Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Hver gang vi er i Danmark elsker vi bearnaissausen deres...den er helt ulik den norske! Jeg er ute etter å finne en oppskrift på deres variant:) Vil bare si at jeg er ikke ute etter en norsk hjemmelagd oppskrift, da jeg lager dette selv. Men denne er annerledes på smak, og den er nesten helt hvit på farge i forhold til vår mer gule. Setter enormt stor pris på hjelp!
Gjest Fisk73 Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Har du prøvd Knorr sin? Den mener jeg er lysere i farge, og litt annerledes på smak enn Toro sin....
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Ja, har smakt den og. Men er ute etter hjemmelagd:)
Brunhilde Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Hjelp og hjelp, fru Blom, men jubii.dk er min gode venn når jeg lurer på ting fra nabolandet. Kanskje du kan finne en oppskrift på en av sidene i linken?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Hjelp og hjelp, fru Blom, men jubii.dk er min gode venn når jeg lurer på ting fra nabolandet. Kanskje du kan finne en oppskrift på en av sidene i linken? Tusen takk!:D
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Noen som vet mer? de fleste oppskrifter er på vanlig hjemmelaget og blir dermed lik den vi lager her i Norge. Den jeg er ute etter er altså mye mer hvit i fargen og smaker annerledes..og myyyye bedre :-D MÅ bare finne ut av dette hehe.
Brunhilde Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 (endret) Hvor har du spist denne sausen, og er du helt sikker på at det er bearnaise, og ikke noe helt annet? Endret 28. august 2008 av Brunhilde
Antoinette Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 Dette høres ikke ut som bernaisesaus i det hele tatt. Den skal være gul fordi den inneholder hele eggeplommer og den har en meget karakteristisk smak av bla. sjalottløk og estragon.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #9 Skrevet 3. september 2008 Hei dere:) JO, det ER bearnais.. jeg har spist den hver gang jeg er der nede og ved alle anledninger ser den og smaker den likt. Den er jo naturlig nok ikke helt hvit, men mer hvit enn vår. Og den er MYE bedre. Holder på å bli sprø av tanken på at jeg kun kan spise den der nede hehe. Om det kan hende de bruker et annet smør, eller i det minste klarner det først..er mulig
Brunhilde Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Du får kjøpe med deg en flaske av Jensen's Originale Bearnaise sauce neste gang du er i Danmark og se om den ligner, da.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #11 Skrevet 3. september 2008 Vet at de ofte i danmark bruker det som heter bearnaise essens, så da blir den helt annerledes. Har også sett noen som pisker ut denne essensen i en slags mayonnaise når de varmer det opp. Denne sausen er helt lys i fargen og smaker helt annerledes fra det som er original bearnaise.
Pludre Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 Her er en: Nem Hjemmelavet Bearnaise Sauce Glem alt om Knorr Bearnaise og lav den bedre selv. Det er slet ikke så svært Mængde/antal pers: 2½ dl. Ingredienser: * 2-3 tsk. frisk hakket esdragon * 6 peberkorn * 3/4 dl. hvidvinseddike * 2 finthakkede forårsløg * 3 æggeblommer * 125 g. smør Fremgangsmåde: Put esdragon, løg, peberkorn og eddike i en gryde, kog op, og lad simre indtil det er kogt ind til en tredjedel. Si væsken over i en ildfast skål - pres på esdragon og løg, så du får det hele med. Lad det køle helt ned Fyld æggeblommerne i væsken og stil den ildfaste skål i vandbad (simrende vand). Pisk til massen er lys og skummende. Put da smørret i lidt for lidt - men du stadig pisker! Saucen servere med det samme - evt. med lidt esdragonblade i.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #13 Skrevet 3. september 2008 Vet at de ofte i danmark bruker det som heter bearnaise essens, så da blir den helt annerledes. Har også sett noen som pisker ut denne essensen i en slags mayonnaise når de varmer det opp. Denne sausen er helt lys i fargen og smaker helt annerledes fra det som er original bearnaise. Takk! Kan det være dette som er løsningen tro?? ikke at de bruker essensen, for den bruker jeg selv når jeg lager hjemmelaget. Og takk til deg under som skrev inn oppskrift, men det er en vanlig oppskrift på hjemmelaget saus og det er det som sagt ikke:) Vet du mer om denne majonesen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå