Gå til innhold

Hjelp til å skjønne oppskrifta til Ballband kluter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet oppskrifta til Ballband kluter, men problemet er det at jeg ikkje skjønner den helt....

Her er den norske versonen:

To farger. A = mønsterf., B = bunnf.):

Legg opp 45 med farge A.

Rad 1(retten): Strikk rett over alle maskene.

Rad 2: Strikk vrang over alle maskene.

Rad 3: Bytt til farge B. 4 r, flytt 1 m over til h p, *5 r, flytt 1 m over til h p* gjenta fra * til det gjenstår 4 m på p, 4 r.

Rad 4: 4 r, ta garnenden til forsiden av arb (gf), flytt 1 m over til h p, ta garnenden til baksiden av arb (gb), *5 r, gf, flytt 1 m over til h p, gb*, gjenta fra * til det gjenstår 4 m på p, 4 r.

Rad 5: 4 vr, gb, flytt 1 m over til h p, gf, *5 vr, gb, flytt 1 m over til h p, gf*, gjenta fra * til det gjenstår 4 m på p, 4 vr.

Rad 6: Gjenta rad 4.

Rad 7: Bytt til farge A og strikk r over alle m.

Rad 8: Strikk vr over alle m.

Rad 9: Bytt til farge B. 1 r, flytt 1 m over til h p, * 5 r, flytt 1 m over til h p*, gjenta fra * til det gjenatår 1 m på p, 1 r.

Rad 10: 1 r, gf, flytt 1 m over til h p, gb, *5 r, gf, flytt 1 m over til h p, gb*, gjenta fra * til det gjenstår 1 m på p, 1 r.

Rad 11: 1 vr, gb, flytt 1 m over til h p, gf, *5 vr, gb, flytt 1 m over til h p, gf*, gjenta fra * til det gjenstår 1 m på p, 1 vr.

Rad 12: gjenta rad 10.

Gjenta disse 12 radene 5 ganger, eller til ønsket lengde, avslutningsvis gjentas rad 1 - 8, før det felles av.

Og her er likten til den engelske:

http://www.canadianliving.com/crafts/knitt...d_dishcloth.php

Det jeg ikke skjønner er hva det menes med:

"flytt 1 m over til h p"

"ta garnenden til forsiden av arb (gf), flytt 1 m over til h p, ta garnenden til baksiden av arb"

Kan noen forklare dette på en lett måte for meg, så hadde det vært heeeeeeelt supert!?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Det jeg ikke skjønner er hva det menes med:

"ta garnenden til forsiden av arb (gf), flytt 1 m over til h p, ta garnenden til baksiden av arb"

Kan noen forklare dette på en lett måte for meg, så hadde det vært heeeeeeelt supert!?

Du tar garnet som du strikker med fram foran arbeidet, så tar du en maske løs over fra venstre til høyre pinne uten å strikke den, og tar garnet bak igjen. Resultatet er at du har laget en løkke rundt masken du flyttet fram og tilbake.. Hjalp det? :)

"flytt 1 m over til h p"

Du stikker høyrepinne inn i masken som for å strikke vrang, men strikker den ikke, du bare flytter den til høyre pinne

Endret av wind-up bird

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...