Gå til innhold

kredittkortregning

Anbefalte innlegg

Gjest grønnsaken
Skrevet

Hvordan blir inntekt regnet med? Hvis jeg har en kredittkortregning på f. eks. 60.000 og en annen person betaler den regningen for meg, hvordan vil det bli notert med tanke på skattelegging osv? (uff, jeg vet jeg ordlegger meg elendig her, men dette med penger vet jeg lite om)

Kan jeg bruke kredittkortet så mye jeg vil uten at jeg blir skattelagt for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler ikke skatt for det du bruker av kredittkortet ditt. Deler du derimot opp kredittkortregningen din slik at du må betale renter, kan du trekke fra rentene på selvangivelsen.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hvem skal betale kredittkortregningen din da? Det finnes vel regler for hvor mye man har lov til å få i gave før man blir belastet med skatt. Er det foreldrene dine har de lov til å støtte deg med en viss sum pr år.

Skrevet

Alison, er du sikker på at hun ikke må skatte for det som inntekt? Det å ta andres kredittkortregning er jo å gi dem penger.

Et unntak fra å regne det som inntekt blir om det er giveren som har tvunget frem forbruket, f.eks. at man gjennom avtale med arbeidsgiver får kredittkort i ens eget navn som skal brukes til å betale alle utgifter på tjenestereise. Eventuelt privat bruk av kortet må man imidlertid dekke selv.

Skrevet
Alison, er du sikker på at hun ikke må skatte for det som inntekt? Det å ta andres kredittkortregning er jo å gi dem penger.

Et unntak fra å regne det som inntekt blir om det er giveren som har tvunget frem forbruket, f.eks. at man gjennom avtale med arbeidsgiver får kredittkort i ens eget navn som skal brukes til å betale alle utgifter på tjenestereise. Eventuelt privat bruk av kortet må man imidlertid dekke selv.

Du kan motta en del i gave uten at du blir skattet av det (husker ikke helt de nye reglene, men det er sikkert noen som kan komme med tall på dette. Lurer på om det ikke var noen og tredve tusen (?)). Nå skriver ikke trådstarter hvor mye kredittkortregningen er på. Er den på 50.000,- og den blir betalt ned i sin helhet av andre, må det nok skattes av, ja. Nå tenkte jeg nok i utgangspunktet at det dreide seg om lavere summer (ja, jeg vet at jeg trakk litt fohastede konklusjoner her :sjenert:). Hvis det er en annen person som betaler månedlige avdrag så kan en nok komme seg greit ut av det uten å skatte av det (selv om en strengt tatt skal oppgi det til ligningsmyndlighetene hvis totalbeløpet i løpet av et år overstiger det som blir regnet som avgiftsfri gave).

Skrevet

Kan jeg få kredittkort som står i et annet navn? Som at jeg har en kjæreste som "låner" meg kredittkortet sitt?

Skrevet
Kan jeg få kredittkort som står i et annet navn? Som at jeg har en kjæreste som "låner" meg kredittkortet sitt?

Nei. Kredittkort er personlig, og kun personen som eier kortet kan strengt tatt bruke det.

Skrevet

Ja, men da flytter du bare problemet over på kjæresten din. Pengene du bruker ved å låne hans kort er jo penger han må tjene og betale inntektsskatt på.

Gjest grønnsaken
Skrevet
Ja, men da flytter du bare problemet over på kjæresten din. Pengene du bruker ved å låne hans kort er jo penger han må tjene og betale inntektsskatt på.

Det er da bedre enn at jeg må betale ekstra skatt etc, dessuten vasser han i penger.

Skrevet

Hvis han vasser i penger betaler han gjerne toppskatt? Jeg kjenner til en banal form for skatteunndragelse hvor sjefens sønn gjorde arbeid som ble ført på sjefens ID, slik at sjefen fikk nettolønn utbetalt og deretter overførte bruttolønn til sønnen, med tilhørende tap for seg selv. Det som skjedde i praksis var at sjefen måtte betale 48% skatt på en lønn sønnen bare ville skattet 28% på, så for familien samlet var det dårlig butikk, familien samlet ville betalt mindre skatt hvis lønnen ble skattet av riktig person. Formålet med å la faren betale for mye skatt var her å få sønnens lønn under lånekassens grenser slik at han ville få fullt stipend.

Så lenge målet ditt ikke er å trikse ned inntekten for å tilfredsstille f.eks. lånekassen er det best økonomi for dere samlet at du som har lavest skattesats er den som skatter av inntekten.

Skattereglene er i stor grad laget ut fra det gamle samfunnet hvor folk med felles økonomi også var gift med hverandre. Dagens opplegg hvor vi har ugifte (samboere/kjærester) med felles økonomi er i liten grad tatt høyde for hos skatteetaten.

For å unngå at skatteetaten begynner å interessere seg vil jeg tro det er bedre at du bruker hans kort enn at du bruker ditt eget og deretter får overført penger fra hans konto når regningen skal betales. De er fullt klar over at ugifte har felles økonomi, men overføringer i titusenkronersklassen har det med å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Skrevet

Må det være kredittkort? Dersom han har en konto som du disponerer, så kan du vel få kort på denne?

Skrevet

Kredittkort er personlig og man må vise legitimasjon når man bruker det, så man kan faktisk ikke bruke et kredittkort som står i noen andres navn.

Jeg så ei dame på butikken her om dagen som forsøkte og handle med kredittkort til gubben hennes, og det ble ikke akseptert - forståelig nok.

Skrevet
Kredittkort er personlig og man må vise legitimasjon når man bruker det, så man kan faktisk ikke bruke et kredittkort som står i noen andres navn.

Det som er lov er at han bestiller tilleggskort han er ansvarlig for, men med hennes navn på. Det er fortsatt hans penger og hans skatt selv om hun bruker det.

Gjest grønnsaken
Skrevet
Det som er lov er at han bestiller tilleggskort han er ansvarlig for, men med hennes navn på. Det er fortsatt hans penger og hans skatt selv om hun bruker det.

ME LIKE! Takk for svar alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...