Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Fant en pomeraniantispe til salgs for 30.000! Jeg vet de er dyre, men ante ikke at de er SÅ dyre! Men man tjener vel inn igjen pengene ganske kjapt. Er jo skikkelig god butikk det, å avle på pomeranian. Hm...
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Fant en pomeraniantispe til salgs for 30.000! Jeg vet de er dyre, men ante ikke at de er SÅ dyre! Men man tjener vel inn igjen pengene ganske kjapt. Er jo skikkelig god butikk det, å avle på pomeranian. Hm... ja de er ganske dyre og koster rundt 30.000 kr. har sett på de selv, før jeg valgte en annen rase. disse hundene får ikke mange valpene, og de er poppulære, derfor prisen. hvis du tenker deg å kjøpe en for å tjener penger syntes jeg du skal finne en annen butikk løsning. jeg har kjøpt meg en hund som også er veldig poppulær, men ønsker ikke å drive butikk med hunden min, barnet mitt. jeg skal ikke skal sette valper på henne for jeg orker ikke tenke på at jeg må gi de fra meg til fremmede mennesker jeg ikke vet hvordan vil behandle de. og for ikke å snakke om hvor glad man blir i de. å skille de fra moren og søsknene sine hadde jeg ikke klart. jeg diskriminerer ingen, og alle og enhver som gjør dette (med rett hensikt, og ikke pga pengene) gjør jo noe godt for oss andre som da får en sjans til å få en valp, men personlig hadde jeg ikke klart å gjøre dette selv, og da ihvertfall ikke butikk på ungen min. som jeg følte du rettet det mot. mitt råd er; sett deg inn i de ulike rasene. finn ditt behov. jeg fant en annen rase som appelerte mer til meg, ikke bare gjennom utseende men også som passet mitt behov og hva jeg ønsket meg i en hund. egenskaper, typiske gemytt og en hund som "gneldret" mindre. og en jeg kunne ta med på tur ut i skog og mark. litt mer matcho, og ikke fult så røytete mener ikke å være kvass her, men kanskje jeg missforstod deg (håper det) virket som om du var intr å investere i en slik hund for så å få valper og få penger. siden du brukte ordet butikk.. liker ikke dette ordet på levende vesener..
Gjest Piper Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Her finner du Pomeranian fra 19000- 30 000, og det ser ut som de fleste ligger rundt 20 000. Det er bare en annonse som har valper til 30 000. http://www.finn.no/finn/bap/all/result?&am...MAINCATEGORY=77 Men ønsker du å skaffe deg en hund for å tjene penger på den, så vil jeg være helt enig med gjest og si at du skal finne deg en annen butikk. Man bruker ikke hunder for å tjene penger,f or de er levende vesener.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Nei, vil ikke holde på sånn, selv om jeg har flere i vennekretsen min som driver blant annet opdrett av rasekatter og tjener bra på det(sier de selv). Tilbake til pomeranian; er de "gneldrebikkjer"? Røyter de mye? Vi har vurdert å skaffe oss en pomeranianvalp(til kos selvsagt) fra Sverige. Der er de mye billigere enn her til lands. Har sett de helt nede i 11.000,-
spezitas Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Nei, vil ikke holde på sånn, selv om jeg har flere i vennekretsen min som driver blant annet opdrett av rasekatter og tjener bra på det(sier de selv). Det er det største vrøvlet jeg har hørt... Hvem i huleste blir rik av å drive oppdrett av rasekatter om man ikke selger kattene for 20 000 kr? Jeg har iallefall gått i dundrene minus, og de fleste oppdretterne jeg kjenner også...haha.... Dette var dagens... Pomeranians var fine hunder da...måtte inn på linken for å se hvordan de så ut:)
girlypai Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Nei, vil ikke holde på sånn, selv om jeg har flere i vennekretsen min som driver blant annet opdrett av rasekatter og tjener bra på det(sier de selv). Tilbake til pomeranian; er de "gneldrebikkjer"? Røyter de mye? Vi har vurdert å skaffe oss en pomeranianvalp(til kos selvsagt) fra Sverige. Der er de mye billigere enn her til lands. Har sett de helt nede i 11.000,- ja jeg har hørt at de er "gneldre bikkjer" og røyter veldig mye. kanskje ikke så rart når de har den store pelsen som dessuten krever mye pelsstell, og gneldrer mye fordi minitiatyr hunder ofte gjør det. det er vel deres selvforsvarsmekkanisme. siden det meste er større enn en selv.. ikke vet jeg, men har hørt av mange andre som har hatt pomme. syns du skal google deg litt rundt på nettet, etter de forskjellige rasene. finn deg ut noen som du kanskje liker utseende på, og googl i vei.. så blir valget enklere når du sammenligner de enkelte egenskapsmessig. ble det ihvertfall for meg. det er jo personligheten og hvordan dyret er, som man forelsker seg i, og gjør de ti tusen ganger penere! og ikke en du absolutt ikke matcher med!
Frey Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 Tipper det er fargen som gjør denne dyrere enn andre, creme sobel er såvidt jeg vet ganske uvanlig. Men ja, de lager endel lyd - spisshunder gjør gjerne det. Mange små raser har også opprinnelig bruksområde som varslere, enten dette stammer fra jakt eller vakt, og mange små raser lager derfor mer lyd enn større raser.
Gjest Gjest_linn_* Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Tipper det er fargen som gjør denne dyrere enn andre, creme sobel er såvidt jeg vet ganske uvanlig. Men ja, de lager endel lyd - spisshunder gjør gjerne det. Mange små raser har også opprinnelig bruksområde som varslere, enten dette stammer fra jakt eller vakt, og mange små raser lager derfor mer lyd enn større raser. Pomeranian gneldrer ikke noe mer enn andre hunder. Det er bare det at når de er valper må de lære at de ikke får lov å gneldre, akkurat som større hunder. Det er her problemet ligger - det er mye lettere å sette på plass en større valp enn en liten pomme, fordi de er så små, og det er så lite å ta i. Pommene er en utmerket familiehund, dersom du lærer den rett og galt når den er valp :-) Og, pommene ser ikke sin egen størrelse, så de gneldrer ikke for å forsvare seg. Lykke til ! De er skjønne :-)
Frey Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Nå oppgir jo oppdrettere på sine sider at de kan være "løsmunnede" og det står i rasebeskrivelsen at de egner seg som vakthunder
la Flaca Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Pomeranian gneldrer ikke noe mer enn andre hunder. Det er bare det at når de er valper må de lære at de ikke får lov å gneldre, akkurat som større hunder. Det er her problemet ligger - det er mye lettere å sette på plass en større valp enn en liten pomme, fordi de er så små, og det er så lite å ta i. Pommene er en utmerket familiehund, dersom du lærer den rett og galt når den er valp :-) Og, pommene ser ikke sin egen størrelse, så de gneldrer ikke for å forsvare seg. Lykke til ! De er skjønne :-) Alle tyske spetzer har lav terskel for å bjeffe/varsle, det er jo det de er avlet for Men man kan til en viss grad lære dem at det holder med et par bjeff, istedet for gneldring som aldri tar slutt. Det gjør man selvfølgelig ikke med fysisk avstraffelse, så størrelsen på valpen har ingen betydning. Girlypie; mange hunder som har mye pels røyter faktisk desto mindre. De feller underulla en til to ganger i året (i løpet av noen dager) og ellers er det veldig lite hår som forlater kroppen. Pelsstellet kan også være forbausende enkelt, selv om det ikke ser sånn ut.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 Dette er da ingen hund, det er en rev! :gjeiper: Nydelig liten vovse.
Gjest Gjest_MEG_* Skrevet 3. august 2009 #12 Skrevet 3. august 2009 HEI! vil bare si at jeg gikk til anskaffelse av en liten pomeranianvalp i vinter, og har aldri angret! nydligere og smartere hund skal du lete lenge etter. klart, han bjeffer en god del, men jeg har ikke inntrykk av at det er veldig mye mer enn en hvilken som helst annen hund:) han elsker eierene sine mest av alt, og gråter altid en del når vi går fra han. elske å få kos og er utrolig lettlært! nesten for smart til å være hund noen ganger syns jeg! anbefales.
Gjest Pomoppdretter Skrevet 25. august 2009 #13 Skrevet 25. august 2009 Hei! Er inne på dette forumet for første gang. Her var det mye underlig å lese. Som oppdretter av pomeranian gjennom 17 år må jeg si at de fleste her mangler helt grunnleggende kunnskaper om både pomeranian og andre hunder. Det er også en stor misforståelse at man kan skaffe seg en pomeranian tispe og starte butikk. De som forsøker det vil snart oppleve at det er veldig mye som skal til og en masse utgifter som følger med det å drive oppdrett. Det er levende skapninger vi snakker om, det er mye som kan skje - og det skjer etter hvert en masse som både er vondt og vanskelig. En som vil være seriøs oppdretter - og det går jeg ut fra at man vil - har store utgifter til veterinær, forsikring, utstyr og mat, oppfølging og aktiviteter osv osv. Valper skal ikke bare ploppe ut og bli salgbare. De skal ha god oppfølging og skikkelig sosial trening. Valper skal til veterinær og få helseattest, vaksine, gjerne chipmerking, de skal ha markkurer og for av god kvalitet. Det er en stor jobb å få fram sunne og tillitsfulle valper som kan gi nye eiere mye glede. Man bør også lære seg mest mulig om hvordan hunder utvikler seg og hvilke behov de har, hvordan de kommuniserer og hvordan ta vare på helsen til hunden sin. Det er erfaring som man kan samle gjennom år, og heldigvis er det mye god litteratur å finne. Hunder skal ikke domineres eller behandles tøft, de skal elskes og lære ved positive metoder. Ikke kjøp billige valper som averteres på nettet. Det er mange som brenner seg på det. Det kan være hunder som har fått mangelfull oppfølging og dårlig for, det kan være syke hunder, det kan også være at det slett ikke er den hunden du trodde da du kjøpte den. Flere har fått hunder som var søte små valper, og som helt klart viser seg å være en helt annen type hund når de vokser til. Valpefabrikker i sydlige land og tidligere østblokkland sender en masse hunder til noen mennesker i Sverige, Danmark og Norge, hvor de videreformidles uten noen skikkelig registrering. Husk at en såkalt "registrering i Jordbruksvärket" bare er et arkiv over nr på micrchip, det har ingen ting med registrering og stamtavler å gjøre. Det er også svært useriøse oppdrettere i Norge, så vær forsiktig! Det er det beste rådet jeg kan gi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå