angara Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Hei! Trenger noen gode råd fra dere nå... Jeg og sambo gifter oss på nyttårsaften - og begge to er klare på at vi vil ha en voksenfest. Altså har vi sagt ifra til alle at vi kun inviterer vår generasjon og oppover. Vi har ingen barn selv, og har ingen "nære" barn som vi har spesielle forhold til. Frem til i går har vi fått tilbakemeldinger på at de voksne ordner med barnevakt for barna sine, og noen synes til og med det er behagelig å få ha en voksenfest uten barna å passe på. I går kom en telefon fra noen i relativt nær slekt, som jeg svært gjerne vil at skal komme på festen, om at det ikke gikk an å finne barnevakt, og de var avhengige av å ta med seg barna, hvis ikke kunne de ikke komme. Det gjelder tre gutter i alderen 8 til 14. Det er mange dilemmaer knyttet til dette. Hva tenker de andre som har måttet finne barnevakt til sine, når de ser tre barn på festen likevel? Hva skal vi gjøre med dem? Jeg forklarte situasjonen til guttenes mor, vi diskuterte muligheten for å bruke dem til servering/ryddegutter. men uansett er bare de to eldste gamle nok, og alle er viltre og jeg kan ikke huske et eneste slektstreff uten at de har klanglet og det har endt i gråt og oppstandelse. Jeg sa at vi skulle prøve å løse dette, og at de måtte komme, og vi skulle finne på en løsning til barna. Men i mitt stille sinn er jeg svært usikker på hvordan dette kommer til å gå. Vi har invitert så mange vi mente vi fikk plass til i det lille lokalet, og det blir ikke så lett å plutselig få tre ekstra gjester. Vurderer å plassere dem på et bord på kjøkkenet... og kanskje ha en liten reise-tv der, eller noe slikt. Og noe snop og mat som de liker. Slik at de ikke flyr rundt eller bråker under middagen, eller velter gavebordet, eller lignende (minst en av dem har noe adhd-lignende). Jeg er veldig interessert i å høre om andre som har hatt barn på rundt 8-14 år med på bryllupsfesten, og hva de barna kan gjøre / hva man kan gjøre med dem.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 I utgangspunktet er jeg enig med deg i at barn ikke har noe i bryllup å gjøre, og at man må ta hensyn til brudeparets ønsker. Men når man bestemmer seg for å feire bryllup nyttårsaften syns jeg nesten det er litt snodig at du forventer at det skal bli enkelt å finne barnevakt for dem som har barn. Er ikke mange som ønsker å være barnevakt på en slik dag. Syns du bør være ærlig med foreldrene på hvorfor du ikke ønsker de tre guttene i bryllupet, så kan jo enten de være med på å finne en løsning for barna i lokalet, eller så må en eller begge av dem være hjemme. Syns også du kan si at det rett og slett ikke er plass til tre ekstra gjester rundt bordet.
Rosalie Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Signerer Mie. Ellers - har ikke dere noen mulighet til å ordne barnepass på stedet dere er? Da kan barna være med foreldrene oppover, og bli passetpå hotellet der foreldrene skal bo (hvis de er tilreisende, altså).
angara Skrevet 25. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2008 Takk for svar! I utgangspunktet er jeg enig med deg i at barn ikke har noe i bryllup å gjøre, og at man må ta hensyn til brudeparets ønsker. Men når man bestemmer seg for å feire bryllup nyttårsaften syns jeg nesten det er litt snodig at du forventer at det skal bli enkelt å finne barnevakt for dem som har barn. Er ikke mange som ønsker å være barnevakt på en slik dag. Neida, jeg forventer slett ikke at det er enkelt å finne en hvilken som helst barnevakt på nyttårsaften. Men de andre har løst det ved å sende barna til besteforeldre, søskenbarn eller andre familiemedlemmer som de feirer nyttårsaften med mens foreldrene er på fest. Nå er to av besteforeldrene til disse tre ungene bedt i bryllupet, og de andre bor på en helt annen kant av landet, så det er ikke så lett. Jeg har ikke lyst til å si nei til dem pga barna. Men heller prøve å finne den beste løsningen når de nå skal komme alle sammen... He he, bryllupsplanleggingen snudde plutselig fra salmer, kirkeprogram etc til aktiviteter for barn... Var ikke helt slik jeg hadde planlagt det, men det vil vel alltid komme uventede ting man må hanskes med.
angara Skrevet 25. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2008 Signerer Mie. Ellers - har ikke dere noen mulighet til å ordne barnepass på stedet dere er? Da kan barna være med foreldrene oppover, og bli passetpå hotellet der foreldrene skal bo (hvis de er tilreisende, altså). Hadde barna vært bittesmå kunne dette kanskje være en løsning. Men når de er gamle nok til å ha et forhold til nyttårsaften blir det litt rart å la dem være hos fremmede den dagen. Jeg ser ikke annen utvei enn at jeg må finne på et eller annet tilbud til dem, og gjøre plass til dem på en eller annen måte, på festen.
Rosalie Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Jaja, jeg hadde blitt sur om jeg måtte la mine ikke fikk være med på festen (jeg syns for øvrig barn har like mye i et bryllup å gjøre som voksne) og det viser seg at noen andre fikk ha med sine. Vil de ha barna hos barnevakt, klarer de å ordne det. Lenge til nyttårsaften enda!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 enig med innlegget over, som sier at det fortsatt er lenge til nyttårsaften, og at dette ikke burde være en umulighet... Men samtidig er jeg på din side med at jeg er enig i at barn ikke alltid har noe å gjøre i et bryllup. Men barna er da vitterlig så store at de burde klare å være alene på et rom med filmer, godteri etc? Kanskje du kjenner noen som er litt eldre enn de, som kan holde de med selskap? Les: oppsyn! En kusine, nabo, datter/sønn av kollega e.l?
Gjest Gjest_Brumle_* Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Vi skal heller ikke be noen barn, andre enn våre egne, har aldri vært i bryllup der folk har hatt med ungene, og ikke er det moro for dem å sitte så mye stille....hadde vi vært tante og onkel til noen hadde de helt klart blitt bedt også da. Men siden dette er nyttårsaften er det litt mer spesiellt syns jeg da, mange vil gjerne være med barna sine, og som andre nevner, kanskje littværre å få barnepass, selv om det ikke bør være umulig. Men, andre har færre å ta av også der. Vi skal ha to barnepiker der vi, hele dagen tenkte jeg, som følger med ungene når det trengs. Både i kirka og under middagen/kaffen. Når ungene blir lei av å sitte stille, kan de da ta dem med på et rom ved siden av hvor vi vil ha leker, tv etc...og så får de selvfølgelig være sammen med oss når de vil, men greit at disse jentene da følger med dem litt, tror det blir bra jeg. Kanskje dere kunne finne en nabojente eller noe som kunne tenke seg denne jobben?
Smusse Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Vi inviterte ingen barn i bryllupet vårt fordi vi ville ha en voksen-fest, og jeg er veldig glad for det i ettertid. Vi hadde en helt fantastisk bryllupsdag :rødme: I begynnelsen når vi hadde sendt ut ivitasjoner og folk skjønte at barn ikke ble invitert, fikk vi litt fornærmede tilbakemeldinger fra enkelte familiemedlemmer. Og noen sa det ble vanskelig å få barnevakt (vi sendte ut invitasjonene i mars og giftet oss nå i august). Skulle tro det var bra tid i forveien for å finne barnevakt og det viste seg jo også. For alle som hadde barn kom Vi stod på vårt og fikk den dagen vi ønsket oss :love:
msDelenn Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Vi har nå skrevet invitasjoner som sier at det er en "adult reception" etter kirken. Vi har mange barn i familien, men det ville ikke gå hvis alle kom med sine barn. Ville blitt 20 barn!! Men våre egne må jo være der. Syntes det var kjempe vansklig å skrive at det var en fest for voksne. Men det blir jo utrolig vansklig om det er mange småbarn løpende rundt og som drar i foreldres ben. Tro meg..jeg elsker barn. Men vil jo at denne dagen skal være rolig og spesiell uten at folk skal være bekymret. BLir spennende å se om noen bemerker seg dette....
angara Skrevet 26. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. august 2008 Sukk, dette er ikke så lett. Føler at folk blir misfornøyde uansett hva jeg gjør. Og vi ville jo ha en voksenfest! Det hadde vært litt lettere hvis de foreldrene hadde sagt at jeg ikke trengte å tenke på barna, de skulle passe på dem selv, og at de var klare over at dette var et voksenbryllup uten barneaktiviteter. Da ville jeg selv vært mer positivt innstilt til å ha dem der, tror jeg. Men når det blir min oppgave å finne på et opplegg til dem, og vi har jo ikke mye plass i det lokalet.... det er liksom ikke noe barnerom der... jaja. Kanskje noen andre melder avbud, da, slik at det blir bedre plass, og jeg kan få gjort plass til dem blant de voksne gjestene på middagsbordet? Så får jeg prøve å unnskylde meg/oss/dem så godt jeg kan til de andre gjestene som faktisk har ordnet seg barnevakt, slik at de ikke blir snurte over at det faktisk er noen barn der...
Gjest *Mim* Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Synes foreldrene til guttene er egoistiske. Hadde sagt til dem at det blir urettferdig overfor andre som kanskje har slitt for å få barnevakt. Kan en av dem komme, og den andre passe barna? Jeg hadde ikke satt særlig pris på å få tre viltre gutter i et voksenbryllup, nei. Vi hadde mange barn i bryllupet vårt, og det var riktig for oss. Vi leide barnevakt, og de hadde mulighet til å gå ut og inn som de ville uten å forstyrre oss voksne. Men da hadde vi også lagt opp til en sånn type bryllupsfeiring fra starten.
mamikk Skrevet 26. august 2008 #13 Skrevet 26. august 2008 Når de er i alderen 8-14 burde de jo egentlig klare å passe seg selv. Men skjønner jo at det kan bli litt stusselig på nyttårsaften. Vi har barn selv og jeg har en stor flokk med tantebarn, så blir naturlig for oss å invitere alle de. Men tror vi kommer til å sette ett klokkeslett for når de må hjem. har tenkt kl 2000. Alle de vil bo i samme hus, så vi ordner barnevakt og slikt på stedet.
Jade Skrevet 27. august 2008 #14 Skrevet 27. august 2008 (endret) Nå er to av besteforeldrene til disse tre ungene bedt i bryllupet, og de andre bor på en helt annen kant av landet, så det er ikke så lett. De har et halvt år på seg til å finne barnevakt. Selv om de andre besteforeldrene deres bor på andre siden av landet, så må de vel kunne feire nyttårsaften med dem? Det tar vel ikke et halvt år å reise dit - enten barna reiser dit eller besteforeldrene låner huset deres. Endret 27. august 2008 av Jade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå