Klematis Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Skal til legen i morgen og har tenkt å fortelle ham at vi skal starte prøving om noen måneder og at jeg har noen bekymringer rundt sykluser osv. Kan normalt en allmennlege nok om dette til å vite hvilke blodprøver og sånn som bør tas? Eller har de fleste en egen gynekolog de går til? Jeg har alltid tatt alle GU hos fastlegen min, jeg. Også når jeg fikk satt inn spiral (men det var helt forj**lig vondt, så kanskje det hadde vært bedre å gå til noen som gjorde det litt oftere...) Finnes det i det hele offentlige gynekologer? :klø: Må man isåfall bli henvist fra fastlegen? Og er det da samme egenandel som hos normal lege? Er helt grønn her...
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Det finnes offentlige gynekologer, ja. Man må vel ha henvisning fra fastlegen. Forhåpentligvis kan legen din vurdere om han har kompetanse til å ta de testene og undersøkelsene du mener du trenger, men det er sikkert lurt å finne litt info på egenhånd så du vet hva du bør forvente.
Strix Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Egenandelen hos en offentlig gynekolog i den forstand er vel rundt 200,- eller noe sånt. Husker ikke riktig ettersom jeg har frikort. Du må ha henvisning fra legen din første gangen. Etter at jeg kom i gang med utredning hos min gyn. trengte jeg ikke lengre henvisninger. En dyktig gynekolog kan nok gjennomføre en del uundersøkelser bedre enn en vanlig allmennlege. Men en god fastlege som kjenner deg kan nok hjelpe deg et godt stykke på veg. Er jo bare å høre med fastlegen hva h*n kan hjelpe til med. Spørs vel om legen din vil begynne med å ta blodprøver av deg før du har begynt å prøve. Men det kommer vel helt an på legen og hvordan h*n arbeider
Humleblomst Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Flere venninner av meg har fått beskjed om at de må være prøvere en periode før de kan få utredning angående fruktbarhet. I de tilfellene jeg har hørt om var det snakk om å være prøver i et år først når de ikke hadde noen spesifikk grunn, og en som hadde vært utsatt for feilbehandling på sykehus og dermed hadde x% sjanse for å være steril på grunn av det, måtte ha vært prøver i 6 mnd for å undersøkes. Tenkte bare å nevne det. Men snakk med legen din om bekymringene dine uansett, bare vær forberedt på at du kan risikere å måtte vente.
Mirabella76 Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 (endret) Eg fekk henvisning til gynekolog pga ein cyste på den eine eggstokken, og då betalte eg kun ein liten egenandel. Viss du ønskjer utredning før du har starta prøvinga, så får du nok ikkje nokon henvisning til gynekolog frå fastlegen din. Så om du ikkje vil venta med å få utredning til etter at du har prøvd å bli gravid i ca 1 år, så anbefaler eg deg å kontakta ein privat gynekolog! Då får du utredning med ein gang. Sidan eg allerede var henvist til gynekolog pga cysten, nytta eg sjansen til å be om ein sjekk av eggstokkar og livmor - sidan me nettopp hadde starta prøvinga då eg var der. Og gynekologen mistenkte faktisk PCO, til min store overraskelse. Så då fekk eg tatt ein del blodprøvar + sjekk av eggledarane mine. Altså fekk eg starta utredninga før me hadde prøvd særlig lenge - men det var jo fordi gynekologen mistenkte at noko var gale. Etter litt over 1/2 år som prøvarar, ga gynekologen min meg resept på pergo - fordi eg sa at eg ønskte det. Men eg måtte først venta ein syklus med å starta på tablettane, for eg skulle ta nye blodprøvar først, for å sjekka om eg hadde eggløysing av meg sjølv eller ikkje. Heldigvis vart eg gravid heilt av meg sjølv, i syklusen før eg skulle starta på hormontablettane. På grunn av at eg allerede var inne i systemet, og var henvist til gynekolog pga cysten eg hadde - så fekk eg sjansen til å starta utredninga tidlegare enn det som er vanleg, når ein går gjennom fastlegen. Men hadde eg ikkje tilfeldigvis hatt ein gynekolog på den tida me starta prøvinga, så hadde eg garantert kontakta ein privat gynekolog for å få sjekka opp om alt såg bra ut med meg! For eg var 31 år gammal då me starta prøvinga, og hadde ønska meg barn i veldig mange år allerede - så eg hadde rett og slett ikkje orka tanken på å måtte prøva i eit heilt år, før eg fekk muligheten til å få ein sjekk av forholda "der inne"! Endret 24. august 2008 av Mirabella76
Klematis Skrevet 25. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2008 Jeg er også 31, men har ikke gått å lengtet etter baby i mange år. Men nå når vi endelig har bestemt oss, så vil vi jo at det skal skje litt fort Var hos legen i dag (mest pga noe annet). Da jeg sa at vi hadde tenkt å begynne å prøve over nyttår foreslo han at vi tok en blodprøve av alle disse syklushormonene for å se hvordan det sto til. Så det var jo bra Egentlig så hadde jeg jo håpet at han skulle foreslå innvendig UL for å sjekke at alt så OK ut, men etter jeg begynte å tempe og det ser ut til at jeg faktisk har eggløsning så ble jeg litt mer beroliget. Og eventuell PCOS vil vel også bli påvist (eller kan hvertfall se en mistanke) med en slik hormontest?
Littlebird Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Man trenger hverken gynekolog eller fastlege i utgangspunktet, man kan også velge å gå bare til helsestasjon/jordmor. Det er heller ikke nødvendig å ta GU før/under graviditet, selv om noen leger anbefaler det. Flere jordmødre jeg har snakket med anbefalte faktisk å la være GU etter man har blitt gravid. Det var imidlertid en stor lettelse for meg, som hadde sett for meg flere slike undersøkelser.. Det var visst tidligere man pleide å gjøre dette alltid. Så bra at legen din har sjekket at det står bra til.. 31 år er jo fortsatt ganske ungt, så det er jo stor sannsynlighet for at dette skal ordne seg... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå