Gå til innhold

To jobber? Kan arb.giver nekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror dere arb.giver vil si/har arb.giver mulighet for å nekte, dersom jeg ber om redusert stilling, f.eks jobbe 80% fordi jeg ønsker å jobbe 20% et annet sted? Motivet et at jeg er misfornøyd med lønna, den andre jobben er bedre betalt...

(I arb.kontrakten står det at jeg ikke har anledning til å ta annet lønnet arbeid uten å informere arb.givber om dette...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke krav på permisjon i jobben din for å ta annet arbeid, nei.

Skrevet

Arbeidsgiver kan i alle tilfeller nekte deg å jobbe redusert om du har arbeidskontrakt på 100%,

Trur også arbeidsgiver kan nekte deg å ha annen jobb ved siden av, om dette går utover din innsats og oppmerksomhet i hovedjobben din, men de kan i utgangspunktet ikke bestemme over din fritid. (et elller annet juridisk her, som jeg ikke klarer å komme på akkurat nå...). Det at du skal opplyse arbeidsgiver 1 om arbeidsgiver 2 er i alle tilfeller lovbestemt.

Skrevet
Hva tror dere arb.giver vil si/har arb.giver mulighet for å nekte, dersom jeg ber om redusert stilling, f.eks jobbe 80% fordi jeg ønsker å jobbe 20% et annet sted? Motivet et at jeg er misfornøyd med lønna, den andre jobben er bedre betalt...

(I arb.kontrakten står det at jeg ikke har anledning til å ta annet lønnet arbeid uten å informere arb.givber om dette...)

Tror det er bortimot menneskerett å ha 100% jobb, så jeg tviler sterkt at arbeidsgiver vil vinne en evt rettsak om hvorvidt du kan fylle opp med en annen jobb -- forutsatt at du ikke har tilbud om 100% stilling der du nå jobber.

arb.kontaraktformuleringen e en standardfrase, og vil være urimelig å overholde hvis du ikke har fulltidsjobb.

Hvis du er misfornøyd med lønnen , bør du jo søke annen jobb.

Skrevet
Tror det er bortimot menneskerett å ha 100% jobb, så jeg tviler sterkt at arbeidsgiver vil vinne en evt rettsak om hvorvidt du kan fylle opp med en annen jobb -- forutsatt at du ikke har tilbud om 100% stilling der du nå jobber.

arb.kontaraktformuleringen e en standardfrase, og vil være urimelig å overholde hvis du ikke har fulltidsjobb.

Hvis du er misfornøyd med lønnen , bør du jo søke annen jobb.

TS:

Jeg elsker jobben min, det er kun lønna som ikke er bra nok. Derfor har jeg slett ikke lyst til å slutte. Jeg har familie, så jeg ønsker ikke å jobbe mer enn det jeg gjør i dag. Men jeg skjønner jo at arb.giver ikke er interessert i å gi meg permisjon for at jeg skal kunne et annet sted.

Men denne andre jobben er på sett og vis nyttig for min nåværende jobb også, den vil gi meg kunnskaper som min nåværende arb.plass vil kunne dra nytte av. Jeg tenker at det kan være en berikelse for jobben min om jeg får ta en dag i uka på denne andre arb.plassen i f.eks 1/2 - 1 års tid....

Skrevet
TS:

Jeg elsker jobben min, det er kun lønna som ikke er bra nok. Derfor har jeg slett ikke lyst til å slutte. Jeg har familie, så jeg ønsker ikke å jobbe mer enn det jeg gjør i dag. Men jeg skjønner jo at arb.giver ikke er interessert i å gi meg permisjon for at jeg skal kunne et annet sted.

Men denne andre jobben er på sett og vis nyttig for min nåværende jobb også, den vil gi meg kunnskaper som min nåværende arb.plass vil kunne dra nytte av. Jeg tenker at det kan være en berikelse for jobben min om jeg får ta en dag i uka på denne andre arb.plassen i f.eks 1/2 - 1 års tid....

Jeg, som arbeidsgiver, ville aldri latt deg fått permisjon for å ta en annen jobb. Du jobber 100% hos meg fordi jeg trenger en person i 100%. Hadde det vært for å ta en relevant utdanning hadde det vært så sin sak. Men for å jobbe hos en konkurrent? Aldri.

Skrevet
Jeg, som arbeidsgiver, ville aldri latt deg fått permisjon for å ta en annen jobb. Du jobber 100% hos meg fordi jeg trenger en person i 100%. Hadde det vært for å ta en relevant utdanning hadde det vært så sin sak. Men for å jobbe hos en konkurrent? Aldri.

Jeg jobber i det offentlige (helsevesen). Der er snakk om å jobbe privat en dag i uka/også en "helse"-jobb, men ingen direkte konkurrent akkurat:)

TS

Skrevet

Så lenge det er samme bransje er det da så absolutt en direkte konkurrent!

Men viktigst - jeg har ansatt deg i 100% og trenger deg dermed i 100%. Du visste betingelsene da du begynte å jobbe for meg. Er du ikke lenger fornøyd, får du heller si opp og skaffe deg annen jobb, så kan jeg ansette noen andre i 100% stilling. Å få inn vikar i 20% stilling er ikke spesielt enkelt, ei heller ønskelig.

Skrevet
Så lenge det er samme bransje er det da så absolutt en direkte konkurrent!

Men viktigst - jeg har ansatt deg i 100% og trenger deg dermed i 100%. Du visste betingelsene da du begynte å jobbe for meg. Er du ikke lenger fornøyd, får du heller si opp og skaffe deg annen jobb, så kan jeg ansette noen andre i 100% stilling. Å få inn vikar i 20% stilling er ikke spesielt enkelt, ei heller ønskelig.

TS:

Men 3 av mine kolleger jobber allerede i 80% stilling pga omsorg for små barn. En av mine kolleger har fått innvilget forskningsfri en dag i uken. Dvs at det er jobb nok til en 80% stilling. Hvis jeg får perm 20% så kan arb.giver ansette en ny persson i 100%... Det må jo være bedre for alle!?

Skrevet

Permisjon (eller nedsatt stillingsprosent) på grunn av omsorg for barn eller forskning/utdanning er noe helt annet enn permisjon for å jobbe hos noen andre.

Alternativet ditt er jo å gå ned i stillingsprosent permanent. Det kunne jeg som arbeidsgiver muligens gått med på. Men man har ikke krav på det, heller.

Skrevet
Permisjon (eller nedsatt stillingsprosent) på grunn av omsorg for barn eller forskning/utdanning er noe helt annet enn permisjon for å jobbe hos noen andre.

Alternativet ditt er jo å gå ned i stillingsprosent permanent. Det kunne jeg som arbeidsgiver muligens gått med på. Men man har ikke krav på det, heller.

Regner også med at arb.giver vil være negativ/si nei. Har lekt med tanken på å søke perm 20% under omsorgspåskudd, men skjønner jo at jeg ikke kan gjøre det. Hvis jeg slutter og begynner i den nye jobben 100% kommer jeg til å tjene 2 - 3 ganger mer enn jeg gjør i dag.

(Jeg ønsker høyere lønn fordi jeg har bestemt meg for å skilles. Jeg har funnet en leilighet som er kjempefin, og bra beliggenhet i forhold til barnehage og skole og mitt nåværende hjem/hjemmet til mine barns far. Men leiligheten er for dyr for meg med den inntekten jeg har i dag. Jeg tenker at en skilsmisseprosess er såpass krevende/psykisk slitsomt at det er dumt å skifte jobb samtidig, iom. at jeg trives så godt på jobben som jeg gjør, med gode og støttende kolleger... Nåja, litt mye tankespinn dette..som antagelig ender med en trang og bitteliten leilighet eller leie, men at jeg fortsetter i den gode, gamle og spennende jobben min! Hadde bare hatt så lyst til at barna skulle ha det litt fint hos meg også)

Skrevet

Det går an å spørre sjefen, det er jo ikke verre enn det. Verste svaret du kan få er vel "nei"? Bruker du argumentet om at du kommer til å lære ting der som er nyttig i denne jobben, så er det straks mer interessant for arbeidsgiver.

Skrevet
Det går an å spørre sjefen, det er jo ikke verre enn det. Verste svaret du kan få er vel "nei"? Bruker du argumentet om at du kommer til å lære ting der som er nyttig i denne jobben, så er det straks mer interessant for arbeidsgiver.

Eller bruke det som "brekkstang" for å argumentere for høyere lønn....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...