Gå til innhold

har du erfaring med valper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heihei :)

har fått verdens vakreste jentevalp på 9 uker for en uke siden! føler jeg har fått en liten baby :)

problemet er: hun tisser noen ganger ute (jeg tar hun med ut hver gang hun har spist, drukket, sovet osv) men hun liker mest å tisse og bæsje på teppene inne. og nå de to siste dagene har hun hatt diare :S

så nå har jeg tatt bort alle teppene i leiligheten.. ble så veldig nakent her nå, og gulvet er kaldt og bart..

og dessuten sklir hun litt på gulvet, og liker seg nå best i sofaen etter jeg tok bort alle teppene.

noen som har noen erfaringer med råd og tips om hvordan å løse dette? eller må jeg belage meg på å aldri ha tepper igjen?

og hvor gammel er de når de slutter med denne konstante valpe skvettingen? (står opp 3 ganger om natten fordi hun skal tisse eller bæsje)

alle råd og tips taes med stooor takknemlighet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føste som slår meg er at du skal ringe vet´n din og spørre litt om den diaréen. Valper tåler ikke å ha diaré særlig lenge. Kanskje du bør gi diettfór eller ris og zoolac, så spør dyrlegen din!

Valper må ofte på do den første tida, så det er ikke annet å gjøre enn å være tålmodig og følge godt med. Min valp var stueren 12 uker gammel ca. Og det er relativt tidlig, så du har et stykke igjen. Men det er jo bare de første ukene alt går rett igjennom og du oppholder deg mer utendørs enn inne. Etter hvert blir dere bedre kjent og valpen modner både fysisk og psykisk. Da må den sjeldnere på do og begynner kanskje å varsle når den skal ut. :)

Hvis du har mulighet så er det lurt å sove sammen med valpen den første tida. Da gjør du den trygg og den sover bedre. Ofte må den ikke på do om natta når den får sove i nærheten av mamman sin.

Skrevet

Jeg hadde valp for 7 år siden, men jeg husker litt hvordan det var. Vår hund likte også teppene spesielt godt. Den vi gjorde var å alltid ta med hunden ut med en gang den hadde gjort fra seg inne. Hun pleide også å gå på do visse tider på døgnet og vi lærte oss når dette var og holdt et ekstra godt øye med henne og/eller tok henne med ut da.

Hun er helt renslig nå, så jeg tror nok du får lagt inn teppene dine igjen ;)

Skrevet

tusen takk for svarene deres, det var en lettelse å høre, samt få litt råd :) trenger det. blir det samme som småbarns foreldra som har fått sitt første barn. jeg har fått min første valp. så prøver å lære her :)

skal følge med på ho til mandag, er ho ikke bedre da, skal jeg ringe dyrlegen. ho er ellers kvikk og rask, tror det er en omveltning på matfronten her. hørte at et nytt mat merke kan gi diare, for jeg vet ikke hva skals matmerke ho fikk før jeg fikk henne. pluss at hun har fått prøvd litt forskjellig som blåskjell, reker, frukt og grønnsaker, boksemat samt brødskive med leverpostei. så det kan skyldes diaren for hun nektet å spise tørrfor den første uka jeg hadde henne. hun fikk da tyggeben og slikt, men fikk tak i et tørrfor hos dyrebutikken beregnet for denne rasen her om dagen som hun ville spise :) ble da sjeleglad!

så det kan hende det er derfor hun har hatt diare.. ser det ann til mandag.

men ho sover rett vedsidna meg i senga om natten, og ho sover generelt veldig bra på natten, mens jeg sover lett fordi ho blir urolig når ho må på do. da går vi ut på balkongen og hun tisser på en avis der ute. men noen ganger har jeg ikke våkna med engang hun har reist seg opp, og da har hun enten tissa i senga eller hoppet ned og tissa på teppet.

så jeg får håpe at hun også er like tidlig ute som din hund, med å bli stueren :) ellers vet jeg nå at de kan bli stuerene om ikke lang tid. var redd for at det kunne gå maaange måneder og kanskje helt aldri. har hørt om familier med hunder på 1 år og lignende som ikke kan ha tepper, fordi hunden må tisse på de.

men ble glad når jeg hørte at jeg kan ta inn teppene igjen etterhvert :D liker ikke teppefrie gulv, spessielt i stua ;)

Skrevet

Det er vanlig at valper har litt løs mage. De får ofte ting de ikke er vant med, noe jeg ser på som BRA. Nettopp fordi da får de en mage som er vant med forskjellige ting, og tåler bare mer og mer ettersom de blir eldre. Her i huset får de smake på stort sett alt, bortsett fra ting som hunder ikke bør få (eks. sjokolade, druer osv).

Min valp syns også det er dødsfestelig å tisse på teppene. Hurra for det, liksom ;) Men er man flink og vet når man skal gå ut, kan man avverge de fleste innetisse-episodene.

Gylden regel for min valp er etter hun har spist, våknet eller herjet en liten stund. Spesielt etter hun har sovet går det kort tid fra hun våkner og til hun velger et tilfeldig sted å tisse! Da er det opp til meg å gjøre så vi rekker å gå ut :)

Skrevet
Det er vanlig at valper har litt løs mage. De får ofte ting de ikke er vant med, noe jeg ser på som BRA. Nettopp fordi da får de en mage som er vant med forskjellige ting, og tåler bare mer og mer ettersom de blir eldre. Her i huset får de smake på stort sett alt, bortsett fra ting som hunder ikke bør få (eks. sjokolade, druer osv).

Min valp syns også det er dødsfestelig å tisse på teppene. Hurra for det, liksom ;) Men er man flink og vet når man skal gå ut, kan man avverge de fleste innetisse-episodene.

Gylden regel for min valp er etter hun har spist, våknet eller herjet en liten stund. Spesielt etter hun har sovet går det kort tid fra hun våkner og til hun velger et tilfeldig sted å tisse! Da er det opp til meg å gjøre så vi rekker å gå ut :)

å? er druer ikke bra for de? da skal jeg ikke la henne smake på det. vet at sjokolade er farlig, så det har hun ikke fått og skal heller aldri få..

er det mer hun ikke bør ha? hun likte veldig godt piska rått egg :) hun fikk det av svigermor og slikka skåla helt ren!

flott å høre at det er bra at de får forskjellig mat, og at de da blir vant til det.. er vel derfor hun har hatt diare, men i dag var bæsjen fin igjen.

prøver å avverge de fleste tisse og bæsje episodene inne, gått bedre de siste dagene nå (sikkert fordi alle teppene er borte) pluss at jeg løfter hun ut titt og ofte nå, i tilfelle hun må på do.

Skrevet (endret)

Mange oppdrettere har tepper i valpebingene, så valpen din er sikkert vant til å gjøre fra seg på tepper. Det er nok grunnen til at valpen din helst vil gjøre fra seg på teppene dine. Du ser det samme med valper som er født om vinteren, de får problemer med å finne steder å gjøre fra seg på når snøen forsvinner. Valper vil helst gjøre fra seg på trygge steder, og går gjerne lange turer uten å gjøre noen ting, så fort de kommer hjem gjør de fra seg. Dette går over ganske fort, bare fortsett renslighetstreningen og ikke fortvil over små uhell. Husk at den er en liten baby ennå!

Når det gjelder små valper, skal de ikke skifte fór brått. Da reagerer de ofte med diare. Skal du bytte fortype, så gjør du det gradvis med å blande gammelt og nytt for noen dager. Ikke gi for mye matrester og menneskemat, en liten valps mage er ikke ferdig utviklet ennå. Introduser nye matvarer gradvis og se hva den tåler. Du kan få et middel hos veterinær som heter Pro-Kolin, det stopper diare effektivt. Litt kefir er også fint for å regulere valpens mage.

Endret av Livia
Skrevet

aha! det er derfor hun gjør fra seg på teppene.. godt å høre at hun vil stoppe med dette når hun blr større..jeg blir stadig klokere på denne tråden :)

tusen takk for kunnskaps delingen :)

Skrevet

Fiskeboller, ris og kokt gulrot er veldig bra for valper med diaré, gutten vår hadde ofte det som valp, men er ikke rart, så mye rart de spiser ute.. :)

Legg avispapir på gulvet, i tilfelle valpen ikke kommer seg ut, så kan den tisse der istede for på gulvteppene.. vi hadde aviser liggende, for så å flytte papiret nærmere og nærmere ytterdøren.. men det tar tid.. Vi var OFTE ute med den lille, han tisset ute, for så å tisse med en gang han kom inn igjen.. Men vær tålmodig, er normalt det tar tid. Leste en plass at ikke alle hadde full kontroll på blæra si før de var en 5 mnd..

Lykke til og nyt valpetiden.. går aaaalt for fort .. :) er som å ha en liten baby i hus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...