Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Når du kjøper friske urter, sånn i liten potte og plastpose, i butikken, hvordan oppbevarer du dem da hjemme? Jeg rekker aldri å bruke dem opp, ofte ikke halvparten engang før den dør. Skal man fjerne posen eller la den stå i posen? Skal man gi den vann?
AnetteR Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Urter du kjøper i butikken er ferskvare, og ikke beregnet på å overleve. Dette har noe med måten de er drevet frem på å gjøre. Jeg har lyktes med å omplante basilikum og dill, men resten er håpløst. Men om du evt planter om, og vanner de nedenfra, vil de nok holde lengre. Enkelte urter, bla mynte, er det også mulig å tørke og bruke som te (evt estragon - krydder). Selv har jeg begynt å dyrke egne urter, og er veldig fornøyd med det. De vokser og trives, er alltid tilgjengelig når jeg trenger de, og smaker mye bedre.
pusla Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Jeg har heller aldri fått disse urteplantene til å vare før jeg fikk en Eva Solo-potte i gave. Denne potta har tråder ned fra potta og til en vannpotte, slik at planten suger opp vann via trådene. Dette fungerer bra, jeg har hatt en basilikumplante i denne potta i fire måneder nå.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Jo, jeg tenkte ikke at de skulle overleve for evig og alltid, men hvordan oppbevare dem lengst mulig. Med eller uten posen? Vanne den eller ikke? Kjøleskap eller på benken?
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Noen overlever lenge i kjøleskap, f eks persille, og kanskje koriander? Enkelte andre planter synes jeg også klarer å leve en stund, f eks grønnmynte og timian. Dessuten har jeg salvie og estragon som jeg har kjøpt i matbutikk og plantet ut i et lunt østvendt bed, som klarer seg fint. Ellers synes jeg det er greit å så blant annet basilikum selv, da får du sterkere planter som overlever sommeren i hvert fall.
LilleMy Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 (endret) Uten pose, under kjøkknbenk-lys om du har, vann alltid fra skål, plukk vett visne blader/stilker. Basillikum trenger vann nesten hver dag.... Og kast urter på det meste!!!! Endret 23. august 2008 av LilleMy
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Koriander kan fryses i papirpose. Har ikke prøvd med andre urter enda, så det er mulig de blir litt pjusk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå