Gjest Brusoman Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Jeg drikker sinnsykt mye brus, og et kjapt overblikk av dagen i dag har jeg drukket ikke mindre enn 3,5 liter pepsi max :O. En dag innimellom klarer jeg å holde meg til vann og te, av og til er det nok med en halvliter brus, men mange dager går det kun i brus og da litervis. Av brus drikker jeg stort sett Pepsi Max, men en sjelden gang en Urge eller en Sprite Zero. Jeg vil vende meg av med den sinnsyke brusdrikkingen, og vet jo at da må jeg bare kutte det ut, men tips til motiverende tanker mottas med takk
Supraspinatus Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Jeg drikker sinnsykt mye brus, og et kjapt overblikk av dagen i dag har jeg drukket ikke mindre enn 3,5 liter pepsi max :O. En dag innimellom klarer jeg å holde meg til vann og te, av og til er det nok med en halvliter brus, men mange dager går det kun i brus og da litervis. Av brus drikker jeg stort sett Pepsi Max, men en sjelden gang en Urge eller en Sprite Zero. Jeg vil vende meg av med den sinnsyke brusdrikkingen, og vet jo at da må jeg bare kutte det ut, men tips til motiverende tanker mottas med takk Slutt å kjøpe det når du er i butikken. Før du går i butikken må du sørge for at du ikke er sulten og tørst. Spis og drikk før du går dit. Da blir lysten på noe søtt mindre. Noen synes flaskevann er mer delikat enn springvann. Du kan jo kjøpe en stor flaske til å ha i kjøleskapet. Evt ha et par mugger med vann som du drikker i løpet av dagen. Iskaldt vann er svært leskende.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Prøv å bytte ut brusen med vann med kullsyre i første omgang, Farris osv.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Noen synes flaskevann er mer delikat enn springvann. Du kan jo kjøpe en stor flaske til å ha i kjøleskapet. Evt ha et par mugger med vann som du drikker i løpet av dagen. Iskaldt vann er svært leskende. Eh, bare vann er kjedelig. Putt i noen sitronskiver i vannmuggen og det blir straks bedre.
Gjest Stjernedryss Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Eh, bare vann er kjedelig. Putt i noen sitronskiver i vannmuggen og det blir straks bedre. Vann med sitron er fortsatt kjedelig. Mitt tips er å drikke farris som du blander ut med 50% juice, da har du en mellomting i nedtrappingsfasen i hvertfall.
Jigva Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 jeg kan jo også bidra med et skrekk-eksempel. En pasient min tannlege fortalte om drakk masse brus hver dag, hun hadde ikke vært hos han på 2 år og nå hadde hun 15 (!) hull i tennene sine. 30 000 kroner må hun ut med nå for å få retta opp dette.. Brus er farlig for tennene dine, masse syre og sukker. BRA du prøver å kutte ut.. Om du får skikkelig søt-sug så hjelper det å spise et grovt knekkebrød med brunost. Er kanskje ikke like spennende, men det hjelper på søt-suget.
Gjest New Dawn Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 For noen år siden gikk vi over til å kjøpe Farris med lime istedet for brus. Nå sier ungene at de ikke kan tenke seg brus lenger .. Farris er så mye friskere og smaker så mye bedre. I tillegg har jeg alltid en flaske vann i kjøleskapet - denne fyller jeg opp etterhvert som vi tar av den. Så har jeg et kjøleskap i kjelleren hvor vi har hver våre treningsflasker (sånne plastflasker) som alltid er fylt med vann .. når vi skal gå og trene så henter vi flaskene våre der.
AnAnAss Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 kanskje du er koffeinavhengig?? men uansett skjønnar eg korleis du har det, eg pleier å drikke minst to 1,5 liters flakser cola light til dagen, eg greier ikkje slutte heller. kan kanskje å seie til meg sjølve "ok, no skal eg ikkje drikkje brus på 3 dagar" og når den dagen eg kan drikkje brus kjem, drikk eg lett 6 liter brus (kjøpar då 4 pakning pepsi max og drikk heile driten )
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 jeg kan jo også bidra med et skrekk-eksempel. En pasient min tannlege fortalte om drakk masse brus hver dag, hun hadde ikke vært hos han på 2 år og nå hadde hun 15 (!) hull i tennene sine. 30 000 kroner må hun ut med nå for å få retta opp dette.. Brus er farlig for tennene dine, masse syre og sukker. BRA du prøver å kutte ut.. Om du får skikkelig søt-sug så hjelper det å spise et grovt knekkebrød med brunost. Er kanskje ikke like spennende, men det hjelper på søt-suget. Tviler på at brunost er så veldig bra for tennene, og det er heller ikke et sunt pålegg. Dersom du ikke klarer å slutte å drikke brus, så pass i alle fall på å skylle munnen med vann etter at du har drukket brusen, da reduseres syreangrepet! Fluorskylling hver kveld hjelper også. Den sukkerfrie brusen spiller ingen rolle for vekten din, men det gjør knekkebrød med brunost... Spesielt hvis du erstatter all brusen du har pleid å drikke med det...
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #10 Skrevet 5. september 2008 Det er ikke bra for kroppen å drikke så mye lett-brus. Det er for mye av søtningsstoffer i det. Spesielt om man drikker pepsi-max og cola light som har coffein i seg. Kroppen din blir jo aldri utørst. Coffein tørker ut kroppen, og når du da aldri drikker vann, så sier det seg selv at det ikke er spesielt bra. Dette så jeg på et tv-program, litt dårlig forklart, men en stund siden ejg så den nå :lese:
Gjest Pupsilure Skrevet 5. september 2008 #11 Skrevet 5. september 2008 Jeg skjønner bare ikke hvordan det er mulig å drikke så mye i løpet av en dag jeg Jeg drikker ikke mer enn ca 2 liter væske hver dag. Drikker nesten bare brus jeg også. Men har egentlig ikke noe ønske om å slutte.
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 5. september 2008 #12 Skrevet 5. september 2008 Jeg drakk en del pepsi max tidligere (om ikke flere liter for dagen, så iallefall litt hver dag). Min medisin ble ganske enkelt å slutte å kjøpe det. Vann ble litt for smakløst med en gang, så da drakk jeg juice og saft uten sukker i en overgangsperiode. Nå drikker jeg stort sett bare vann som tørstedrikke, hender jeg kjøper juice og kanskje en 0.5 liter med lettbrus i helgen. Lykke til!
Gjest Grafica Skrevet 8. september 2008 #13 Skrevet 8. september 2008 Sliter med det samme her, bortsett fra at det er vanlig Pepsi. Har hatt det problemet i over et år nå. Prøver å venne meg av, men ingenting annet smaker godt. Vann får jeg så ekkel smak i munnen av om det er alt jeg drikker, finnes ikke saft jeg liker (dvs jeg blir veldig fort lei) og juice synes jeg ikke er noe særlig som tørstedrikk. Ikke noe glad i Farris eller annet boblevann. Jeg er lei, det er dyrt og ikke bra for tennene eller vekta, men det er så jævlig vanskelig å slutte. Drikker som regel minst halvannen liter om dagen. Jeg vet det ikke er bra, og jeg VIL slutte. Men jeg greier ikke. Er sørenmeg lettere å slutte å røyke.
eriksen Skrevet 8. september 2008 #14 Skrevet 8. september 2008 Det er ikke bra for kroppen å drikke så mye lett-brus. Det er for mye av søtningsstoffer i det. Spesielt om man drikker pepsi-max og cola light som har coffein i seg. Kroppen din blir jo aldri utørst. Coffein tørker ut kroppen, og når du da aldri drikker vann, så sier det seg selv at det ikke er spesielt bra. Dette så jeg på et tv-program, litt dårlig forklart, men en stund siden ejg så den nå :lese: Ehh... Brus består jo for det meste av vann, så å si at man aldri får i seg vann når man drikker brus er jo helt feil... Vann får man forresten i seg gjennom det meste man spiser og drikker. Også kaffe inneholder så mye vann at koffeininnholdet ikke har noen vanndrivende effekt. Den eneste drikken som faktisk er vanndrivende er alkohol.
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 8. september 2008 #15 Skrevet 8. september 2008 Hvordan ser tennene deres ut...? En i klassa mi drikker minst en halvliter brus om dagen, det har han gjort i flere år og tenna hans er heftig angrepet av syre!
Gjest ts Skrevet 9. september 2008 #16 Skrevet 9. september 2008 Hvordan ser tennene deres ut...? En i klassa mi drikker minst en halvliter brus om dagen, det har han gjort i flere år og tenna hans er heftig angrepet av syre! Tennene mine er helt fine, men fortsetter jeg det jeg utsetter dem for varer de jo ikke livet ut.....
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2008 #17 Skrevet 9. september 2008 Jeg er også avhengig av Pepsi Max og Coca Zero. Men, hva er problemet, really? 99% av norges befolkning over 20 år drikker kaffe, så hvorfor kan man ikke unne seg noe erstattende? Man diskutere opp og i endte om søtningsstoffer er sunt eller ei, men man har ingen dokumentasjon på at det er direkte USUNT. Nei, man lever bare èn gang. Jeg var sjokoholiker før, og har lagt det på hylla nå. Lightbrusen får ingen ta fra meg.
Gjest Grafica Skrevet 9. september 2008 #18 Skrevet 9. september 2008 Hvordan ser tennene deres ut...? En i klassa mi drikker minst en halvliter brus om dagen, det har han gjort i flere år og tenna hans er heftig angrepet av syre! Mine er helt fine. Pusse tenner to ganger om dagen + munnskyllevann holder tennene sunne. Men jeg er veldig utsatt for hull, for jeg har svake tenner, så jeg må være veldig nøye med tannhygienen. Siste gjest: Har du noengang lest noe info om aspartam og andre kunstige søtstoffer?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2008 #19 Skrevet 9. september 2008 ^ Om jeg har, ja. Utdanner meg til ernærigsfysiolog, og har vært innen studier som både er publisert og ikke.
Gjest Grafica Skrevet 9. september 2008 #20 Skrevet 9. september 2008 Og likevel bryr du deg ikke om du får det i deg? Personlig kan jeg ikke drikke lightbrus osv fordi jeg blir fysisk dårlig av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå