Gå til innhold

SLUTTER

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_GUEST_*
Skrevet

Hei

Eg slutter i jobben min i september eg lurte derfor om eg kan ta ut ferie pengene eg egentelig skal ha next year vist ja kordan ska eg si det og til hvem> og kor mye skatt skal betales f.eks 4000 ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kreve feriepenger utbetalt på siste lønn, og du må da skatte av de og da din vanlige skatte sats..

Du betaler uansett skatt om du får de neste år, så det blir veeel omtrent det sammme.. Bare du ikke får penger å bruke til ferien neste år :lur:

Du bare gir beskjed til lønnings kontoret eller sjefen din..

Skrevet

Heia regner med feriepengene kommer automatisk for lønningskontorene vil få deg ut av systemet så fort som mulig.Før i tida kunne mi vente til januar og få det skattefritt men det vil de ikke lenger.Du trekker den % som du trekker av lønna.Ikke sikkert de kommer med siste lønn men mnd etterpå det har jeg opplevd.

Skrevet
Heia regner med feriepengene kommer automatisk for lønningskontorene vil få deg ut av systemet så fort som mulig.Før i tida kunne mi vente til januar og få det skattefritt men det vil de ikke lenger.Du trekker den % som du trekker av lønna.Ikke sikkert de kommer med siste lønn men mnd etterpå det har jeg opplevd.

Feil.

Feriepenger er aldri skattefrie.

Har heller aldri vært det.

De blir uansett avregnet på skatteåret de blir utbetalt.

Altså. Når året skal avregnes overfor skatteetaten (selvangivelsen).

Da er de med.

Skrevet

Skulle til å skrive innlegg. Da jeg ser forrige gjest har skrevet det som er riktig og omtrent det jeg hadde å si også.

Skrevet

Ja.jeg vet jo også detta!!men si ho har tjent 100000 og tar de ut nå og har 30% skatt får ho 7000,men hadde ho venta til januar så hadde ho fått 10000.Trodde mi snakka om å få mest mulig ut på en gang men var det ikke det så misforstod jeg!

Skrevet

man får kanskje mer utbetalt der og da når man venter til neste år, men iogmed at man skatter litt ekstra de andre mnd så blir det egentlig likt

Skrevet

Hei tusen takk for alle svar og takk for hjelpen til alle som svarte :)

Skrevet

Og det er fortsatt mulig å få pengene i januar.. (så noen sa det var i "gamle dager").

Bare spør pent. Jeg får det - og er veldig fornøyd med det.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...