Gjest Gjest_Kløna_* Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Si at det i en annonse står disse tallene: Fellesgjeld 120 000, Felleskostnader 2500, Prisantydning 1.200 000 betyr felleskostnader at dette er det man må betale fast hver måned, i tillegg til avdraget på lånet? Må jeg ta de 120 000 i betraktning også? Hvor mye egenkapital må man minst bidra med for å kunne kjøpe denne leiligheten? Si at jeg har råd til å betale 7000 kr. i måneden på bolig, vil jeg ha råd til denne leiligheten? Er det andre ting (utgifter) jeg bør se etter i sånne annonser?
gjest*ts* Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 (endret) Felleskostnadene dekker fellesgjelda, og andre ting, ulikt frå stad til stad. Nokre gonger dekker den fyring, varmt vatn, forsikringar, kabeltv, andre gonger kabeltv, forsikring(ikkje innboforsikring for din kåk altså), vaktmester. Slikt er greit å sjå på, kan utgjere ein del av det du sit att med. Felleskostnadene er fast kvar mnd ja, ved sidan av lånet. Om du har 7000 til å bruke betyr det at du må få eit lån som er billigare enn 4500, sidan det er det du sit att med når fellesutgiftene er betalt. Og det skal vel litt til no... Ta kontakt med ein bank, sjå kor mykje dei vil gje deg, høyr om dette inkluderer fellesgjeld. Ta med nokre interessante prospekt på ulike bustader du kunne tenkt deg, og høyr med banken. Endret 24. august 2008 av gjest*ts*
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Er i samme situasjon...jeg ser på en leilighet til kr 500 000 med fellesgjeld månedlige utgifter til kr 11 000. Det er klart at lave utsalgspriser med høy gjeld/høye utgifter pr mnd tilsammen blir dyrt!
Gjest Gjest_Kløna_* Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Takk for svar, jeg ble litt klokere nå. Ikke så greit når man alltid har leid bolig. Ja det er jo sant, hvis f.eks. fyring er inkludert i felleskostnadene så kan jeg jo trekke fra det jeg pleier å bruke på det.
Gjest Gjest_Kløna_* Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Er i samme situasjon...jeg ser på en leilighet til kr 500 000 med fellesgjeld månedlige utgifter til kr 11 000. Det er klart at lave utsalgspriser med høy gjeld/høye utgifter pr mnd tilsammen blir dyrt! Hva er det som gjør at fellesutgiftene blir så høye som 11 000? Hva vil dere si er best, å satse på lav pris og høye utgifter, eller det motsatte?
Ciara Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 Hva vil dere si er best, å satse på lav pris og høye utgifter, eller det motsatte? Helt klart det motsatte. Når banken tilbyr deg en lånesum er den inkludert fellesgjeld. Det betyr at hvis banken vil låne deg 1 million, og du ser på en leilighet som koster 600 000, og har 500 000 i fellesgjeld, så vil du gå over bankens grense (fordi dette tilsammen er 1,1 million). Høy fellesgjeld betyr som oftest høye fellesutgifter. Når renten stiger, stiger også fellesutgiftene, og du kan dermed risikere at fellesutgiftene dine blir mye høyere. Tar du innskuddsleiligheten har du heller ikke investert like mye. Så hvis du kan få 1 million i lån, ville jeg altså forsøkt å finne en leilighet med så lite fellesgjeld som mulig. Helst prisantydning på 1 million og 0 i fellesgjeld.
lulle Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Mange (private) borettslag opereer også med at beboerne i fellesskap er ansvarlige for felleslånet. Med høye felleslånutgifter (som nevnt her 11 000) er det større sannsynlighet for at en eller flere beboere ikke klarer å sitte med leiligheten. I disse tider er det vanskelig å få solgt leiligheter med slik høy fellesgjeld. Dermed kan en risikere at eierne kan gå konkurs, og da vil utgifter på disse usolgte leilighene i sin helhet bli fordelt på de andre beboerene.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Mange er skeptiske til borettslagleiligheter om dagen og mange er det uten grunn. Borettslag er en løsning som er veldig bra for mange. Ta et eksempel en leilighet til 1,2 millioner. Om den er selveier må du legge ut 1,2 millioner. La oss si du har 200.000 i egenkapital. En vanlig rente nå er 6,95 % og renteutgiftene dine blir 69500 for ett år. Om det er et nyere borettslag er kanskje 700.000 av kjøpesummen fellesgjeld. Sjekk bare ut at borettslaget er medlem av Norske boligbyggelag og har forsikring. Da vil du bare svare for din egen gjeld. Denne gjelden har ofte bedre betingelser. Om det er nytt så er kanskje forskjellen rundt en halv %. Over mange år blir dette mye penger, men for det enkelte år kanskje bare rundt en fem tusen? For å kjøpe denne leiligheten må du betale 500.000 og du hadde jo 200.000. Du må da låne 300.000 og renteutgiftene blir da ca 21.000. Merk at uansett om det er selveier eller borettslag så koster leiligheten 1.200.000. Det første året sparer du også dokumentavgiften og borettslag har ofte gode avtaler på strøm etc. Selv har jeg en leilighet på denne verdien og betaler 6900 i måneden i tillegg til lån på innskuddet. I fellesutgiftene er imidlertid alle avgifter, vann, kloakk, vask av trapper, lekeplass, snømåking, gressklipping, tv, STRØM for min leilighet og selvsagt renter og avdrag på fellesgjelden. Hadde jeg hatt økonomi til det ville jeg kanskje innfridd fellesgjelden og hatt bare 2.200 i månedlige utgifter. Jeg synes ikke det er så ille. Borettslaget mitt er så heldig at vi har egen badestrand og brygge, så det er stor mulighet for båtplass. Ikke vær redd for borettslag, men SJEKK GODT.
Gjest Gjest_Kløna_* Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Tusen takk til dere som har svart, jeg skal lese nøye igjennom den hjelpen dere har kommet med her.
Ciara Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Mange er skeptiske til borettslagleiligheter om dagen og mange er det uten grunn. Borettslag er en løsning som er veldig bra for mange. Ta et eksempel en leilighet til 1,2 millioner. Om den er selveier må du legge ut 1,2 millioner. La oss si du har 200.000 i egenkapital. En vanlig rente nå er 6,95 % og renteutgiftene dine blir 69500 for ett år. Om det er et nyere borettslag er kanskje 700.000 av kjøpesummen fellesgjeld. Sjekk bare ut at borettslaget er medlem av Norske boligbyggelag og har forsikring. Da vil du bare svare for din egen gjeld. Denne gjelden har ofte bedre betingelser. Om det er nytt så er kanskje forskjellen rundt en halv %. Over mange år blir dette mye penger, men for det enkelte år kanskje bare rundt en fem tusen? For å kjøpe denne leiligheten må du betale 500.000 og du hadde jo 200.000. Du må da låne 300.000 og renteutgiftene blir da ca 21.000. Merk at uansett om det er selveier eller borettslag så koster leiligheten 1.200.000. Det første året sparer du også dokumentavgiften og borettslag har ofte gode avtaler på strøm etc. Selv har jeg en leilighet på denne verdien og betaler 6900 i måneden i tillegg til lån på innskuddet. I fellesutgiftene er imidlertid alle avgifter, vann, kloakk, vask av trapper, lekeplass, snømåking, gressklipping, tv, STRØM for min leilighet og selvsagt renter og avdrag på fellesgjelden. Hadde jeg hatt økonomi til det ville jeg kanskje innfridd fellesgjelden og hatt bare 2.200 i månedlige utgifter. Jeg synes ikke det er så ille. Borettslaget mitt er så heldig at vi har egen badestrand og brygge, så det er stor mulighet for båtplass. Ikke vær redd for borettslag, men SJEKK GODT. Du har rett i at ikke borettslag er ille. Men det er forskjell på borettslag også - det er innskuddsleilighet du snakker om her, og det finnes mange borettslag (de fleste), som ikke har innskudd og som omtrent ikke har fellesgjeld. I tillegg kan de ha goder som det du nevner inkludert. Det er heller ikke så stor forskjell mellom borettslag og selveier lenger. Vi bor i selveier nå, og bodde i borettslagsleilighet tidligere, og vi merker omtrent ingen forskjell. Trappevask, gressklipping, vaktmester etc er inkludert hos oss også. I tillegg ville jeg tenkt litt på hvordan situasjonen kan bli når man skal selge videre. Det er en del kjøpere i dag som er skeptiske til innkjøpsleiligheter, og de er derfor ikke alltid like lett å få solgt igjen. Hadde jeg hatt låneramme på 1,2 mill hadde jeg altså heller brukt 1,2 på borettslagsleilighet med liten fellesgjeld, enn å bruke 500 000 fordi fellesgjelden er på 700 000.
Ciara Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 Og Kløna, forhør deg med både meglere og bankfolk underveis. De er vant til førstegangskjøpere, så det er ingen som synes du er dum. Spør om absolutt alt du lurer på, for det er mye å sette seg inn i i starten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå