Gjest Gjest_pia_* Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 jeg skal ha en hund, men vet ikke hvilken rase? jeg står i mellom cavalier king charles spaniel og pomeranian. har noen erfaring med en eller begge av disse rasene?
la Flaca Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Det eneste jeg vet om dem er at de er vidt forskjellige raser, men jeg har ikke førstehånds kunnskap om noen av dem. Cavalier har jeg bare hørt positive ting om. Den virker som mye hund for pengene. Sosial og vennlig innstilt mot fremmede mennesker og hunder, grei å trene og kan være med på alt. Pomeranian er en liten spisshund, med alt som følger med det. Ikke nødvendigvis så førerorientert til en hver tid, middels lett å trene og ikke en type som elsker folk uhemmet loiksom. Tror også det kreves litt mer for å få dem til å gå over ens med andre, særlig større hunder, men det er mulig jeg tar feil. Inntrykket mitt er at pomeranian har mer typisk miniatyrhund-oppførsel. (tenker særlig på fryktaggressjon). Men mulig det bare er fordommer. Tror jeg ville henvendt meg på www.canis.no var jeg deg.
Gjest Lilleulv Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Ingen av de rasene er noe for meg, men skulle jeg valgt ville jeg helt klart tatt cavalieren. pomeranian har jeg virkelig ikke sansen for!! Cavalieren virker som en grei og trivelig hund, for den som ikke er ute etter å drive med bruks..
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Vær så snill, ikke gå kun på utseende. men se hva ditt behov og hva du kan dekke av hundens behov. liker du å gå lange turer, eller gå i skog og mark er ikke pomme særlig noe for deg. gjør litt research om rasene før du kjøper. jeg tror cavalier er mer roligere og mindre hissige, og tåler litt mer herjing enn pommene. tror også som hun over her sa, at cavaliern er mer hengiven og lugn. tror ikke pommer er like begeistret for barn som cavaliern. ut fra det jeg har lest om miniatyr hunder. pommer har en tendens til å knekke ben kjappere enn andre hunder, krever mye pelsstell og røyter endel. pluss at de ikke liker mye eller høy snø. dessuten har de forskjellig gemytt og egenskaper, så syns du skal lese litt om dette før du bestemmer deg. Jeg gikk for en helt annen hund enn jeg ønsket i utgangspunktet når jeg leste om de forskjellige rasene.
Snuppeguri Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Hei! Jeg har hatt en cavalier og det er en utrolig flott hunderase. Valget falt på denne fordi vi ville ha en hund som ikke var så stor, ikke var NØDT til å ha 2 timers mosjon hver eneste dag samt at vi ikke ville sitte med børsten i hånda og jobbe med pelsen hver dag. Cavalieren er veldig sosial. Den er fornøyd med en kort tur hvis du tar det, samtidig kan den gå i flere timer hvis du ønsker det. Den er rolig og gir ikke så mye lyd fra seg. Den er ikke typisk småhund, altså "gneldrer" ikke. Ihvertfall gjorde ikke vår det. Den forguder deg som eier, og har tendens til å bli "fangbarn", noe som jeg bare syntes var koselig. Det som er negativt med cavalieren er at den er disponert for hjertefeil. Mener jeg har hørt at de blir kalt for "hjertehunder". Vår hund hadde hjertefeil, men fungerte fint likevel. Den fikk i tillegg epilepsi, men brukte medisiner for dette så det gikk også greit. Jeg anbefaler ihvertfall cavalier, men det avhenger jo veldig av hvilke kriterier du legger til grunn for å skaffe deg hund. Lykke til med valget ihvertfall
Gjest cavaliereieren Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Hei! Jeg vil også anbefalle Cavalieren, simpelhen fordi jeg selv har en av den rasen og er så uuutrolig fornøyd...! En annen ting, er ikke "pommer" veldig dyre da? undersøk i allefall nøye med de forskjellige oppdretterene og deres omdømme så skal nok alt med tanke på hjertefeil og kneleddsfeil kunne unngås til beste evne. Jeg har en fin flyt med tur/mosjon med min hund, noen dager går vi veldig laange turer og flere turer i løpet av dagen, andre ganger er vi kanskje bare ute i en halvtimes tid, og Cavalieren min er fortsatt veldig fornøyd. Dette med gneldring, er nok til en viss grad lyd på bikkja mi, men jeg tror faktisk ikke det kan kalles gneldring. Inne hos oss er han stort sett stille, bare reaksjoner på lyder som er "nye" som f. eks ulyd fra bil, sykkelbremser etc. Og det er lyder som hvis de gjentas, så reagerer ikke hunden på de lenger i med at de var jo ikke farlige. utendørs i bånd er det nok en del såkalt gneldring/vokting, men dette er det jo også mulighet for å plukke av hunden også. Jeg har bare faktisk ikke tatt det så utrolig nøye egentlig. (er ikke ofte han står ute i bånd fordi jeg har ikke ordentlig uteplass, og foretrekker heller å gå en tur med hunden istedet:) Det er heller ikke altfor stor jobb med pelsstell heller:) men det er seff en daglig jobb med støvsuging:P
Gjest Caya Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Måtte jeg velge hadde jeg valgt cavalier. Pommer koster skjorta og er små skjøre og gneldrete hunder. Cavelieren er snill og grei for det meste (så vidt jeg vet) men den har som nevnt disponert for hjertefeil. Jeg ville nok styrt unna på grunn av det. Det er utrolig trist å ha syke dyr.
girlypai Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 ja men alle raser har sine svakheter og har disponibelt for et eller anna, så jeg hadde heller da satsa på at hunden jeg plukket var frisk. det må da være ne mulighet å forsikre seg om dette før man kjøper hund. tenker da på veterinær kontroll med eventuelt røntgen sjekk eller lignende..? dessuten får jo ikke alle cavalierene dette. de virker som roligere hunder og mer tillitsfulle enn pommene. personlig syntes jeg de er litt arrogante i holdningene sine, og like barne kjære som feks cavaliern og andre hunder. jeg skal ikke skryte på meg all slags kunnskap her, men jeg vurderte en gang en pomme selv, inntill jeg leste endel om disse. derfor ble det heller en yorkshire terrier på meg utrolig trygg, rolig og tillitsfull hund som trenger moderat med mosjon. altså kan gå turer i skog og mark, men må ikke det heller. pluss at de er enkle å dressere og er ikke en typisk stresse og pese hund. (hatt en slik før, gurimalla hvor slitsomt det var!!) men det skal også sies at oppdretterene også viste seg å være ganske useriøs og vi fikk hunden levert med gammelt urin, separasjonsangst (fordi den var allene hele dagen og fikk ikke nok omsorg osvovs) da var jeg liten når vi fikk denne hunden. så tenk også på seriøse oppdrettere hvor du kan besøke hunden i hjemmet. se ann forholdene og hvordan de er med hunden, og hvordan hunden oppfører seg. det er ikke forpliktende å bare dra å se. det er et viktig valg at du føler at dette er hunden for deg! det er ikke alle hunder og eiere som føler en klar connection! dette var jeg veldig klar på nå, og bevist på nå som jeg skulle ha hund på nytt. deilig med en trygg, lydig, tillitsfull hund som ikke stresser eller peser.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Cavalier er en herlig rase. Har hatt en gutt i snart sju år nå. Vanvittig snill hund, kjempesosial og tålmodig (funker veldig bra med barn). Sprek, men likevel ingen hund som krever masse mosjon. Rolig, ingen gneldring, ikke aggresiv i det hele tatt. Helt ok nivå i forhold til pelsstell/røyting, altså verken av de beste eller verste sånn sett. Nydelig rase, virkelig å anbefale.
Gjest Lilleulv Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Valg av oppdretter er viktig. Sjekk helsehistorien til foreldrene, besteforeldrene og tidligere kull
Lubbe Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 Pomeranianene er litt hissige da, men de jeg kjenner er veldig kosete også faktisk... Og de KAN gå turer de og! Jeg har en venninne som har trent sin pomeranian til å gå blodspor liksom, sammen med deres to andre veldig store hunder... Vet ingenting om cavalier da...
pittie Skrevet 29. august 2008 #12 Skrevet 29. august 2008 Venninnen min har to pomerianer og en briard. De går kjempe fint ilag. Men de er ganske hissige ja. Bjeffer og hauker. Disse to er kjempe kosete men skeptiske til fremmede og bjeffer gjerne på dem. Late og kosete men forferdelig aktiv på en og samme tid. Og ja, de elsker å gå turer de og
Gjest birte Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Jeg ville virkelig valgt pomeranian. det finns mange gode oppdrettere som driver med oppdrett av pomeranian. Jeg kjenner blant annet ei jente, Belinda, hun har noen veldig fine hunder. og de er svært intelligente. Den ene hunden hennes Toby, kan mye triks og han bjeffer lite. Oppdrettet heter Bellaklein eller Bella klein s aner ikke... Hun har noe som bjeffer litt mye og, men det kan man lære de å ikke gjøre.. om du vil se noen fine bilder kan du gå på www.bellaklein.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå