekymrer seg for ja.

Min mann forsøker å forsikre meg om at dette er en baby, og at det derfor ikke er å forvente at han skial ha samme soverytme hver dag, likevel bekymrer jeg meg glatt for at han sover for lenge av gangen, for så noen timer senere å bekymre meg over at han ikke vil sove, og ialle fall ikke mer enn en time av gangen...

Når han da begynner å puste raskt på toppen av det hele... ja så blør jo mitt mammahjerte (eller, mine mammapupper renner....) av bekymring for den lille gutten min...

Skrevet

Akkurat slik puster min lille sjarmør også=)

Skrevet

Å bekymre seg for babyen er helt normalt:-)

Jeg hang over gutten min selv i starten for å sjekke at alt var i orden og gjør det litt fortsatt....

Nå skal du snart ha hjemmebesøk av helsesøster, tenker jeg (innen 14 dager, ike sant?). Da kan det være lurt å notere ned alt du lurer på slik at du kan få en god prat med henne (eller ham). Jeg syntes det var veldig fint å få henne hjem i ro og mak, hvertfal. Det ble mer ro over det en på barsel/helsestasjonen.

Skrevet

Vi har fått beskjed om at vi skal få helsesøster hjem ja, at h*n skal ta kontakt i løpet av en ukes tid for å avtale hjemmebesøket. Så det er nok en god ide å skrive ned ting vi lurer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...