Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spist arabisk mat flere ganger og synes det var veldig godt. Har aldri prøvd å lage selv. Noen som har en god oppskrift eller to å dele?

Erfaringer?

Skrevet (endret)

Ja! Det er kjempegodt!

Sist helg lagde jeg masse småretter (mezeh), og det ble veldig bra! Strengt tatt vet jeg ikke om alt inngår under "mezeh", ikke alt jeg lagde var arabisk... noe var gresk, noe tyrkisk, og noe aner jeg ikke opphavsland til. Men godt ble det!

Jeg lagde:

-Hummus (moste hermetiske kikerter med stavmikser, og blandet med litt sitron, tahini, salt, pepper, hvitløk, paprikakrydder, spisskummen)

-Tabbouleh (Bulgursalat med bulgur, olivenolje, sitron, hakkede tomater, paprika (jeg brukte rød og grønn), agurk, vårløk, frisk persille og mynte, salt og pepper)

-bønnesalat (en boks salatbønner, en boks kikerter, 4 vårløk, frisk mynte, olivenolje, sitron, salt, pepper)

-små horn av filodeig m/ spinat og fetaost (si fra om du vil ha oppskrift)

-libanesisk frøbrø (valmuefrø og rista sesamfrø, litt timian og olivenolje. Blandes. Del pitabrød i to og fordel frøblanding på snittflatene. stekes i ovn til de er gyllenbrune og sprø- avkjøl)

-tzatziki hadde jeg også (matyoghurt, hvitløk, revet agurk, salt, pepper, gjerne en liten dæsj sitron)

Ellers hadde jeg også en vanlig grønn salat (rød lollo, hjertesalat, ruccola, spinat, pinjekjerner, og en enkel dressing av olje, eddik, sitron, salt og pepper), og så hadde jeg nypoteter med pesto og parmesan. Ikke så veldig arabisk men det passet godt til :)

Utenom det jeg hadde forrige helg er det jo godt med falaffel. Jeg har aldri prøvd å lage dette selv, men det skal jeg nok prøve en gang. Er mange oppskrifter på nettet...

Vi har også prøvd denne en gang: http://recipes.wikia.com/wiki/Chicken_Arabian_Style

Den var ganske god. Jeg er ganske sikker på at vi brukte kyllingfilet i stedet for kyllinglår... og at vi droppe soppen (liker ikke).

Si i fra om du vil jeg skal utdype noen av oppskriftene litt mer :)

Endret av Markjordbær
Skrevet

Mmmmm.... hørtes kjempegodt ut! Elsker småretter!

Deler du oppskriften på de små hornene med meg?

Det frøbrødet tror jeg også de deler opp i mindre biter og bruker i salat.

Skrevet

oppskrift på små horn:

-450g frisk spinat

-4 vårløk, finhakket

-2 egg, lett sammenpisket

-1 ss hakket frisk persille

-1 ss hakket frisk dill

-350 g fetaost

-pepper

-8 ark filodeig (tint) 12x18 cm

-olivenolje til pensling

Ha litt vann i stor gryte (ca 1 cm). Kok opp. Ha i spinat, kok i 1-2 min. Hell av og klem ut vannet. Finhakk og legg i en stor bolle. Tilsett vårløk, egg, urter, pepper og smuldra fetaost. Bland.

Pensle et ark filodeig med olje (la de andre ligger under plast imens), og del i to diagonalt. Legg lytt fyll nær kanten (langsiden), og rull sammen (ikke for tett). Bøy inn endene så det blir et horn.

Legg på stekeplate, og gjør det samme med resten. Pensle hornene med olje og stek 25-30 min på 190 grader. La hvile 5 min.

Skrevet

Takk!!

Tror det er mulig å lage disse med rispapir istedenfor filodeig? eller blir det bare dumt?

Skrevet

jeg har ikke noe erfaring med rispapir, så jeg vet ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...