Gjest antigartner Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Jeg har inntrykk av at dansebandmusikk er særdeles populært her jeg bor. Til og med russebilene spiller danseband for full guffe, og særlig når det gjelder de ivrigsgte svartrussguttene så tror jeg ikke engang at det lå et eneste lite snev av ironi bak, heller. Med danseband tenker jeg på eksempelvis Vikingarna, Scandinavia, Anne Nørdsti, Septimus, Jenny Jensen, Ole Ivars (og en hel rekke andre bandnavn laget av mannlige dobbeltnavn og en s til slutt). Dette skal være så veldig folkelig og fint. Selv klarer jeg ikke å høre mer enn etpar minutter av gangen av slik musikk, og skiller meg dermed ut, uten at jeg skjemmes over det. Jeg lurer på om dansebandpopulariteten er spesiell for området her jeg bor, eller om den er godt spredd utover landet. Derfor: 1. liker du danseband? 2. hvor kommer du fra?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 På gården jeg bor, er det en fyr som kommer og gjør forefallende praktisk arbeid. Han er sikkert ca 35, veldig hyggelig - og hører på dansebandmusikk, stort sett bare én sang på repeat i timesvis også. Bor på bygda i Sør-Trøndelag. Ellers er vel en stor del av publikummet psykisk utviklingshemmede som av en eller annen grunn gjerne blir oppfordret til å høre nettopp denne musikken. Kanskje et paradoks at mange av dem liker annen musikk mye bedre, om de først får sjansen til å høre den. Et resultat av velmenende kunnskapsløshet.
Gjest Nadia, Frogner Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 1. liker du danseband? 2. hvor kommer du fra? Jeg bor på Frogner i Oslo og elsker danseband. Vår familie elsker "Jäg trodde änglarna fanns" og andre schlagere. Dansbandmusikk har blitt trendy og in, spesielt etter NRKs danseband jukebox om nettene. Vi nynner på "Nei, så tjukk du har blitt" og "I dina gullbruna ögon" rett som det er Vi har hytte, bil og loftsleilighet, reiser på ferier til rivieran, har høyer eutdanning og gode årsinntekter. Det er altså ikke bare rånerne som hører på "änglarna fanns". På veggene har vi anerkjente maleres verk og ikke elg i solnedgang. For oss er slik musikk kult. Men vi hører også på samtidsmusikk, jazz og pop. Vi er mangfoldige.
Hoppetaujenta Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 (endret) Jeg er en verdensborger i Norge, og misliker "dæijnsbæind" veldig! Endret 24. august 2008 av Margareth
Sekretæren Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Sånn jevnt over tror jeg det er veldig populært "på landet", selv om det finnes folk i byer som liker danseband. Jeg kan ikke skjære alle danseband over en kam, det er variasjon i kvalitet der som i alle andre sjangre. Så både ja og nei, jeg liker noe, men ikke alt. Jeg kan styre meg for Vikingarna og Jenny Jensen. Men jeg liker Hellbillies, de er veldig dyktige musikere, har gode tekster og komponerer mer variert. Synes jeg.
Gjest Urban Oslo-finborger Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 Når vi pakker vår Citröen og skal på hytta på Tjøme setter vi på danseband og jazz. Først varmer vi opp med litt Septimus og Jenny Jensen, dernest setter vi på litt Charlie Haden og Radka Toneff. Variasjon er bra!
Gjest Milliardærektepar Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Min mann og jeg elsker dansebandmusikk, og vi svinger oss ute av og til på dansband-gallaer. Trivelig! Vi bor sentralt i Bærum og tjener nok...vi har massevis av cd'er med dænsbænd og vi elsker det!
pantera Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 Bor litt utenfor Bergen og jeg kjenner ingen som jeg vet liker dansebandmusikk, verken familie eller venner. De litt eldre i familien foretrekker blues, soul osv. Er forsåvidt fornøyd med det, selvom jeg er mer metal/rock typen. Danseband er grusomt!
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #9 Skrevet 24. august 2008 Danseband får meg til å tenke på alkiser. uff ikke rett sikkert men jeg assosierer det med alkoholikere som gauler for full guffe. Takler ikke den møkka.
Gjest I toppsjiktet Skrevet 24. august 2008 #10 Skrevet 24. august 2008 Jeg er rik, vakker og vellykket og min mann likeså. Vi vet ikke om noe som er hyggeligere enn å nyte vår spesialimporterte rødvin til tonene av Picazzo og Ole Ivars. I 2004 kjøpte vi også en villa strategisk plassert i forhold til en av landets bedre dansefestivaler, og nå har det blitt en kjær tradisjon å samle troppene i en oval dansebandweekend hvert år. Og jeg skal love dere at det er ikke hvemsomhelstene fra norsk kulturliv som samles hos oss! Faktisk skulle jeg ønske at flere i eliten hadde guts nok til å stå fram som det dansebandelskende folket vi faktisk til dels er. Jeg går med noen hemmelige planer om et stort arrangement for entusiastene i vårt sosiale sjikt på landeiendommen vår i Toscana i den nærmeste fremtid. Vel, den som lever, får se!
Gjest Pet Skrevet 24. august 2008 #11 Skrevet 24. august 2008 Jeg er rik, vakker og vellykket og min mann likeså. Vi vet ikke om noe som er hyggeligere enn å nyte vår spesialimporterte rødvin til tonene av Picazzo og Ole Ivars. I 2004 kjøpte vi også en villa strategisk plassert i forhold til en av landets bedre dansefestivaler, og nå har det blitt en kjær tradisjon å samle troppene i en oval dansebandweekend hvert år. Og jeg skal love dere at det er ikke hvemsomhelstene fra norsk kulturliv som samles hos oss! Faktisk skulle jeg ønske at flere i eliten hadde guts nok til å stå fram som det dansebandelskende folket vi faktisk til dels er. Jeg går med noen hemmelige planer om et stort arrangement for entusiastene i vårt sosiale sjikt på landeiendommen vår i Toscana i den nærmeste fremtid. Vel, den som lever, får se! Å, så morsomt.
Bellatrix Skrevet 24. august 2008 #12 Skrevet 24. august 2008 Jeg liker danseband. Men jeg liker også jazz, blues, rock, pop etc. Alt til sin tid.
Strix Skrevet 24. august 2008 #13 Skrevet 24. august 2008 (endret) Jeg liker dansebandmusikk, men jeg liker nesten all annen musikk også. Dansebandmusikk er god musikk å danse swing til Er fra vestlandet, men kjenner folk rundtom i hele Norge som liker dne type musikk. Endret 24. august 2008 av Strix
Gjest antigartner Skrevet 24. august 2008 #14 Skrevet 24. august 2008 Jeg bor på Frogner i Oslo og elsker danseband. Vår familie elsker "Jäg trodde änglarna fanns" og andre schlagere. Dansbandmusikk har blitt trendy og in, spesielt etter NRKs danseband jukebox om nettene. Vi nynner på "Nei, så tjukk du har blitt" og "I dina gullbruna ögon" rett som det er Vi har hytte, bil og loftsleilighet, reiser på ferier til rivieran, har høyer eutdanning og gode årsinntekter. Det er altså ikke bare rånerne som hører på "änglarna fanns". På veggene har vi anerkjente maleres verk og ikke elg i solnedgang. For oss er slik musikk kult. Men vi hører også på samtidsmusikk, jazz og pop. Vi er mangfoldige. Når vi pakker vår Citröen og skal på hytta på Tjøme setter vi på danseband og jazz. Først varmer vi opp med litt Septimus og Jenny Jensen, dernest setter vi på litt Charlie Haden og Radka Toneff. Variasjon er bra! Min mann og jeg elsker dansebandmusikk, og vi svinger oss ute av og til på dansband-gallaer. Trivelig! Vi bor sentralt i Bærum og tjener nok...vi har massevis av cd'er med dænsbænd og vi elsker det! Jeg er rik, vakker og vellykket og min mann likeså. Vi vet ikke om noe som er hyggeligere enn å nyte vår spesialimporterte rødvin til tonene av Picazzo og Ole Ivars. I 2004 kjøpte vi også en villa strategisk plassert i forhold til en av landets bedre dansefestivaler, og nå har det blitt en kjær tradisjon å samle troppene i en oval dansebandweekend hvert år. Og jeg skal love dere at det er ikke hvemsomhelstene fra norsk kulturliv som samles hos oss! Faktisk skulle jeg ønske at flere i eliten hadde guts nok til å stå fram som det dansebandelskende folket vi faktisk til dels er. Jeg går med noen hemmelige planer om et stort arrangement for entusiastene i vårt sosiale sjikt på landeiendommen vår i Toscana i den nærmeste fremtid. Vel, den som lever, får se! :banantroll: :banantroll: :banantroll: :banantroll: Ja ja, du skal ha for kreativitet på navnefronten!
cilipili Skrevet 25. august 2008 #15 Skrevet 25. august 2008 Er fra Rogaland. Liker absolutt ikke danseband! Er det samme som med techno, house og det tullet; jeg forstår det sikkert rett og slett ikke.. Men mener nok at det bare er fantasiløs og dårlig musikk. Er mest glad i rock/metal.
Rioja Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Jeg er i fra Trondheim , og synes det er moro med dansebandmusikk når jeg en sjelden gang er full og noen setter det på... Jeg hører aldri på det ellers, og har ikke den type musikk i cd-hylla mi...
Antoinette Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 Ellers er vel en stor del av publikummet psykisk utviklingshemmede som av en eller annen grunn gjerne blir oppfordret til å høre nettopp denne musikken. Kanskje et paradoks at mange av dem liker annen musikk mye bedre, om de først får sjansen til å høre den. Et resultat av velmenende kunnskapsløshet. Eh, dette har jeg visst ikke fått med meg, Er det sant at psykisk utviklingshemmede blir tvunget til å høre på sånn dritt? Dansebandmusikk er for bygdetullinger.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #18 Skrevet 25. august 2008 Eh, dette har jeg visst ikke fått med meg, Er det sant at psykisk utviklingshemmede blir tvunget til å høre på sånn dritt? Dansebandmusikk er for bygdetullinger. Ikke tvunget, kanskje, men min erfaring er at det er den musikken de presenteres for om de bor i institusjon (det er selvsagt forskjellig hva foreldrene introduserer dem for, og jeg kjenner flere som har egen og god smak). Vi har jobbet med psykisk utviklingshemmede som stadig skal på dansbandkonserter osv gjennom aktiviseringsopplegg i boligen eller støttekontakt, men som blir sååå glad når vi setter på noe mer alternativt.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #19 Skrevet 26. august 2008 Hele Østfold fylke elsker "Jäg trodde änglarna fanns" med Ole Ivars! En grunn til at PU'er blir presentert for denne type musikk kan være at det er enkelt.
Alvelin Skrevet 26. august 2008 #20 Skrevet 26. august 2008 Jeg danser swing til dansebandmusikk, men hører ikke på det sånn til vanlig.. Med danseband mener jeg Ole Ivars, Vikingarna o.l. Hellbillies hører jeg oftere på. Jeg synes det er snobbete å slå seg på brystet og si at det bare er bygdetullinger som hører på slik musikk. All musikk til sitt bruk sier nå jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå