brud08.08.09 Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Jeg og min forlovede har begynt å diskutere litt rundt vårt nye "felles" navn. Og dessverre viser det seg at vi ikke er helt enige... Jeg har dobbeltnavn og ett etternavn. Han har ett fornavn og to etternavn, hvorav hans mors etternavn er det siste i navnet hans. Han er veldig stolt av mors etternavn og ønsker å føre det videre, da det er ganske sjeldent. Før i tiden var det vanlig at kvinnene oppgav sitt etternavn og overtok mannens ved ekteskapsinngåelse. For så vidt er det veldig mange som fremdeles gjør akkurat det. Jeg har aldri ønsket det. Jeg er ganske stolt av mitt etternavn også, og ønsker å føre det videre. Så mitt forslag er da at vi slår sammen mitt etternavn og hans mors( som også er hans siste) og lager ett etternavn med bindestrek. Det klinger faktisk ganske bra! Også har vi begge dette etternavnet, i stedet for at bare jeg skal ha det. Han derimot er mer tradisjonell og mener at han skal ha akkurat det samme etternavnet som han alltid har hatt, men at jeg skal overta hans etternavn. Jeg tenker at ekteskapsinngåelsen er starten på noe nytt, at vi liksom danner en felles base - en familie - og synes derfor at vi BEGGE burde få et "nytt" navn, som vi også kan gi videre til våre barn. Dette er noe jeg har ment lenge, lenge før vi i det hele tatt traff hverandre og det er faktisk litt viktig for meg. Men ikke så viktig som han er for meg, selvsagt... Andre som har erfaringer med dette?
Saeria Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Slik som du beskriver det, gjorde min svigerinne og mannen hennes. Deres etternavn starter med hennes, har bindestrek og så hans. Det er langt, da begge gikk inn i ekteskapet med lange etternavn, men det klinger bra. Selv skal jeg ta min manns navn. Mitt og hans funker forsåvidt sammen, men av ulike årsaker ønsket jeg å legge mitt etternavn bort og heller ta det nye. Min mann spurte meg om jeg var sikker, for han ville ikke at jeg skulle føle meg presset til å ta hans navn. Men det gjorde jeg heller ikke. Jeg spurte tross alt han om det var greit fordi jeg selv ønsket å ta dette navnet. At mannen ikke skal skifte navn, KUN kvinnen, er da vitterligen et gufs fra fortiden! Jeg ville da forklart min tilkomne hva jeg følte rundt eget etternavn og samtidig fortalt at det ikke er uvanlig at mannen skifter navn heller. Jeg antar at tredje alternativ er verre for han å svelge, nemlig at du beholder ditt pikenavn uten endring.
Supramundane Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Jeg og samboeren har snakket litt om dette, med tanke på et fremtidig giftemål. Han har et ganske spesielt etternavn, men det er forsåvidt pent. Jeg har etternavn som betyr veldig mye for meg, da det er bare jeg og min eldste lillebror som har dette navnet (en sammensetning av min mors og min fars etternavn). Så selv om det blir et navn som flyter litt dårlig, så tror jeg at jeg kommer til å sette bindestrek på mine to etternavn, og legge til samboerens på slutten. Han vil nok kun beholde sitt eget..
Lovinda82 Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Vi skal gjøre som du har tenkt, å sette en bindestrek mlm våres etternavn, først mitt og så hans etternavn. Vi ønsket å skape et nytt "grunnlag" for vår fremtid
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Jeg er av den oppfatningen at doble etternavn er håpløst, har man flere valg velger man ett av dem - kanskje det som er mest "unikt" siden det finnes en styggstor mendge "olsen" og "hansen". Det er bare et navn - et ekteskap er starten på en enhet. Dere starter noe nytt sammen! Så hvorfor ikke forandre navnet deres til kun det unike navnet han har fra hans mor? Da gir du fra deg din far sitt og han gir fra seg sin far sitt og dere beholder et navn som gjør at dere ikke dukker opp med 1000 alternativer på telefonkatalogen.no når noen vil finne dere. Det er forsåvidt ikke bare bare, det skjønner jeg jo. Jeg klarer fortsatt ikke helt å bestemme meg om jeg vil be om at mitt navn skal bli det ene hos meg og samboeren eller om vi skal ta hans. De er begge unike, det er positive og negative sider til begge navn.
AnetteR Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 Synes du har en god ide jeg, så lenge etternavnet ikke blir for langt og tungt. Han viser jo litt sjåvinistiske tendenser når han nekter for noen andre løsninger enn at bare hans navn skal brukes... Her var det ikke aktuelt for noen av oss å bytte navn, og våre barn får bare mitt navn. Så jeg synes absolutt ikke det er en nødvendighet å bytte, er jo kun egne følelser det går på.
Strix Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Ikke lett dette. jeg syns også du har vært flink til å komme med forslag. Håper dere kommer frem til en løsning dere begge kan trives med Vi har ikke byttet. Jeg har to veldig sjeldne etternavn og føler sterk tilknytning til disse. Tar jeg hans etternavn blir jeg en av mange med samme for- og etternavn. Min mann har såvidt vurdert å bytte, men føler at det blir veldig rart og så er han litt gammeldags. Ikke på den måten at jeg må ta hans, men han syns det er litt feil at mannen skal ta konas navn. Jeg vilveldig gjerne at alle skal hete det samme, men vil ikke bytte selv og da kan jeg ikke tvinge han heller. Vi lar det være som det er foreløpig og han sier at evt. barn får mine navn
LoppeLise Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 (endret) Jeg så noe morsomt i bryllupsanonnsene her om dagen! De som giftet seg "lagde et nytt etternavn"- de slo sammen litt av hvert navn og lagde ett nytt. Det syntes jeg var morsomt. Da starter man Virkelig på nytt! F.eks - Thorsen og Volden = Thorsvold Selv kunne jeg ikke tenke meg det, da vi fører han sitt videre sammen. Og bare jeg beholder mitt (som mellom navn) Endret 25. august 2008 av LoppeLise
angara Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Vi er vel litt gammeldagse, i forhold til det med navn. Jeg synes det er fint at den nye familien samles under ett navnm, mannens. At alle i familien har samme etternavn, foreldre og barn. Og at man slipper så mange dobbeltnavn å forholde seg til. Det er i teorien. I praksis ser jeg at jeg ikke har lyst til å gi helt slipp på mitt eget navn, og ta mannens etternavn, som er et av de vanligste i landet. Pluss det som kommer i tillegg - nytt pass, nye kort, hva med visittkortene mine, jobb-id-kortet, e-postadressene mine, etc etc. Det kompromisset jeg har endt på, er å beholde mitt eget navn og ta hans i tillegg. Altså få to etternavn. Da vil jeg også ha samme etternavn som eventuelle barn vi får. Men jeg har ingen hast, det trenger vel ikke å skje akkurat i forbindelse med bryllupet...
Gjest Caya Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 (endret) Nå skal ikke jeg og min kjære gifte oss med en gang, men jeg ser det blir vanskelig. Vi har jo to etternavn (etter hver av våre foreldre) hver, og da blir det enda vanskeligere enn når man bare har ett hver. Så da har vi fire etternavn å velge mellom. Jeg funderer på å rett og slett lage et nytt etternavn, men elementer fra begges navn, så vi slipper alt styret. Jeg vil i hvert fall ikke at bare jeg skal gi opp en del av meg selv bare fordi jeg er kvinne, så da synes jeg begge må gjøre det. Endret 25. august 2008 av Caya
Humleblomst Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 Han jeg skal gifte meg med var i utgangspunktet slik som din forlovede, han ville ha sine navn og sånn skulle det være, men det hadde vært fint å ha et felles etternavn (selv om han visste at han ikke kunne tvinge meg). Jeg ble sur..! Skal vi først gå inn på et felles etternavn (noe som forsåvidt jeg også ønsker) skal det være via samtale og kompromiss, ikke via stahet fra mannens side. Et felles etternavn vil jeg si er et resultat av hvordan forholdet fungerer, og dermed bør ingen bli overkjørt (der man blir enig om mannens navn i fellesskap setter jeg ingen spørsmålstegn, la meg være tydelig på det). Jeg la det fram til min forlovede og fikk ham til å tenke på hvordan han hadde følt det om situasjonen var motsatt, slik at det var vanlig at mannen tok kvinnens navn og jeg hadde sett på det som en selvfølge at han skulle gi opp navnet sitt. Han tok helomvending og gikk i tenkeboksen. Vi har enda ikke kommet til noen endelig konklusjon, men vi vurderer å bruke en sammensetning av hans og mitt etternavn der mitt kommer sist, enkelt og greit fordi det klinger best. Bindestrek eller ikke bindestrek er vi ikke sikker på. Jeg har også et mellomnavn som jeg har aktivt brukt i hele oppveksten, og jeg kommer ikke til å ta det vekk. Det synes han er helt greit. Så får vi se om jeg fortsetter å bruke det eller ikke. Han har et lite problem, siden han har fire navn fra før, to fornavn (fornavn nummer to er oppkalt, men har aldri vært i bruk) og to etternavn (ett fra hver av foreldrene, morens har aldri vært i bruk). Han vurderer å ta vekk et navn, men han er redd for å såre noen. Det er ikke lett det der med navn, det er så alt for lett å såre noen...
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #12 Skrevet 25. august 2008 Jeg funderer på å rett og slett lage et nytt etternavn, men elementer fra begges navn, så vi slipper alt styret. Dette er vel ikke lov? Man må ta enten ett eller begge navnene til ektefellene. Det går ikke an å bare finne på et nytt navn. Da må man søke fylkesmannen om lov,og det er en omstendig prosess.
Humleblomst Skrevet 25. august 2008 #13 Skrevet 25. august 2008 Dette er vel ikke lov? Man må ta enten ett eller begge navnene til ektefellene. Det går ikke an å bare finne på et nytt navn. Da må man søke fylkesmannen om lov,og det er en omstendig prosess. Det er lov så lenge det ikke er noen som heter det fra før, eller det er over 200 som heter det. Er det bare noen få som har det navnet må man ha skriftlig tillatelse fra samtlige om ikke man har navnet i slekten (direkte bånd oppover) eller ektefelle/samboer (gjennom minst to år eller med felles barn) har navnet. Ellers er det noen andre unntak som man kan lese om i navneloven.
Gjest Caya Skrevet 25. august 2008 #14 Skrevet 25. august 2008 (endret) Dette er vel ikke lov? Man må ta enten ett eller begge navnene til ektefellene. Det går ikke an å bare finne på et nytt navn. Da må man søke fylkesmannen om lov,og det er en omstendig prosess. Joda jeg vet at det er noen som har gjort dette. Jeg kjenner også en som som har byttet etternavn til noe som ingen i familien har, så det går nok fint an å bytte etternavn så lenge det ikke er for sjeldent. Nå har jo Espen Thoresen fått byttet navn til Hværsaagod-Takkskalduha så da tror jeg mulighetene er der. Endret 25. august 2008 av Caya
Gjest 8D3DE3 Skrevet 25. august 2008 #15 Skrevet 25. august 2008 Nå har jo Espen Thoresen fått byttet navn til Hværsaagod-Takkskalduha så da tror jeg mulighetene er der. Ja, men nå har reglene blitt litt strengere. Slike navn som dette er visst ikke lovlige lenger. Men hvis man skal ta et helt nytt navn må man søke fylkesmannen (Slik E. T. Hværs.-Takksk. gjorde). Man kan ikke bare skrive i vigselspapirene at man skal ta et helt nytt navn.
Gjest Caya Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Ja, men nå har reglene blitt litt strengere. Slike navn som dette er visst ikke lovlige lenger. Men hvis man skal ta et helt nytt navn må man søke fylkesmannen (Slik E. T. Hværs.-Takksk. gjorde). Man kan ikke bare skrive i vigselspapirene at man skal ta et helt nytt navn. Jeg er klar over at reglene har blitt litt strengere, men det å ta et nytt etternavn er fremdeles lov. Jeg har jo ikke tenkt å hete noe slikt. Hva er det store problemet med å søke fylkesmannen? Kjenner som sagt en som har gjort det. Det var visst ikke så vanskelig.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 Hva er det store problemet med å søke fylkesmannen? Det er kanskje lang saksbehandlingstid? Hvis dere ikke får endret navnet før vielsen vil det stå forskjellige etternavn på vigselsatteseten og i passet. Til daglig er ikke det noe problem, men hvis man må forevise vigselsattest f.eks., må man legge ved navneendringsbrev. Jeg synes dette høres tungvint ut. Men nå er også jeg et ordensmenneske, da.
KnockedUp Skrevet 25. august 2008 #18 Skrevet 25. august 2008 Kunne godt tenkt meg at vi slo sammen navnene våre med bindestrek, men han vil ikke bytte navn. Dette er ingen stor greie for meg, så da føyer jeg meg etter det, og det blir kun jeg som skifter navn. Helt ok, så lenge jeg får beholde mitt gamle til mellomnavn
Gjest Sisu Skrevet 27. august 2008 #19 Skrevet 27. august 2008 Jeg har beholdt mitt pikenavn som mellomnavn, men det er kun på papiret - bruker det aldri når jeg presenterer meg, f.eks. Mannen min har et sjeldent etternavn med utenlandske røtter, og barna våre har to fornavn og pappas etternavn. Men: Hadde han hatt et "vanlig" ti-på-topp-etternavn, tror jeg ikke at jeg hadde byttet. Er uansett såpass gammeldags at jeg synes det er koselig når alle fire heter det samme... Men det er meg
Gjest Gitte Skrevet 27. august 2008 #20 Skrevet 27. august 2008 Jeg har overhode ingen planer om å gifte meg enda, men har faktisk tenkt på det med navn, og snakket med kjæresten om det, mest for moro skyld. Jeg har to etternavn, han har ett. Jeg tror jeg er av den tradisjonelle typen og vil ta min fremtidige manns etternavn, men jeg vil ikke gi slipp på mine. Problemet blir da, tre navn?? Hvis jeg heter Gitte Hansen Larsen og han heter Johansen blir det jo Gitte Hansen Larsen Johansen. Det går jo ikke... :klø: Hvorfor kunne ikke mamma bare tatt pappa sitt navn da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå