*trulta* Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Jeg sliter økonomisk for tiden, og da jeg bor på en liten plass er det ikke mulig å få tak i billige brød for en femmer, og jeg "ruinerer" meg på å kjøpe kneipbrød til 22 kr stykket... Nå har jeg på heving 2 brød, laget av ferdig pose, kornbrød tror jeg det var. Men det er sikkert enda billigere å bake egne brød fra grunnen av? Og da kan man samtidig bake dem sunne, er vel for mye sukker og fint mel både i kjøpebrød, og ferdige melblandinger. Er jo opptatt av at ungene skal få i seg sunn kost også... Kan sikkert søke på nett etter oppskrifter, men tenkte jeg kunne etterlyse oppskrifter her, er så greit når ting er utprøvd Så, er det noen som har oppskrifter til inspirasjon, gode, sunne, enkle og billige!
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Jeg lager egentlig mest rundstykker, men regner med du kan lage brød med utgangspunkt i denne oppskriften på 16 rundstykker: 800 gram fint hvetemel 400 gram grovt sammalt hvetemel (eller halvt om halvt med fint og sammalt, eller endel sammalt hvete kan erstattes med havregryn, hvetekli eller grovt rugmel f eks) ca 1/2 liter lunkent vann 1 pose tørrgjær ca 1 ts salt 3 ss god olivenolje(blir bedre holdbarhet av mer olje) Jeg pleier å variere mengden av fint mel vs andre melsorter avhengig av hva jeg har og hva jeg har lyst på. I tillegg er det godt med solsikkefrø, gresskarkjerner etc i, og jeg har også hatt i oliven, soltørket tomat og urter (timian, rosmarin). Usikker på hvor lenge jeg steker dem faktisk, lurer på om det er ca 20 min på f eks 180 grader, og om du lager brød må de jo steke lengre. Ellers kan du jo ha i rester av melk, rømme og endel andre meieriprodukter, og poteter... Om du sørger for å ha i hvert fall fint og sammalt hvetemel tilgjengelig, i tillegg til rug og kli, og selvsagt tørr- eller ferskgjær, kan du bake brød når som helst... Ca halvparten av melet bør være fint hvetemel, eller du kan kjøpe glutenmel i helsekostbutikk om du vil bruke overveiende annet mel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå