Gå til innhold

Kjøpe friske urter i butikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du kjøper friske urter, sånn i liten potte og plastpose, i butikken, hvordan oppbevarer du dem da hjemme? Jeg rekker aldri å bruke dem opp, ofte ikke halvparten engang før den dør. Skal man fjerne posen eller la den stå i posen? Skal man gi den vann?

Skrevet

Urter du kjøper i butikken er ferskvare, og ikke beregnet på å overleve. Dette har noe med måten de er drevet frem på å gjøre. Jeg har lyktes med å omplante basilikum og dill, men resten er håpløst.

Men om du evt planter om, og vanner de nedenfra, vil de nok holde lengre. Enkelte urter, bla mynte, er det også mulig å tørke og bruke som te (evt estragon - krydder).

Selv har jeg begynt å dyrke egne urter, og er veldig fornøyd med det. De vokser og trives, er alltid tilgjengelig når jeg trenger de, og smaker mye bedre.

Skrevet

Jeg har heller aldri fått disse urteplantene til å vare før jeg fikk en Eva Solo-potte i gave. Denne potta har tråder ned fra potta og til en vannpotte, slik at planten suger opp vann via trådene. Dette fungerer bra, jeg har hatt en basilikumplante i denne potta i fire måneder nå.

Skrevet

Jo, jeg tenkte ikke at de skulle overleve for evig og alltid, men hvordan oppbevare dem lengst mulig. Med eller uten posen? Vanne den eller ikke? Kjøleskap eller på benken?

Skrevet

Noen overlever lenge i kjøleskap, f eks persille, og kanskje koriander? Enkelte andre planter synes jeg også klarer å leve en stund, f eks grønnmynte og timian. Dessuten har jeg salvie og estragon som jeg har kjøpt i matbutikk og plantet ut i et lunt østvendt bed, som klarer seg fint. Ellers synes jeg det er greit å så blant annet basilikum selv, da får du sterkere planter som overlever sommeren i hvert fall.

Skrevet (endret)

Uten pose, under kjøkknbenk-lys om du har, vann alltid fra skål, plukk vett visne blader/stilker. Basillikum trenger vann nesten hver dag....

Og kast urter på det meste!!!!

Endret av LilleMy
Skrevet

Koriander kan fryses i papirpose. Har ikke prøvd med andre urter enda, så det er mulig de blir litt pjusk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...