Gå til innhold

Fotoideer

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Helenius

Hei!

Jeg lurer på om noen har erfaringer de vil dele når det gjelder ideer til bryllupsfotografering. Jeg har fotografert mye selv og har en del ideer, og det samme har forloveren min (som skal ta bildene) - men det utelukker jo ikke at andre har noen aldeles flotte ideer som vi ikke har tenkt på!

Location er:

Lite sted på sørlandet med små hvite trehus.

1 til 1 1/2 time

Noen ideer:

* standard portrett/helfigur/halvfigur

* Halvfigur av oss to som sitter på trappa til butikken

* crosse lysbildefilm (se f.eks. tredjeplassen i siste Ditt Bryllup)

* bilde bakfra: Jeg balanserer på et rekkverk mot sjøen mens brudgommen holder meg i hånda

* Bilde på en liten høyde, med utsiktstårn - vidvinkel med oss i et hjørne og skjærgården rundt.

* brudgommen og jeg kjøper pinneis i kiosken

* brudgommen og jeg mater hverandre med pinneis

* romantiske bilder ved en rosebusk

* vi kommer gående, pratende med hverandre ned hovedgata

Hm, dette var bare noen ideer. Vil gjerne høre hva andre har gjort og om det ble morsomt! God ide i et innlegg her ang. motlysbilde. Det må vi prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så veldig peiling på hvilke positurer man skal ta bilde i, men en ting jeg synes er veldig stilig og som jeg ville nevne var å ta bilder i bruntoner og hvitt... det blir nesten som svart-hvitt, men mere spennende syns jeg. Vet ikke hvor lettvint det er å få til selv, men det kan da ikke være så vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta bilde av brudebuketten alene, den visner jo, så det er fint med et skikkelig bilde av den. Vi tok også nærbilde av hendene våre, siden ringene kom på den dagen :) Husk å ta bilde av brudgom med og uten div plagg, for eksempel hatt og jakke deresom han har en stilig vest. Vi glemte det, og har ingen bilder av brudgom uten jakke. Kanskje bruden også har en cape eller liknende som det er greit å få bilder av både med og uten. Husk ellers å ta noen "vanlige" bilder, ikke bare spennende varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva med å ta bilde av selve gifteringene? Enten ha de på hånda eller ta av ringene å legge de på en stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men en ting jeg synes er veldig stilig og som jeg ville nevne var å ta bilder i bruntoner og hvitt... det blir nesten som svart-hvitt' date=' men mere spennende syns jeg. Vet ikke hvor lettvint det er å få til selv, men det kan da ikke være så vanskelig....[/quote']

Dette er ikke det spor vanskelig, jeg har gjort det mange ganger med barna mine. Nå husker jeg ikke hva filmen heter lengre, men gå i fotobutikken og spør etter sort/hvitt film som kan fremkalles i fargebad.

Det blir dr**stilig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva med å ta bilde av selve gifteringene? Enten ha de på hånda eller ta av ringene å legge de på en stein.

Vi tok bilder i Botanisk hage sist vi giftet oss, og på noen av bildene er det kun gifteringene, champagneflasken og ch.glassene som vises.

De ble lagt ned ved siden av noen blomster rett ved en bitteliten bekk

og det ble kjempflott!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å ta bilde av brudebuketten alene' date=' den visner jo, så det er fint med et skikkelig bilde av den. [/quote']

Jeg tror jeg har 30 bilder av bare buketten hjemme jeg og jeg er kjempeglad for det! Har kommet med dette tipset et annet sted her inne også, men kommer med det igjen.

Da vi kom på hotellet på kvelden brettet jeg ut kjolen min på gulvet, la buketten oppå og tok noen nærbilder. Kjempestilig. Eventuelt kan man jo også legge noen av mannens klær der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne glemte/eller om det var fotografen, å ta med brudebukketten på bildene. Det er jo litt tabbe spør du meg.

Ellers har jeg sett et morsomt bilde med forloverne tilstede, gutta header fotball til hverandre mens jentene fniser i bakrgrunn. Kjempeflott og orginalt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk noen artige bilder av venninnegjengen min og meg med brudgommen liggende på tvers i armene våre - det ble mye latter ut av det! (Spesielt da brudgommen lurte på om det ikke var mulig å få en drink mens han lå der...) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Hei igjen og takk for tips.

Svart-hvitt'en med sepiatone er fin, men jeg fremkaller gjerne svart/hvitt selv - og da kan man ikke bruke den filmen, fordi den må fremkalles i fargebad. Og så synes jeg egentlig at vanlig svart/hvitt er penere - men det er nå hver sin smak. Den andre filmen gir litt sånn gammeldags preg, og det kan jo være fint.

Vi skal tenke masse på det, jeg får ha en idedugnad med forloveren min!

Nå så jeg for meg et fint bilde: Om det blåser litt, kan vi ta et bilde der brudgommen står litt i bakgrunnen, mens jeg på en måte er på vei ut av bildet - og sløret blåser inn og man ser brudgommen gjennom det, på en måte.

Nei, nå må jeg slutte å planlegge sånt, det er jo mer enn to måneder igjen til bryllupet, og det kan være at jeg brekker beinet og går på krykker innen den tid - og da må vi jo tenke helt annerledes. For eksempel. Nei, huff, bank i bordet.

:Hehe:

Andre tips tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn
Svart-hvitt'en med sepiatone er fin, men jeg fremkaller gjerne svart/hvitt selv - og da kan man ikke bruke den filmen, fordi den må fremkalles i fargebad. Og så synes jeg egentlig at vanlig svart/hvitt er penere - men det er nå hver sin smak. Den andre filmen gir litt sånn gammeldags preg, og det kan jo være fint.

Kopierer du bildene dine selv også?

Da kan du jo tone dem, sepia eller annet, som du selv vil. Fordelen med det er at noen biler er finere i svart hvitt og noen i sepia! Ellers kan jeg anbefale nylonstrømpe for å softe bildene med!

Det ser ut som du har mange gode ideer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle velge album til vårt bryllup, tittet vi på forskjellige bilder. Et bilde var skikkelig stilig. Bruden står og titter ned i panseret på bilen med sin forlover. Mens brudgommen og hans forlover sitter litt lenger fremme og prater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helenius

Kopierer du bildene dine selv også?

Da kan du jo tone dem, sepia eller annet, som du selv vil. Fordelen med det er at noen biler er finere i svart hvitt og noen i sepia! Ellers kan jeg anbefale nylonstrømpe for å softe bildene med!

Det ser ut som du har mange gode ideer. Lykke til!

Å, jeg mente naturligvis at jeg kopierer dem også :oops:

Jeg har riktignok ikke tilgang til mørkerom for tiden, men innen bryllupet er jeg vel student igjen og kan melde meg inn i fotoklubben på Blindern nok en gang :wink:

Jeg aner ikke hvordan man toner kopiene, men takk for tipset - jeg skal jammen prøve å finne meg et toningskurs.

Og nylonstrømpe var jo kjempelurt! Du drar den litt ut foran objektivet, da, eller? sjennialt. Jeg har forsåvidt et sånn soft-filter til objektivet, men aner ikke om hun som skal ta bildene har, og hun bruker naturligvis sitt eget kamera.

Ellers kan man jo pusse et filter med sandpapir for å få stjerneeffekt på lyspunkter... Men det spørs om det er aktuelt. Jeg må tenke litt mer!

Nok en gang, takk for gode tips. Det med bilen og det med fotballen var veldig kult :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn
Jeg aner ikke hvordan man toner kopiene, men takk for tipset - jeg skal jammen prøve å finne meg et toningskurs.

Sepiatoning får du kjøpt, bildene tones etter at fremkallingen er ferdig (må skylles en stund etter fikseringen) og skylles godt etterpå. Det finnes også andre toninger å få kjøpt, de fleste skal blandes med vann og/eller kjemikalier du allerede har.

Og nylonstrømpe var jo kjempelurt! Du drar den litt ut foran objektivet, da, eller? sjennialt. Jeg har forsåvidt et sånn soft-filter til objektivet, men aner ikke om hun som skal ta bildene har, og hun bruker naturligvis sitt eget kamera.

Ja, det enkleste er å spenne den i en ramme og holde den under objektivet under eksponeringen. Beveg litt på den, så blir det dusere. Fordelen med å gjøre dette når man kopierer bilder framfor når man tar dem er at man kan leke med de forskjellige effektene og se bedre hva som passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...