fløtepia Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Jeg har en del gjeld og maaasse innkasso saker.. Saken er at nå har jeg bestemt meg for å ta tak i dette, noe jeg egenltig burde gjort for leeenge siden. Jeg satte meg ned i dag og åpnet regniger jeg før bare har lagt bort fordi at jeg vet at jeg ikke har råd til å betale dem uansett. Men i morgen skal jeg ta meg en ringerunde og forklare situasjonen og få nedbetalingsavtale slik at jeg slipper å bli gjeldsslave for resten av livet. MEN i og med at jeg bare har kastet bort regninger, og har byttet adresse så vet jeg ikke hvor mye jeg skyller. Er det noen som vet et sted man kan få opplysning om hvor mye man egentlig skyller, sånn alt i alt? Tar også gjerne i mot tips og råd fra andre om alt dette her.
Gjest 2844F5 Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Har dessverre ikke svar på det du spør om, men ville bare skrive at jeg synes du er kjempetøff som har bestemt deg for å ta tak i den økonomiske situasjonen din. Ikke skam deg fordi du mistet kontrollen, men vær stolt fordi du tar tilbake kontrollen!
Gjest Portis Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Var og er i samme situasjon. JEg ringte ALLE inkassobyråer jeg kunne spore opp, presenterte meg selv og lurte på om jeg hadde noe ubetalt gjeld hos dem. Siden jeg ikke har så god råd, og dermed ikke sjans til å betale ned så mye på en gang, så valgte jeg to inkassobyråer som jeg skulle betale ned hos först. Fikk diskutert ned noen tusenlapper (renter osv) som ble trukket fra, mot at jeg betalte ned gjelden. Fikk dem til å sende meg avbetalinger hver mnd, så jeg betaler 500kr pr mnd på begge inkassobyråene = 1000kr pr mnd. Dette vil ta meg ett år, og når jeg er ferdig med det, så tar jeg tak i to nye byråer. Lykke til da =)
Gjest sdsd Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Finnes ikke noe sentralt sted som har oversikt over all gjeld du har, nei. Men du har vel noenlunde oversikt over hvem du skylder noe? Eks. husleie, strøm, telefon, avis, trening, kredittkort etc etc. Begynn med dem, fortsett med alle inkassobyråer, som nevnt over her. Og ring posten og sørg for at riktig adresse er notert på deg/at omadressering blir ordnet. Lykke til!
fløtepia Skrevet 25. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2008 Var og er i samme situasjon. JEg ringte ALLE inkassobyråer jeg kunne spore opp, presenterte meg selv og lurte på om jeg hadde noe ubetalt gjeld hos dem. Siden jeg ikke har så god råd, og dermed ikke sjans til å betale ned så mye på en gang, så valgte jeg to inkassobyråer som jeg skulle betale ned hos först. Fikk diskutert ned noen tusenlapper (renter osv) som ble trukket fra, mot at jeg betalte ned gjelden. Fikk dem til å sende meg avbetalinger hver mnd, så jeg betaler 500kr pr mnd på begge inkassobyråene = 1000kr pr mnd. Dette vil ta meg ett år, og når jeg er ferdig med det, så tar jeg tak i to nye byråer. Lykke til da =) takk, det hjalp å høre :D det hørtes lurt ut å ta et skritt om gangen men fikk du stoppet regningene hos de andre inkassobyråene? slik at de ikke bare blir større og større for hver purring? jeg fikk også for et par måneder siden en regning som gikk så langt som til forliksrådet.. regningen ble 6000 kr dyrere en hva den var i utgangspunktet!! huffuamei.. nei, på tide å få orden! blir nok mye stress, men gud så herligt det blir når det er over.. ødelegger mye av hverdagen når du vet at du har mye gjeld. Kan dere nevne alle inkassobyråene dere vet om? så skal jeg ringe rundt til alle sammen, det var en lur ide for å få oversikt Takker for alle svar!! Dere skal vite at dere har allerede hjulpet meg mye, og gjør tanken på alt dette mye enklere:)
LvonB Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Her har du en haug med inkassobyråer: http://www.nettkatalogen.no/bransjelist/inkassobyr%E5/1.htm Noen av de mest kjente byråene er Lindorff og Intrum Justitia. Og her har du mange nyttige punkter når du har havnet i den situasjonen du er i nå: http://www.forbrukerradet.no/Publikasjoner...4/1023981620.19 Anbefaler deg å skrive et brev/mail der du forteller nettopp det du skrev i innlegget her; at du nå er klar for å rydde opp, men er usikker på hvor sakene dine er, og sende det til "alle" inkassobyråene. Da får du svar om de har sak på deg eller ikke. Lykke til!
fløtepia Skrevet 26. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2008 Takk så mye jeg har nå sendt en e-post til alle inkassobyråer som jeg kunne finne, så får vi håpe at det blir noe orden her i gården etterhvert de pleier vel ikke å være så vanskelige på dette med betalingsutsettelse og nedbetalingsplaner?
LvonB Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 de pleier vel ikke å være så vanskelige på dette med betalingsutsettelse og nedbetalingsplaner? Isåfall mener jeg de er useriøse, ettersom de ikke får noe mer igjen ved å gå gjennom forliksrådet der de også vil påløpe saken store saksomkostninger, så lenge betaler er villig til å gjøre opp for seg.
Gjest Portis Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Du kan evnt be sosialkontoret om hjelp. De kan hjelpe deg med å stoppe enkelte inkassoer slik at de ikke blir större (ikke alle, men noen). De kan også hjelpe deg med å få oversikt, og komme med råd og tips til fremgangsmåte. Vär forberedt når du ringer dem selv. Det lönner seg å ringe og ikke bare maile dem. Forklar situasjonen og få dem til å gi deg et tilbud. Mange er veldig medvillige til å kutte litt ned på gjelden, litt hjelper iallefall bedre enn ingenting. Ikke ta på deg for store delbetalinger, så finn ut på forhånd hvor mye du kan betale og spör dem om det er greit, da du ikke vil havne i samme situasjon igjen om at du ikke får betalt. Om du får en lösning på dette, så vär bestemt på å klare det. Om du ikke klarer å betale, så ring med EN GANG og forklar. Betaler du ikke, så har du sjeldent sjans til å få mulighet til å ordne opp igjen senere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå