Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjener 450 000 og lurer på om jeg har råd til å kjøpe leilighet...kan få lån fraq arbeidgiver og eventuelt låne 100 % fordelt på banken/arbeidgiveren. Har ingen egenkapital. Er i fast jobb i priv. sek.

Utg. pr. mnd:

Billån: 3000 (over 3 år)

Forbrukslån gjennom arb.giv.: 4000 (over 2 år)

Studielån: 3500

Husleie: ? Avhengig av hva jeg ser etter....men nå betaler jeg kr 5000

Mastercard: 1000 (gjeld: 25000)

Hvis jeg selger bilen og betaler ned forbrukslånet: har jeg da råd til å kjøpe leilighet? Jeg er kun 1 person og behøver en romslig 1-roms eller en normal 2-roms og bor i by.

Tar gjerne i mot innspill fra erfarne og fra økonomisk erfarne ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må vi vite litt mer om gjelden din. Hvor mye er studielånet og billånet på? Hva er kredittgrensen totalt på dine forbruslån, kreditt- og kjøpekort?

Skrevet
Her må vi vite litt mer om gjelden din. Hvor mye er studielånet og billånet på? Hva er kredittgrensen totalt på dine forbruslån, kreditt- og kjøpekort?

-Rest studielån: 330 000 (betaler kr 3500 pr mnd)

-Billånet er på kr 115 000 (betaler kr 3000 pr mnd, ganske nytt lån)

-Kredittkort/Master gjeld er på kr 25 000 (ganske ferskt, betaler kr 1000 pr mnd)

Jeg vil stige i lønn selvsagt men aner ikke hvor mye og når.

Skrevet

Du har mye gjeld allerede (totalt 470`). Er kredittgrensen på alle dine kredittkort totalt 25000,-? Er kredittgrensen høyere så er det den vi må regne med og ikke hva du har utestående pr. i dag. Grunnen til at banken regner med kredittgrensen (og ikke det du faktisk har i gjeld på disse nå) er at du når som helst kan ta ut resten av kreditten og sitte med mer gjeld enn du har nå.

I utgangspunktet kan du få 2-3x inntekt i lån, men dette kan variere.

Har du fast jobb?

Hvordan er mulighetene til høyere lønn i nærmeste fremtid?

Innen hvilket yrkesretning jobber du?

Hvor lett er det å få ny jobb med like høy lønn hvis du av en eller annen grunn mister jobben du har?

Har du bil?

Har du barn?

Banken vil gå ut fra Sifo (Standardbudsjettet viser alminnelige forbruksutgifter) sine satser når de ser på hva du kan få i lån. Som ensilig vil de legge til grunn kr 8900,- på deg (noen banker går også ut fra SIFO sitt budsjett +25%). Har du ikke bil (og heller ikke har planer om å skaffe dette i nærmeste fremdit) så kan det være mulig å trekke fra rundt 2000,-.

Ingen her kan gi deg et sikkert svar på om du får stort nok lån til å kjøpe deg leilighet, men jeg er redd du kan slite med å finne en leilighet du har råd til. Hvis vi går ut fra 3xinntekt blir det 1,350`. Du må trekke fra gjelden du har (minst 470`). Da er det igjen 880` som du har mulighet til å få i lån (husk at fellesutgifter på leiligheter er inkl. i det maksimumsbeløpet du har mulighet til å få låne).

Kontakt banken. De kan gi deg et lånetilbud og ordne med et finansieringsbevis til deg. Banken vil se på dine inntekter, din gjeld, hva du må gjøre regning med å ha i husholdningsutgifter (SIFO budsjettet) + at de vil ta med i betraktningen de spørsmålene jeg nevnte litt lenger opp i innlegget mitt.

Skrevet

Er det positivt eller negativt at jeg ikke har barn?

Jeg har bil, derav billånet...

Jeg kan jo selge bilen sikkert...

Jeg jobber i en godt betalt bransje og har fast jobb. Utsiktene for å tjene 600 000 innen de neste 5 årene er god. Men det var bare en antakelse, dette vet jeg jo ikke! Dersom jeg mot all formodning skulle miste jobben (sannsnyligheten er 1 %) ville jeg ha gode sjanser for å få en annen bra jobb.

Men jeg har ingen egenkapital og en inntekt som single på 450 000 er vel ikke nok til handlefrihet innen eiendom akkurat...

Skrevet

Det blir forsåvidt regnet som positivt at du ikke har barn. Du kan jo selv gå inn på Sifo sitt budsjett (link i mitt forrige innlegg) og legge til et barn eller flere der. Da vil du se at utgiftene stiger betraktelig. Du kan legge til barnetrygden som inntekt, men den vil uansett ikke dekke opp kostnadene. Enslige forsørgere er taperne i dagens boligmarked. For veldig mange av de er det så godt som umulig å få lån til å kjøpe egen bolig.

Banken kan ikke legge til grunn at du muligens kan gå opp til 600` i lønn de nærmeste årene, men er du i gråsonen til å få innvilget et lånn, er dette noe som kan gjøre at du faktisk får lånet.

Kommer du i en gråsone til om du får et lån eller ikke, kan det at du har vært flink til å spare eller ei også være det utslagsgivende. Du skriver at du ikke har noen egenkapital til tross for at du tjener bra. Jeg vil råde deg til å åpne en BSU-konto snarest og putte inn så mye penger du kan (innenfor reglene).

Som du ser så er det flere ting som spiller inn for å finne ut om du kan få lån, og eventuelt hvor mye du får i lån. Mange banker kan du få vite omtrent hvor mye du får i lån ved å ta en telefon dit. Helt nøyaktig kan de ikke si før de har fått inn dokumentasjon.

Skrevet
Jeg vil råde deg til å åpne en BSU-konto snarest og putte inn så mye penger du kan (innenfor reglene).

Jeg er noen og tretti. Da er vel sparing for ungdom ikke spesielt interessant? Jeg sparer i aksjer gjennom jobben (2000 pr mnd) og har ikke råd til mer sparing enn det.

Skrevet
Jeg er noen og tretti. Da er vel sparing for ungdom ikke spesielt interessant? Jeg sparer i aksjer gjennom jobben (2000 pr mnd) og har ikke råd til mer sparing enn det.

Du kan spare til og med det året du er 33. Er du over det så bør du finne en annen type sparing. Selv om du kun har et år eller to igjen å spare ville jeg rådet det til å åpne BSU. Klarer du å spare 15000,- i løpet av et år, vil det gi deg 3000,- mindre i skatt.

Uansett så lønner det seg å spare.

Skrevet

snakka med banken i går, jeg har inntekt på 300.000 kr i året har kun en studie gjeld på 148.000 kr og fikk ikke boliglån på 700.000 kr.. da måtte jeg ha medlånertaker.. til tross for at jeg ikke har brukt førstehjemslånet mitt..

Skrevet
snakka med banken i går, jeg har inntekt på 300.000 kr i året har kun en studie gjeld på 148.000 kr og fikk ikke boliglån på 700.000 kr.. da måtte jeg ha medlånertaker..

til tross for at jeg ikke har brukt førstehjemslånet mitt..

Førstehjemslån er et gunstig lån som gjør at du kan låne inntil 100% av kjøpesummen, men det forutsetter selvfølgelig at du har en inntekt som er stor nok til å betjene lånet. Så argumentet " til tross for at jeg ikke har brukt førstehjemslånet mitt.." har ikke noe med saken å gjøre i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...