Modic Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Hei!! Jeg er ny her inne, og vet ikke om emnet er tatt opp tidligere. I så fall må dere bære over med meg! Jeg er 32 år, samboer /forlovet med en mann som har to barn. De er 6 og 8 år gamle, og de bor hos oss. De ser kun mammaen sin 4 dager i måneden. Siden barna bor hos oss, hender det ofte at jeg skal ringe og gi beskjeder som gjelder barna; til skole, SFO, andre foreldre, osv. Jeg bruker ofte ordet "stemor", som "Hei, det er Kari Hansen som ringer, stemor til Ole Olsen". Dette fungerer jo greit nok. (Vi har foreløpig ikke samme etternavn, slik at en presentasjon er nødvendig.) Men: verken jeg eller barna er glade i ordet stemor!! Kan man bruke noe annet som er beskrivende, men litt mer koselig? I alle fall når det gjelder i andre sammenhenger enn de veldig "offentlige"? Reservemor har jeg også brukt noen ganger, men er ikke helt fornøyd med dette heller. Jeg må legge til at dette overhodet ikke er noe stort problem for oss, men at det hadde vært artig å høre / lese hvilke ord dere andre bruker!
Gjest Piper Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Jeg syns bonusmor er fint, og vi bruker bonusfar her i huset.
Polly Ester Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Tror det er ganske vanlig å bruke ordet bonusmor og bonusfar, jeg...
Wildy Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Bonusmor synes jeg er en god beskrivelse. Stemor ( og stefar) høres litt fjernt og kaldt ut for meg. Er nok grundig merket av for mye eventyr som liten...hehe....
Gjest Gjest_Calvin 1_* Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Hva med å bruke ditt eget navn og samboer til pappan til barnets navn? Offentlig som kontorer og skoler bruker sjeldent verken stemor eller bonusmor...
Gjest Pet Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 Jeg hr aldri hørt om bonusmor før og hadde ikke skjønt hva vedkommende hadde ment. Ihvertfall ikke på telefonen. Synes stemor er er helt greit ord, jeg.
Supramundane Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Jeg har heller aldri hørt noen bruke bonusmor. Jeg kaller min stemor for Mette-mor, men jeg ser jo at den ikke fungerer helt på telefonen heller.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 " Hei det er xxxx xxxxx , bonusmoren til xxxxxxx" . Synes det høres merkelig ut å presentere seg på den måten, hvis det absoultt må være noe annet enn stemor, kanskje ekstramor?
Supramundane Skrevet 24. august 2008 #10 Skrevet 24. august 2008 Må bare legge til at jeg ikke føler at stemor er et negativt ladet ord. For meg føles det helt OK å evt skulle brukt det.
Mamma1 Skrevet 24. august 2008 #11 Skrevet 24. august 2008 Jeg har aldri hørt ordet bonusmor før, så det tviler jeg på at alle forstår--
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #12 Skrevet 24. august 2008 Er ikke stemor greit å bruke i denne gitte situasjonen da? Så kan heller bruke bonusmamma, ekstramamma eller annet hjemme?
Helen Skrevet 24. august 2008 #13 Skrevet 24. august 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #14 Skrevet 24. august 2008 Jeg hadde ikke hørt om bonusmor/far før jeg leste denne tråden... Min halvsøsters stefar kaller seg stepappa, han syns det er greit, folk skjønner hva han mener, og det er ikke like stramt som stefar.
Pusemor Skrevet 25. august 2008 #15 Skrevet 25. august 2008 Man kan kanskje ikke bruke dette i det offentlige, men jeg liker ordet "plast-mamma" godt da. He he. Ellers bruker mine "ste-barn" navnet mitt eller ekstra mamma. Funker helt greit.
Gjest StoreSky Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Vi bruker bonus-foreldre som uttrykk. Men barna bruker navnet til personen det gjelder. (bruker bonus mamma/pappa for å forklare relasjonen til andre)
Minni-Mus Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 Jeg brukte stemor om meg selv i slike situasjoner som du beskriver. jeg er XXX stemor til XXX. Fungerte helt greit.
Gjest Marillia Skrevet 25. august 2008 #18 Skrevet 25. august 2008 Bonusmor var et nytt ord for meg, jeg har derimot lest at flere her inne omtaler stebarn som bonusbarn. (Hvilket jeg synes er veldig hyggelig)
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #19 Skrevet 25. august 2008 Jeg synes stemor er en god og nøyaktig beskrivelse. Det viktigste må være at folk skjønner hva man mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå