Gå til innhold

Hvor mye penger gir man til søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger gir man søsken i konfirmasjonsgave?

Er 500 greit?

Er 500 greit selv om man har "råd" til mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var lite, spesielt om man har råd til mer.

Skrevet

Jeg var student og gav gave til 1500. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg gitt mer.

Skrevet

Er man ung og selv går på skole synes jeg 500 kr er helt greit å gi i konfirmasjonsgave. Da min yngre søkter ble konfirmert gikk jeg på skole og hadde ikke penger. Hun fikk en gave kjøpt i utlandet på skoletur. Hun fikk altså ingen penger fra meg.

Skrevet (endret)

Jeg gav 500kr og min samboer en gave på 500, slik at det var en verdi på ca 1000 til sammen, og vi skrev at begge deler var fra oss på kortet.. Studenter da begge to.

Jeg har forresten tre søsken, det teller kanskje også litt på hvor mye man gir til hver enkelt?

Endret av Aja
Gjest Snart 42
Skrevet (endret)

Jeg synes dette kommer veldig an på hvor gammel giveren er. Søsken er ofte ikke så mye eldre (eller yngre!) selv og har da sannsynligvis økonomi deretter. F.eks. synes jeg at kr. 500,- i gave/verdi av gave fra søsken på 16-20 år som selv går på skole er mer enn nok. For litt eldre søsken som kanskje har mer inntekt synes jeg et sted mellom 500,- og 1 000,- er passe.

Ellers så har jeg inntrykk av at hva konfirmanter får i gaver/penger (spesielt fra slekt/familie) varierer veldig fra familie til familie. Dette husker jeg fra mine egne unger var konfirmanter. Det var store forskjeller i f.t. hva de forskjellige i vennekretsen fikk. Kan derfor være litt vanskelig å sammenligne.

Endret av Snart 42
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg var ikke klar over at 500 kr var lite. Synes dette er veldig opp til giver jeg, man jo ikke gi mer selv om man har råd til det.

Skrevet

Ger verkligen syskon PENGAR till varandra vid konfirmation?

Jag är bara okunnig och kommer kanske från en annan kultur med gåvor... men gör man det?

Från vem kommer dessa pengar när syskonen fortfarande är barn? Föräldrarna? Egna sparpengar?

Jag tänker mig en familj med tre syskon med två år emellan. Säg 11, 13 och 15 när den äldste konfirmeras och

15, 17 och 19 när den yngste gör det. Nej jag tycker det låter absurt. Om man däremot är 10 år äldre än sitt syskon som konfirmeras och tycker att det ska uppmärksmamas, varför inte köpa en GÅVA i stället? En resväska, ett smycke eller ett par fina7moderna skor som konfirmanten gärna vill ha och ta en shoppingtur tillsammans?

Skrevet

Jeg må opplyse at jeg er mye eldre enn min bror, og var 24 år da han ble konfirmert. Av meg og min daværende samboer fikk han altså for omtrent 1500 kr, og det var noen bøker i pen innbundet utgave som han ønsket seg, pluss litt penger.

Da jeg ble konfirmert var min bror 6 år, og jeg fikk kaketine som han neppe hadde handlet selv.

Skrevet

Min bror som er 21 år yngre enn meg fikk 1000,- til konfirmasjon, det samme får mine nieser og nevøer.

Ungene mine får også 1000,- til konfirmasjon av sin bestefar, så i min famile er dette en grei sum.

Skrevet

Her gir vi 500 til søskenbarn, så synes det hørtes litt lite ut ja... Tanter og onkler gir 1000.

Skrevet

Med så pass med pengar förstår jag faktiskt varför 15-åringar vill konfirmeras... jag är bara grön på området då jag inte haft någon i min lilla familj som konfirmerats.

Skrevet
Med så pass med pengar förstår jag faktiskt varför 15-åringar vill konfirmeras... jag är bara grön på området då jag inte haft någon i min lilla familj som konfirmerats.

Det er vanlig tradisjon å gi penger, ja. Til og med naboer og foreldre til venner gir 50-100 kr. Trur jeg fikk ca 20 000 totalt, og det er drøye ti år siden. Så får mange bunad av foreldre, og masse sølvtøy.

Skrevet

Da min sønn konfirmerte seg, fikk han ikke penger av sin søster (som er 2 år yngre), heller ikke vi foreldre ga henne penger som hun kunne gi til sin bror.

Men hun hadde spart opp til konfirmasjonsgave på egen hånd, og ga en gave til rundt 250-300 kr.

Hun kjøpte noe hun ønsket å gi ham, noe som var et minne fra dagen, og som hun ønsket å betale selv! Gaven skulle være fra henne, og ikke fra familien, eller en gave som vi foreldre hadde betalt.

Jeg tror faktisk det var den gaven konfirmanten var mest glad for!

Poenget er at det er ikke størrelsen på gaven som har den største betydningen, men meningen bak.

Hvis en gave til 500 kroner, eller en sjekk på 500 kroner er det giveren ønsker å gi, så er dette en kjempeflott gave fordi det kommer fra hjertet.

2000 gitt halvhjertet gleder kanskje konfirmantens bankkonto, men gleder ikke hjertet.

Skrevet

Jeg synes 500kr var en god del jeg da :P Men det kommer vel an på situasjonen som noen har nevnt. Jeg kunne ikke gitt noe mer enn 500kr til mine søsken selv om jeg er 22 år. Regner med konfirmanten blir fornøyd uansett jeg :)

Skrevet
Med så pass med pengar förstår jag faktiskt varför 15-åringar vill konfirmeras...

Du tenker nok det samme som mange andre. Om det hadde blitt slutt med å gi gaver, og særlig penger, til konfirmasjonen så hadde nok langt færre blitt konfirmert.

Skrevet

Jeg gav ikke mine søsken penger! Noe sånt har jeg aldri hørt om... Penger fikk vi av naboer o.l, fikk gaver fra de fleste i familien. De jeg fikk penger fra (familie) fikk jeg ca 500 kr fra. Nå er dette nesten ti år siden, men jeg synes allikevel at 500 kr fra søsken var mye!

Ville nok heller kjøpt gave hvis jeg skulle ha kjøpt noe....

Skrevet

min kjære lillesøster skal konfirmere seg til våren og jeg skal da gi henne 3500++. jeg er nesten 20 år eldre enn henne. men grunnen til dette er at mamma ikke kommer til å gi så mye pga sykdom og fordi jeg ser at trenden med konfirmasjon er pengene.pappan hennes har ikke så veldig god råd heller. veldig feil å gjøre men jeg vil ikke at min lillesøster dagen etter konfirmasjon ikke vil si at hun ikke fikk like mye som de andre i klassen osv. dessuten så vasker og rydder hun hos meg pga veeldig lange arbeidsdager. så jeg vil gi henne en ekstra oppmerksomhet på dagen hennes :) men tror ikke det er så vanlig at søsken gir pengegave hvis de ikke er så veldig mye eldre. da stesøsteren til samboer konfirmerte seg for to år siden gav vi tilsammen 3000.

Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg ga noe fra gullsmeden, kostet 2500,-m nen mor sponset meg med 500,- av de. Jeg er endel endre enn søsteren min, men var i en dårlig betalt jobb på den tiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...