Gå til innhold

Hva er "koden" på mykt bomullsstoff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg handler mye på nett og da er det vanskelig å anslå hva slags type stoff klærne er i. Jeg spør gjerne om det er bomull, men syns plagget er stivt, tynt og ekkelt når det kommer i postkassen min. Det står jo gjerne 100% bomull, eller 90% bomull og 10% acryl f.eks, så da er spørsmålet; hva står det når det er myk bomull? Hva bør jeg unngå for å ikke få stive, ekle, tynne stoffer? Jeg handlet en pyjamasbukse på H&M-nettbutikken hvor det sto 100% bomull, men da jeg fikk den så var den tynn og stiv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan stoffet kjennes ut, kommer an på to ting: Fibrenes sammensetning, kvalitet og trådtykkelse og hvilken teknikk som er brukt. Billigsengetøy og bomullsatengsengetøy er som regel 100% bomull begge deler, men sistnevnte er vevet av mye tynnere garn en førstnevnte, og til det tynne garnet kreves det lange fibrer, til det tykke, billige garnet bruker an bomull med lavere kvalitet: Korte fibre som veves til tykkere garn. 100% bomull kan med andre ord være veldig mye forskjellig, alt fra det mykeste myke.

Konklusjon: Sammensetningen av stoffet er det vanskelig å si noe om på forhånd utifra en opplysning som 100% bomull.

Nytt stoff har dessuten stivelse eller appretur i seg som gjør at det kan kjennes veldig stivt. Har du prøvd å vaske pyjamasen din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...