Gå til innhold

Hjemmelaget brød

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter økonomisk for tiden, og da jeg bor på en liten plass er det ikke mulig å få tak i billige brød for en femmer, og jeg "ruinerer" meg på å kjøpe kneipbrød til 22 kr stykket...

Nå har jeg på heving 2 brød, laget av ferdig pose, kornbrød tror jeg det var. Men det er sikkert enda billigere å bake egne brød fra grunnen av? Og da kan man samtidig bake dem sunne, er vel for mye sukker og fint mel både i kjøpebrød, og ferdige melblandinger. Er jo opptatt av at ungene skal få i seg sunn kost også...

Kan sikkert søke på nett etter oppskrifter, men tenkte jeg kunne etterlyse oppskrifter her, er så greit når ting er utprøvd :) Så, er det noen som har oppskrifter til inspirasjon, gode, sunne, enkle og billige!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager egentlig mest rundstykker, men regner med du kan lage brød med utgangspunkt i denne oppskriften på 16 rundstykker:

800 gram fint hvetemel

400 gram grovt sammalt hvetemel

(eller halvt om halvt med fint og sammalt, eller endel sammalt hvete kan erstattes med havregryn, hvetekli eller grovt rugmel f eks)

ca 1/2 liter lunkent vann

1 pose tørrgjær

ca 1 ts salt

3 ss god olivenolje(blir bedre holdbarhet av mer olje)

Jeg pleier å variere mengden av fint mel vs andre melsorter avhengig av hva jeg har og hva jeg har lyst på. I tillegg er det godt med solsikkefrø, gresskarkjerner etc i, og jeg har også hatt i oliven, soltørket tomat og urter (timian, rosmarin). Usikker på hvor lenge jeg steker dem faktisk, lurer på om det er ca 20 min på f eks 180 grader, og om du lager brød må de jo steke lengre.

Ellers kan du jo ha i rester av melk, rømme og endel andre meieriprodukter, og poteter... Om du sørger for å ha i hvert fall fint og sammalt hvetemel tilgjengelig, i tillegg til rug og kli, og selvsagt tørr- eller ferskgjær, kan du bake brød når som helst... Ca halvparten av melet bør være fint hvetemel, eller du kan kjøpe glutenmel i helsekostbutikk om du vil bruke overveiende annet mel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...