Gå til innhold

Skifte innendører, må en ha nye karmer også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har planer om å skifte alle innerdørene våre. De vi har nå er fra midten av 70-tallet. Karmene er helt ok og jeg lurer derfor på om det er så enkelt at vi kan kjøpe nye dører som vi hekter på de gamle karmene? Er det en felles standard på hengsler på dører? Er det så enktel som å hekte av de gamle og hekte på nye, vil vi gjøre dette temmelig snart. Må vi derimot skifte alle karmene vil det bli en betydelig større jobb, noe som ikke frister akkurat nå. Vi kan selvfølgelig sjekke hos de som selger byggevarer, men de er ikke åpne i dag. Jeg er litt utålmodig og håper å finne svar på dette i dag :sjenert:.

Videoannonse
Annonse
Gjest Reparatøren
Skrevet

Standard er 70cm, 80cm, 90cm og 100cm dører. Målene refererer til utsparingen, altså bredden på hullet i veggen som karmen skal passe inn i. De tilhørende dørbladene vil være hhv. 62cm, 72cm, 82cm og 92cm. Bredden på innsiden av karmen vil være 1cm større enn det.

Høyden er typisk 210cm, eventuelt 200cm.

Om du skal finne en rimelig standarddør, må innerdørene passe til disse målene. Det aller vanligste er 90x210. Dette var også vanlig på midten av 70-tallet, så det er absolutt håp.

Hengsler er ikke standard. 70-talls dører har vel som oftest hengsler der man "trer" døren nedpå, mens dagens innerdører typisk "stikkes inn" i karmdelen av hengslen. Men det er ikke noen big deal å skifte ut hengslene. Uansett må man rett som det er skru av hengslene på den gamle døren fordi når man løfter den opp støter den i listen over. Å ta av listen blir som regel mer arbeid, ettersom det da må sparkles og males over igjen etterpå.

Skrevet

Takk for svar.

Vi har har hengsler der man trer døra nedpå. Hvis vi skrur av den delen av hengselen som henger på karmen og setter på en av dagens standard (det må vel være mulig å få kjøpt dette?), så går det greit å bare kjøpe dør uten karm (må visst ha det inn med teskjeer dette her :sjenert:). Heldigvis så er det uansett ikke jeg som skal gjøre grovarbeidet. Det skal mannen min gjøre, men han mener at vi må skifte ut hele karmen (mistenker at han finner på unnskyldninger for å utsette jobben).

Gjest Reparatør
Skrevet
Takk for svar.

Vi har har hengsler der man trer døra nedpå. Hvis vi skrur av den delen av hengselen som henger på karmen og setter på en av dagens standard (det må vel være mulig å få kjøpt dette?), så går det greit å bare kjøpe dør uten karm (må visst ha det inn med teskjeer dette her :sjenert:). Heldigvis så er det uansett ikke jeg som skal gjøre grovarbeidet. Det skal mannen min gjøre, men han mener at vi må skifte ut hele karmen (mistenker at han finner på unnskyldninger for å utsette jobben).

Hengslene på både gamle og nye dører er felt inn i dørbladet og karmen. Det enkleste er derfor å bruke de gamle hengslene på den nye døren. Da slipper man å gjøre noe som helst med karmen.

Så jeg ville satset på å skru av hengselfestet på det nye dørbladet, og deretter felle inn den gamle hengselen i stedet. Innfellingen tar 15 minutter med kniv, stemjern e.l. for en noenlunde verktøyvant person. Om man vil ha det helt perfekt, trengs det kanskje noen cm sparkling og maling i bakkant der det opprinnelige hengselfestet på den nye døren satt.

Men igjen, først og fremst må dørbladet passe, evt. tilpasses.

Gjest Reparatør
Skrevet

Alternativet er altså å skru av hengselfestene i karmen og tilpasse det nye hengselen slik du sier. Det blir ca. det samme arbeidet med innfelling osv. Problemet er imidlertid at du da vil se sporene etter de gamle hengselfestene mye bedre. Det fører antagelig til at du først må sparkle litt og deretter male om hele karmen.

Skrevet

Jeg tror ikke mannen min går med på å felle inn de gamle hengslene i en ny dør. Han er nevenyttig og er veldig nøye på at alt skal gjøre skikkelig, noe jeg jo også er enig i. Da spørs det om det blir bytting av dører før vi skal ha konfirmasjonsselskap neste måned. Vi får nok belage oss på å skifte både karmer og dører etter hvert.

Uansett tusen takk for at du tok deg tid til å svare, Reperatør :blomst:

Gjest Reparatør
Skrevet

Bare hyggelig å hjelpe. Men husk at dersom de gamle hengslene på dørbladet dekker området der de nye er - noe som ikke er helt usannsynlig - vil du ikke se noe merke i det hele tatt på det nye dørbladet. Den eneste forskjellen vil være at du har gamle hengsler i stedet for nye. Og hvis du skifter en karm, må du skifte alle hvis du skal ha rommet "perfekt"...

Uansett, lykke til!

Skrevet

Takk for det :)

Jeg får diskutere dette med mannen min og se hva vi kommer fram til.

Skrevet

Vi har litt samme problemet her i huset. Dørene er ikke helt standard og det er "hekte-nedpå" hengsler.

Melonas-mannen kontaktet et lokalt verksted som lager dører, og de kunne ta inn våre gamle dører for å sette på hengsler og dørvridere slik at de passet karmene som er i huset.

Det blir nok litt dyrere enn å gå på Maxbo og kjøpe standard dører, men må man, så må man.. regner med ca 30000 for 13 dører.. :sukk:

Kan legge til at vinduene her heller ikke er standard, så jeg ser med gru på den dagen de skal byttes ut.... :sukk:

Skrevet
Kan legge til at vinduene her heller ikke er standard, så jeg ser med gru på den dagen de skal byttes ut.... :sukk:

Jeg kan trøste deg med at vinduer i dag normalt ikke prodseres etter standardmål. Man henvender seg til detaljist, oppgir hvilke mål man ønsker, venter noen uker, og får vinduene. Noen har fremdeles forhåndsproduserte vinduer etter standardmål, men disse er ikke særlig billigere (om enn noe).

Aberet er altså at det blir noen ukers ventetid, men prisen er det vi kan kalle normal.

Jeg synes prisen for å fikse dørene deres var stiv, men håper det er en oppmuntring at dere ikke vil ha samme problemet med vinduene, når den tiden kommer.

Gjest Reparatør
Skrevet
Melonas-mannen kontaktet et lokalt verksted som lager dører, og de kunne ta inn våre gamle dører for å sette på hengsler og dørvridere slik at de passet karmene som er i huset.

Ja, det glemte jeg. Selvfølgelig må man også fikse rammen for dørvrideren i karmen om den ikke passer med den nye døren.

Jeg kan trøste deg med at vinduer i dag normalt ikke prodseres etter standardmål. Man henvender seg til detaljist, oppgir hvilke mål man ønsker, venter noen uker, og får vinduene. Noen har fremdeles forhåndsproduserte vinduer etter standardmål, men disse er ikke særlig billigere (om enn noe).

Vinduer i standardmål er betydelig billigere enn i spesialbestilte mål fordi man trenger ikke kjøpe dem fra de største produsentene. Sjekk f. eks. ut BYGGmax. Utvalget er nok litt mindre, og man må sjekke kvaliteten, men prisen er lavere.

Skal man skifte mange dører og vinduer (standardmål eller ei), kan man få det billigere rett fra Polen og sikkert også andre land.

Skrevet
Vinduer i standardmål er betydelig billigere enn i spesialbestilte mål fordi man trenger ikke kjøpe dem fra de største produsentene. Sjekk f. eks. ut BYGGmax. Utvalget er nok litt mindre, og man må sjekke kvaliteten, men prisen er lavere.

Skal man skifte mange dører og vinduer (standardmål eller ei), kan man få det billigere rett fra Polen og sikkert også andre land.

Jeg handler hverken hos ByggMax eller fra Polen. Ellers ser det ut som om du sammenligner Lada med Audi her. Det er ikke noe problem å få kjøpt vinduer etter standardmål - f.eks. hos Norges vinduskompani (Lada), men du kan ikke kun sammenligne pris uten å ta med kvaliteten i betraktningen. De fleste andre leverandører sier selv at "I dag finnes det ikke noe som er standard - derfor produserer vi etter de mål kunden ønsker, og det blir ikke noe forskjell i pris av det".

Men nå er det ikke dette det er snakk om her, jeg valgte å kommentere som en oppmuntring til Melonas.

Er selv i bransjen og er derfor dypt uenig med deg om hvor man bør handle. Når man skal bruke penger på noe så dyrt som hus, så vil det aldri lønne seg å bruke produkter av dårlig kvalitet. Arbeidskostnaden er den samme uansett.

Gjest Reparatør
Skrevet
Det er ikke noe problem å få kjøpt vinduer etter standardmål

Se det. Da er vi plutselig enige om at man får kjøpt vinduer etter standardmål...

For øvrig kan man velge den kvalitet man ønsker om man bestiller fra Polen og har de rette kontaktene. At norske påståtte "Audi"-produsenter av vinduer ikke liker det, overrasker meg ikke. ;)

Gjest *nurket*
Skrevet

Jeg har hus fra 70 tallet hvor jeg ønsket å bytte ut dørbladene. Det gikk ikke, for da måtte jeg justere høyden på døråpningen. Standarden skal liksom være 210 (200). Her er de faktisk et par cm mindre så ingen av dagens dører passer, med mindre man får noe spesialbestilte greier. Endte med å male dørene jeg.

Skrevet
Se det. Da er vi plutselig enige om at man får kjøpt vinduer etter standardmål...

For øvrig kan man velge den kvalitet man ønsker om man bestiller fra Polen og har de rette kontaktene. At norske påståtte "Audi"-produsenter av vinduer ikke liker det, overrasker meg ikke. ;)

Det må jeg si Reparatøren. :roll:

Å ta sitat ut av sin sammenheng er vel i grunnen ikke det mest seriøse man kan gjøre i en debatt?

Du har skrevet flere gode svar på dette forumet, noe jeg som er i bransjen vet å verdsette - nettopp fordi det er så mye feilinformasjon ute og går. Men nå begynner du sannelig å falle.

For meg er ikke "Lada-vinduer" et alternativ, og det bør det ikke være for noen andre heller.

Skrevet
Vi har planer om å skifte alle innerdørene våre. De vi har nå er fra midten av 70-tallet. Karmene er helt ok og jeg lurer derfor på om det er så enkelt at vi kan kjøpe nye dører som vi hekter på de gamle karmene? Er det en felles standard på hengsler på dører? Er det så enktel som å hekte av de gamle og hekte på nye, vil vi gjøre dette temmelig snart. Må vi derimot skifte alle karmene vil det bli en betydelig større jobb, noe som ikke frister akkurat nå. Vi kan selvfølgelig sjekke hos de som selger byggevarer, men de er ikke åpne i dag. Jeg er litt utålmodig og håper å finne svar på dette i dag :sjenert:.

Vi bor i leilighet bygd i 72. når vi skulle skift dører, så måtte vi få de laget etter mål. Viste seg at laget(som de fleste på den tiden) skulle spare penger og kjøpte noen svenske dører. Så det var ikke standardmål. Så mål dørene dine før du hadler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...