Gjest gjest1 Skrevet 3. juni 2003 #1 Del Skrevet 3. juni 2003 Kan man få synlige symptomer på diabetse 2? Har hørt at hvis man er i faresonen kan man få blålige merker i lysken og under armene stemmer dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kate Skrevet 3. juni 2003 #2 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg har aldri hørt om slike symptomer på diabetes. Vanlige symptomer er: Vekttap - uten at du har forsøkt å slanke deg, tørste, hyppig vannlating og tretthet. Det skal dog føyes til at mange som får diabetes 2 ikke merker noe spesielt, og sykdommen oppdages først ved en rutinekontroll hos legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 3. juni 2003 #3 Del Skrevet 3. juni 2003 Det var rart at du skrev om D2 i dag. Selv fikk jeg brev fra sykehuset om at blodsukkeret mitt var for høyt ... så det er mulig jeg har D2. Skal til mer sjekk.....selv er jeg trøtt hele tiden og har lyst på søtsaker...ikke noe vekttap for min del....men om jeg klarer å ikke spise sukker, så går det sikkert bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunAndMoon Skrevet 7. juni 2003 #4 Del Skrevet 7. juni 2003 Jeg fikk vite at jeg hadde diabetes type 2 for omkring et-to år siden.. Jeg la på meg 10kg i løpet av et år... så man legger heller på seg enn å ta av seg. Slik var det med meg ihvertfall... Jeg fikk vite det av legen etter en kontroll - blodprøver osv. Cellene mine fungerer ikke, noe som er visst medfødt. Derfor produserer bukspyttkjertelen min mer insulin, og cellene vil ikke ta opp insulinen. Bruker tabletter (glucophag..eller åssen det skrives) et par ganger om dagen. For å dempe blodsukkeret. Andre symptoner kan være at du får mer lyst på noe søtt, slik jeg gjorde. Du har (kanskje) vanskelig for å slutte å spise søtt. + At man blir ofte mer sliten & trøtt enn tidligere (jeg var "trøtt" hele tiden..). så det er viktig å trene/holde seg i form; har jeg hørt. Men om jeg gjør det - er noe annet. Man bør også gjøre om kostholdet sitt, noe jeg ikke har begynt med ennå. Men har planer om det... Håper du slipper dette, for å ha diabetes er ikke noe særlig. Bare masse tabletter og styr..Eneste som er bra er at du slipper å ta sprøyter Lykke til videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 7. juni 2003 #5 Del Skrevet 7. juni 2003 Ja, det er sant. Diabetes 2 kan du få hvis du legger på deg. Diabetes 1 er en mangelsykdom som skyldes at bukspyttkjertelen har sluttet å produsere det livsnødvendige hormonet insulin. Diabetes 2 derimot er en livsstilssykdom som rammer stadig flere og stadig yngre mennesker. Spesielt skummelt er det at flere og flere barn også er overvektige. Veien til diabetes 2 går nemlig via overvekt. Et kosthold med mye fett og sukker i form av godterier og mineralvann, kombinert med mangel på mosjon og bevegelse gjør oss stadig fetere. Over tid kan fedmen føre til endret stoffskifte og insulinresistens. Det vil si at insulinet trettes ut og får ikke gjort jobben sin, som er å få sukkeret ut i vevet. Dermed blir blodsukkeret farlig høyt. - Hvilke faresignaler skal vi være oppmerksomme på? - Et klassisk faresignal er å bli litt rund rundt midjen. Når bilringen er et faktum, bør du gå til legen og få en blodprøve som måler blodsukkeret. Husk også at mineralvann og snop er de største faremomentene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 7. juni 2003 #6 Del Skrevet 7. juni 2003 Har selv Diabetes 1, har hatt det siden jeg var 2 år. (Var da de først fant ut at jeg hadde det) Vel, ved diabetes 2 er det slik at kroppen produserer mindre insulin, at betacellene er svimeslått og fungerer heller dårlig. Overvekt er et stort faresignal, fordi kroppen tar til seg mer enn den er i stand til å behandle og få gjennom systemet, insulinen er der, men det virker ikke slik det skal, litt blir tatt hånd om, men ikke alt, ikke nok. Diabetes 2 behandles som oftest med piller. Diabetes 1 behandles med sprøyter. Her er det vanlig å ta av veldig, fordi man konstant går med høyt blodsukker, når man har høyt blodsukker, begynner kroppen å spise opp sitt eget fett, det lukter ofte aceton (neglelakkfjerner) når en diabetiker har hatt veldig høyt blodsukker over lengre tid, det lukter av ånden og svetten, tiss litt i et glass og bli blendet av sukkerkornene. Når det har kommet så langt, er man forgiftet og trenger øyeblikkelig hjelp! Kroppen blir uttørket, personen blir grå i huden, mørk under øynene, tynn, slapp, hengslete, drikker mye, sover mye, klarer ikke konsentrere seg, osv. Ingen vet hvorfor man får diabetes 1, men diabetes 2 kommer som oftest av overvekt og "diabetesgener" i blodet. Insulin har faktisk blitt brukt til mord.... Det går i dag rundt en del hundretusen personer med diabetes som ikke har fått det konstatert. Tragisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2003 #7 Del Skrevet 9. juni 2003 som sagt..jeg la på meg 10kg i løpet av ett år.. altså fra 45 til 55kg (162 m høy) Stor overgang den gangen for meg...sliter fortsatt med det. Spesielt rundt midjen har jeg lagt på meg, som kira sier. Men har alltid vært i god form - elsker idrett og har alltid vært aktiv. (og ikke spist særlig usunt heller). Men brus har det gått litt av, selvfølgelig. (+ litt skjokolade).. Hehe. Miew: også bukspyttkjertelen produserer for mye insulin hos meg - ikke for lite.. (diabetes type 2). cellene vil ikke ta opp insulinen -medfødt feil... (bruker piller, som du sier) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2003 #8 Del Skrevet 9. juni 2003 trodde jeg var logget inn, jeg. Jaja. (linken fra mail).. SunAndMoon her.. =) :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå